M´n Paard Klap Gekregen Van Pony Met Sliding IJzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laarski

M´n Paard Klap Gekregen Van Pony Met Sliding IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:12

Goedemorgen!
Nou het gaat weer lekker hoor.. word ik gister gebelt door iemand van stal, dat m´n paard tijdens het uit het land halen, is gemept door een pony mét slidings ijzers (weet niet hoe je het schrijft)
ze zei dag ze het wel ging schoon maken en dat ik zelf maar moest kijken of ik de DA erbij wilde halen.. de wond was een vleeswond
van 3 bij 4 cm... echt groot..
toen ik kwam verwachte ik niet zo'n grote wond.. maar er zat helemaal een gat in die spieren..vlees.. en het vel zat er los omheen. je kon zo naar beneden kijken!!
dus ik vraag aan de eigenaar wat ik er mee moet.. dus de DA gebelt
die kwam en zei dat het een flinke wond was, en heeft het gehecht.. 5 hechtingen , en ze had pijnstillers gekregen dus ze was helemaal verdoofd.. helemaal duf, en toen nog ontstekings remmers, en dan nog op de wond wondspray en nog iets.. wit achtigs..voordat hij het ging hechten..

nu mag ze niet naar buiten.. lekker met dit weer.., en maandag komt de DA weer kijken..

echt zwaar balen, want had net 3 dagen niet gereden.. en daar baalde ik al van.. dat kan nu dus helemaal nog wel even wachten.. ze sleept helemaal met haar been over de grond.. arm ding

ik moest het even kwijt.. ik heb geen foto's want het ziet er niet echt lekker uit.., misschien dat ik nog foto's maak hoe het er nu uit ziet.. zo dat ik de verandering kan zien..

xx LaaR

Talishe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:24

dat is niet fijn nee, sterkte ermee
maar foto's kan je best plaatsen hoor, ik heb wel vaker gore foto's op bokt gezien.

Laarski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:52

hej okeej, ma heb nog geen foto's ben me camera kwijt

kari

Re: M´n Paard Klap Gekregen Van Pony Met Sliding IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:52

hoi . ik vind dat je een paard met slijding ijzers niet bij andere paarden moet zetten . op het moment dat een paard dan slaat heb je bijna altijd een wond . die ijzers steken een stuk uit aan de achterkant . sterkte . kari

Laarski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:26

ja vind ik ook.. ze moeten maar of alleen in een bak of landje.. of die ijzers er onder vandaan in het weide seizoen.. want dit is dik baallen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:30

Daar ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens. Heb netzo goed vreselijke wonden gezien van gewone ijzers.

Maar wel sneu voor jou en je paardje.Is de DA vandaag alweer langs geweest? Veel sterkte er mee.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:49

ben ik het ook niet mee eens.Elke ijzer kan een wond geven.
Natuurlijk nooit leuk,maar ja het kan altijd gebeuren

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:04

ben ik het ook helemaal niet mee eens.
en de slidings eronder uit halen in het weide seizoen? hahaha, daar zou ik eens heel hard om lachen moesten ze mij dat vragen.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:40

met slidings kan het wel nét ff erger worden, vind ik.
Mjah, sterkte met je beestje

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:08

cooky schreef:
ben ik het ook helemaal niet mee eens.
en de slidings eronder uit halen in het weide seizoen? hahaha, daar zou ik eens heel hard om lachen moesten ze mij dat vragen.

dat zou ik maar niet doen!!! (dat lachen) t is echt niet leuk hoor als je paard in elkaar getrapt wordt. ik zou het ook zeker niet leuk vinden als mijn paard een ander paard verwondde zeker niet als je weet dat het met zulke ijzers extra fout kan gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:31

Een paard met sliding ijzers hoeft niet meteen 'gevaarlijk' ect. te zijn dan paarden zonder ijzers. En bovendien blijven het dieren en kun je niet voorspellen wat ze doen. Niet elk paard met sliding ijzer geeft bij definitie altijd wonden. Okee het kan wat harder aan komen. Maar een paard dat helemaal geen ijzers heeft kan netzo goed een paard in elkaar trappen.

Persoonlijk zou ik dan ook niet kwaad worden omdat een paard in de wei mijn paard in elkaar getrapt heeft. Ja het is heel vervelend en pijnlijk voor hem dat weet ik. Maar als ik wil dat hem niks over komt zet ik hem wel in een box in zijn eentje af gezondert.

Maar goed, is de DA al geweest? Hoe gaat het nu met de wond?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:35

Zelf vind ik dat wanneer je besluit je paard met anderen in het land te zetten dat je weet wat de risico's zijn.
Er wordt nu eenmaal een tik uitgedeeld en je weet dat dat kan gebeuren.

Beetje kort door de bocht om paarden met plates dan maar de wei uit te zetten.

Neem aan dat er vooraf afspraken over gemaakt worden.
Bij ons is het zo dat het paard wat problemen maakt de wei uitgaat ( in de zin van altijd ellende) en niet als er een keer een tik wordt uitgedeeld.

Daarbij leveren gewone achterijzers ook lelijke wonden op.
Dan zou je moeten stellen dat er helemaal geen paarden met achterijzers het land in mogen. Gewoon of western beslag.

Zelf heb ik mijn paard met plates gewoon met anderen in de paddock en dat gaat prima

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:43

wil niks naars aanhalen ofzo, maar heb je je verzekering al gebeld? en de eigenaar van het paard wat trapte aansprakelijk gesteld voor de kosten? daar is hij/zij WA voor verzekerd, dus hoef je je niet schuldig om te voelen. zou voor de verzekering toch even wat fotootjes maken...
beterschap met je paard!

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:58

dierfysio schreef:
wil niks naars aanhalen ofzo, maar heb je je verzekering al gebeld? en de eigenaar van het paard wat trapte aansprakelijk gesteld voor de kosten? daar is hij/zij WA voor verzekerd, dus hoef je je niet schuldig om te voelen. zou voor de verzekering toch even wat fotootjes maken...
beterschap met je paard!

zo haal je wel naars aan.
Je weet toch dat dit kan gebeuren dat is het risico dat je neemt als je je paard in die wei zet.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:36

Vind ik ook. Je neemt zelf risico door paarden samen te zetten. Indien dit met wederzijds goedvinden is gebeurt kun je er moeilijk werk van gaan maken.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:41

hee, mijn paard staat ook in een groepje buiten.
tuurlijk weet je dat er wat kan gebeuren, snap ik ook! anders moet je 'm aan een touwtje uitlaten ipv in wei/paddock doen. maar het blijft een paard (en die vinden het buiten meestal leuker dan binnen).

wat ik bedoel te zeggen, is dat wanneer iemand anders z'n paard jou op kosten jaagt, je gerust diegene kunt vragen of je het met de verzekering kunt regelen. je betaalt niet voor niks premie, toch?
natuurlijk niet voor ieder wissewasje, maar dit klonk wel alsof het duur wordt.
en natuurlijk brneg je het op een vriendelijke, opbouwende, niet-aanvallende manier! je wilt de sfeer niet verzieken, dat snap ik ook.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:42

Bij ons op stal is ook iets soortgelijks voorgevallen (groepje op de wei, 1 daarvan wordt echt goed hard geslagen met spierbeschadiging als gevolg)
Eigenaar andere paarden aansprakelijk gesteld (verzekering dan) en is netjes betaald. (Zonder dat er verder onderling problemen waren, want beide partijen waren het erover eens dat de paarden bewust bij elkaar waren gezet en iedereen de risico's kende...)
Financieel kan het gewoon een hoop schelen, en dat hoeft echt niet direct te betekenen dat er onderling ruzie van komt.

Maar veel sterkte met je paard, hopen dat het snel goed komt!