Stofallergie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne93

Stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:18

Wij zijn op zoek naar een paardje en hebben een hele leuke gezien..!! alleen het paardje heeft stofallergie.... En mijn vraag was... weet iemand hoe erg dat is? en wat de beperkingen zijn..?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:46

Bij een stofallergie zul je met veel dingen rekening moeten houden. Hooi weken en van goede kwaliteit. Binnenbakken zijn vaak problematisch. ook buitenbakken stuiven zomers evenals de zandpaden buiten. In stro zit stof. Met vegen is er stof dus bij stalwerkzaamheden moet zo'n paard naar buiten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:15

Stofallergie is meestal een allergie voor stoffen als schimmelspores die bijvoorbeeld in hooi zitten. Dit zijn veel kleinere deeltjes dan bijv. het stof dat je waarneemt, als je zaagsel schudt.

Hoe erg het is, hangt ervan af hoe je hem kunt houden.
Een allergiepaardje kan je het beste 24/7 buiten zetten.

Als dat niet kan, moet hij een stal hebben met zoveel mogelijk frisse lucht. Liefst een open buitenluik maar zeker geen hooizolder of ammoniakdamp.
Als bodembedekking moet je zaagsel nemen. Mest regelmatig uit, want in vies zaagsel kunnen ook weer schimmels groeien.
Geen droog hooi voeren maar kuil, of nat hooi (da's wel een hoop gedoe op den duur, dus kijk of je kuil kunt geven).

En er natuurlijk voor zorgen dat je paard niet pal naast een paard staat die wel op stro staat en hooi krijgt!

Als deze maatregelen niet kunnen, moet je niet aan dit paard beginnen!

Ik heb 2x een allergiepaard gehad, met deze maatregelen was er niks aan de hand; ze hoestten nooit. Maar het kan verschillen. als een paard wel chronisch hoest, zal hij op den duur dampig worden (emfyseem).

Door een kuurtje Ventipulmin kan het hoesten gemaskeerd worden. Ik zou het paard bij aankoop laten keuren en een extra onderzoek laten doen naar de luchtwegen (bronchoscopie).

Freya_bokt

Re: Stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:30

Wij hebben een tijdlang een Fjord gehad die ook zo'n allergie had en ik kan je één ding zeggen: het is zowel voor paard als eigenaar een doffe ellende. Ondanks al onze inspanningen (voordroog ipv hooi, vlas ipv stro met alle kosten vandien) is het heel snel bergaf gegaan met haar, ze kon geen inspanningen meer doen en werd zelfs in rust heel kort van adem, zodat we haar uiteindelijk hebben verloren...
Als ik jou was zou ik dit paard zeker NIET kopen, er zijn genoeg gezonde paarden te koop, en daar ga je veel meer aan hebben dan aan eentje waarvan je al bij voorbaat weet dat-ie ernstig ziek is...

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:01

Nou, als je iets anders kan kopen dan dit paardje met stofallergie: doen..

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om een paard met stofallergie te kopen.