schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziiggy__

schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:37

ik heb me laten vertellen dat mijn paard schimmel had,, Nu hebben we haar gewassen en behandeld met een speciale shampoo,, (werkt erg goed) en is het weg,, op de plekken waar ze het had zijn nu wel een beetje kaal doordar die haartjes losgelaten zijn,, nu vroeg ik me af was dit echt een schimmel of iets anders ? en zou ik zo gewoon op wedstrijd kunnen volgende week,, (namelijk een selectie wedstrijd en kan er van de 4 maar 3 rijden, en sta nu nog bovenaan dus als ik die niet rij kan ik niet afvaardigen, en tsjaa als het niet kan heb ik pech maar zou het erg jammer vinden doordat ze binnekort verkocht word)
Het is niet dat ik het voorschut vind met een pony met een beetje kale plekken boven op zn kont te rijden.. want dat zal me echt een zorg zijn wat de rest er van vind,, het is meer is het nog besmettelijk of iets dergelijks en wat zou den jullie denken als je z'on pony op het terrein ziet ?

het waren meer haartjes die aan het uiteinde bijelkaar zaten aan een soort korstje/klompje huidvet,, en je kon als je er zachtjes aan trok ze er gewoon afhalen..

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:54

Zo als je beschrijft is het inderdaad schimmel en is het nog besmettelijk. Dit gaat vooral door aanraking van spullen en mensen. Vaak is ook de weerstand van een paard met schimmel verminderd en kan dus sneller ziek worden. Juist op concours waar veel paarden samen komen is de besmettingskansen groter. Dus ik persoonlijk zou niet gaan. Als er geen nieuwe plekjes meer bijkomen dan is de schimmel wel zo goed als over.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:41

Het is inderdaad erg besmettelijk.. goed wassen en nog een tijdje door gaan met behandelen met imaverol. Ik persoonlijk zou gewoon op wedstrijd gaan.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:57

uit je beschrijving kan ik niet opmaken dat het schimmel is.
schimmel is erg hardnekkig en als ze het op 1plek hebben verspreid je het in no time naar het hele lichaam.

van willem dacht ik ook altijd dat het schimmel was. die heeft nl dezelfde soort korstjes zoals jij het beschrijft. als ik er over heen ga komen er schilfers/kortstjes met haren af(beetje grijs/groenig) en daaronder komt dat de kale plek. dit heeft hij standaard iedere lente/zomer op zijn komt, zijn hoofd/oren en zijn 2 achterbenen.

het is niet besmettelijk, geen enkel ander paard heeft hetgekregen enw illem heeft met erg veel paarden in contact gestaan, nu ook met merel en die heeft wederom nix. het verspreid zich niet, het blijft beperkt tot die 3 plaatsen.

de dierenarts kon me nl ook nietvertellen wat het was, die dacht aan iets van een allergie of iets(geen kweek gemaakt).

nu dat hij dichter bij dekust staat is het zo goed als over, zijn hoofd zal altijd zo zijn, daar heeft hij altijd jeuk aan, maar deoren, benen en zo goe als 3 kwart van zijn kont zijn weer behaart en is er geen schilfer meer te vinden, kortom, mijn bevestiging voor zomer eczeem, aangezien hij onder zijn boett deken(ivm vliegenallergie) ook vrijwel geen last had van die plekken.

dus als je echt zeker wilt weten wat die plekken zijn, moet je er een da naar laten kijken en/of kweek vanlaten maken.
als het nl echt schimmel zou zijn, dan zou je er niet zo vlot van af zijn

overigens kan je gewoon wedstrijd starten hoor, je hebt toch geen contactmet andere paarden, en zelf voor de zekerheid er voor zorgen dat je ook geen andere paarden aanraakt.