Paard met vreemde wond..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Paard met vreemde wond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:41

Vandaag was ik wezen paardrijden op Chess (mijn ene pony), daarna wilde ik Zita (mijn andere) nog ff rijden, dus ik loop haar stal in, maar toen ik haar halster omdeed wilde ze niet mee. Dus ik trok, en toen zag ik dat ze hinkte. Ik keek naar haar voorbeen, dat zat helemaal onder het bloed, vanaf haar oksel tot haar hoef. Ze had onder aan de schouder, zegmaar waar het voorbeen begint, aan de buitenkant een snee. Ik schrok me wezenloos, dus ik ben naar het kantoor gerend en mijn stiefpapa gebeld. Die nam niet op. Nog een keer gebeld en nog een keer, maar er werd niet opgenomen. Ik weer terug naar Zita, maar ze kon echt geen stap verzetten. Ik liep weer naar beneden om nog eens te bellen en toen kwam ik Natalia (meisje dat daar werkt) tegen. We hebben het gedesinfecteerd enzo, en gelukkig kreeg ik daarna mijn stiefvader te pakken. Tien minuten later waren mijn ouders er en toen bleek dat het veel erger was dan ik en Natalia dachten. Ik moest de veearts bellen. Die kon er pas over een uur zijn! Hij heeft het helemaal gespoeld, weer gedesinfecteerd. Ze heeft 5 spuiten gehad. Ze liet het allemaal
goed toe, je mocht ook aan haar been komen maar ze kon er niet op staan.

Wat er dus waarschijnlijk gebeurd is: er is iets heel scherps in haar been gekomen, en dat heeft het bot geraakt. Omdat ik er snel bij was, is de kans op infectie kleiner. Maar die is er nog wel.. Morgen om 10u komt hij terug om te kijken hoe het eruit ziet. Mocht het nu wel geinfecteerd zijn,
dan moet ze waarschijnlijk geopereerd worden Oh ik hoop zo dat het niet geinfecteerd is!

Ik ben net nog ff naar haar toe geweest, en ze stond nu wel op het been, omdat het op de plaats van de wond verdoofd is, maar het trilde wel nogal. En ze had haar bandage los gemaakt, stomme pony.. Ik had haar andere voorbeen gebandageerd omdat daar nu zoveel gewicht op rustte, maar ze vond hem blijkbaar niet fijn

Ik vind het zo erg Ik dacht dat het gewoon een wondje was, blijkt het een snee tot op het bot te zijn! En het is echt een raadsel hoe het gebeurd is. Het is van boven naar beneden gegaan met een scherp voorwerp. In de stal steekt niks uit, in de paddock niet, nergens.
Er zit ook nergens bloed aan.. en voordat ik op Chess ging rijden was alles nog goed met haar..

Pff.. maar afwachten hoe het er morgen uitziet.
Ik hoop zo dat het snel weer goed is met mijn meisje!

Seraphim

Re: Paard met vreemde wond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 12:33

Vanochtend is de veearts weer geweest. Gelukkig kon ze wel een beetje op haar been staan nu. Hij heeft de haren rondom weggeschoren en de wond weer schoongemaakt. Deze keer met een ander goedje, wat ontzettend prikte. Ze was zo nerveus.. Toen heeft hij haar een licht slaapmiddel gegeven, en daarna röntgenfoto's gemaakt, we krijgen vanmiddag de uitslag te horen.
Ik moet vanmiddag en vanavond de wond weer schoonmaken, morgen komt hij terug om te kijken hoe het er dan uitziet. Maar het is afwachten wat er van de röntgenfoto's komt, want dat bepaald of ze naar de kliniek moet.

Ze had ook zoveel pijn. De pijnstillers van gister werkten maar 12 uur, dus die waren alweer uitgewerkt. Toen de veearts de wond spoelde, moest hij heel dicht aan haar bot komen, en ze kreunde en piepte gewoon van de pijn

Laten we hopen dat het zo snel mogelijk weer goed met haar gaat...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:39

hopen maar dat het vanzelf goed komt want dit is niet leuk, zeker als je ziet dat je paard pijn heeft.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:31

Wat een akelig verhaal! Ik hoop voor je dat alles snel weer goedkomt! In ieder geval haar lekker verwennen en veel aandacht geven, en als ze rust wil haar dan ook met rust laten, dat merk je vanzelf.

Gelukkig was je er snel bij, dus dat vergroot de kans dat het een beetje meevalt. En ja als dieren pijn hebben dan is dat heel naar he, je wilt zo graag helpen en geruststellen maar je kunt zo weinig doen dan...

En dieren reageren ook heel primair, wij mensen kunnen nog denken van even doorbijten, het komt weer goed, maar een dier leeft alleen in het hier en nu. Dus die beseft niet dat het misschien over 3 dagen een heel stuk beter is.

Geef haar lekker haar lievelings smikkels en ga desnoods bij haar in de stal zitten, als ze dat fijn vindt.

Heel veel sterkte met het herstel

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:39

Ik ben net nog ff bij haar geweest, en ze dook gelijk in mijn zak voor iets lekkers. Ze was iig niet meer zo suf als vanochtend.

Maar morgen gaat ze toch naar de kliniek. Op de röntgenfoto was te zien dat er een splinter aan het bot zat, en het was mogelijk dat die tussen de gewrichten zou komen en dat gaat dan erg ontsteken. Ze zal daar waarschijnlijk een aantal dagen moeten blijven, maar als ze dan terugkomt word ze iig wel weer helemaal beter!

Ik ben blij dat ik nu tenminste weet wat er aan de hand is, en wat er aan gedaan kan worden