pony accute koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

norma_

pony accute koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:30

ik werd net weg geroepen mijn pony wilde niet meer opstaan ze had koliek werd er gezegt of ik wilde komen want ze wilde niet meer opstaan.

ik hellemaal in paniek want kon mijn vriend niet bereiken en mijn ouders waren ook weg heb ik de overbuurman gebeld en die heeft mij gereden. toen ik daar aan kwam was de veearts eral en ze stond gelukkig ik zei dat ik de eigenaar was het zag er niet goed uit zei hij ze had accute koliek. Sterra kreeg een slang in haar neus om haar maag tespoelen en er werd eerst water ingespoten en toen spul in gespoten projotica als ik het goed heb. Toen ging ze weer liggen en viel ze bijna op mij. ik ben ernom geschokken ,toen ik dit zag. ze heeft nog een spuitje gehad en daarna liept ze weer heelijk rond. wat kan koliek vervelend zijn moet haar wel in de gaten houden en ik laat jullie weten hoe het morgen is met sterra, er is ook gekeken of ze goede bemesting had. ik heb iedere keer wat met haar heel vervelend maar gelukkig is ze er nog en ik hou jullie op de hoogte

babseflaps

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:38

mijn vz pony heeft de laatste tijd ook vaak koliek 1e keer omdat ze was uitgebroken 2e keer toen ze weer helemaal beter was, kreeg ze het na de wedstrijd (endurance) en nu moeten we ook goed opletten. alleen de vee arts zegt dat er zand in de darmen zit maar we letten er nu op maar er komt helemaal geen zand uit nu heeft ze andere brokken nu maar hopen dat het goed gaat.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:39

Tjee. Dat is indd echt even schrikken.
Erg oppassen voor koliek hoor!
Fijn dat het nu beter met haar gaat. Dartelt ze nu weer dravend door de wei?

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 20:41

Ierepier schreef:
Tjee. Dat is indd echt even schrikken.
Erg oppassen voor koliek hoor!
Fijn dat het nu beter met haar gaat. Dartelt ze nu weer dravend door de wei?

nee draven nog niet maar ze loopt wel ben me echt zo rotgeschokken stond helemaal tetrillen gewoon omdat ze niet meer wilde opstaan.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:58

Pff ja, kan ik me heel goed voorstellen.
Geef haar even een paar dagen de tijd om tot rust te komen, dan zakt het vast al weer wat af

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:02

Daat is even schrikken zeg !!
Gelukkig dat het nu weer wat beter gaat.

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:45

Heb net even gebeld naar stal en het gaat nog goed ze loopt nog steeds rond

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:54

Fijn om te horen, Sterra.
Fijn dat het zo goed met haar gaat!

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:41

gelukkig dat het beter met haar gaat...wat zul jij geschrokken zijn!
veel beterschap met je pony

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:44

Toen ik mijn nieuwe pony had opgehaald kreeg ze binnen een uur zware koliek!!
er was weinig kans dat ze het zou halen. Maar ze heeft het gehaald en nu weet ik hoe erg het kan zijn...
helemaal niet leuk..
ben ook elk uur s'nachts wezen kijken.
beterschap voor je paardje
komt wel goed hooor

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:48

babseflaps schreef:
mijn vz pony heeft de laatste tijd ook vaak koliek 1e keer omdat ze was uitgebroken 2e keer toen ze weer helemaal beter was, kreeg ze het na de wedstrijd (endurance) en nu moeten we ook goed opletten. alleen de vee arts zegt dat er zand in de darmen zit maar we letten er nu op maar er komt helemaal geen zand uit nu heeft ze andere brokken nu maar hopen dat het goed gaat.

Waarschijnlijk heb je deze tip al gehad, maar als er sprake is van zandverstopping of nog zand in de darmen dan zou een kuur Sand Clear geen kwaad kunnen. Evenmin als dagelijks een scheutje olie over de brok.

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:57

hey tienus63

ik heb daar over gehad he met mijn veearts maar die zei dat je toch niet alle zand eruit krijg en ja ze staat in de bak ook mega in het zand tehappen en lijnzaadolie krijg ze van mij als ze op stal staat. nu staat ze buiten op een schaal stukje nu ze krijg wat hooi. en verder niks. heb net nog sms gehad ze loopt nog rond. heeft niet meer gelegen ga vanacht nog even bij de kijken dat mag van de staleigenaar.

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:58

jeetje gelukkig gaat t beter, logisch dat je geschrokkn ben sterkte nog!

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:01

Dankje voor de lieve reakties ik laat morgen weten hoe het verder gaat met der. Ze is nog maar 3 he ben ook erg aan der gehecht nou en waren net zo lekker bezig met rijden dat moeten we maar even uitstellen ze moest eerst weer goed beter zijn dan pakken we het wel op op dat moment begreep ik haar gewoon haar ogen die mijn aankeken dat ze zo pijn had.ik aaide over haar hoofdje en ze ging flemmen ik zo maar van het komt goed ze keek me zo lief aan en dan besef je eigenlijk dat je gewoon super veel van je paard hou.

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:07

ahhh wat lief! vreselijk als je paard wat mankeerd vind ik.

maar ik zit ook te denken volgens mij hoord dit hier niet

maar in ieder geval sterkte

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 23:08

ja weet ik kissielover ik heb al getempt

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:54

LZP --> MD

xAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:30

Oh dat is schrikken Hoe was het gebeurd? Amigo heeft ook eens koliek gehad hij had teveel stro gezeten en het zat verstopt, daardoor waren zijn darmen gedraaid en bijna afgestorven... Hij was echt op het nippertje er nog bovenop gekomen, de dierenarts had hem al bijna opgegeven.. Hij moest naar een kliniek in Belgie daar heeft ie 3 dagen gestaan, ze hebben met parrafine olie (of hoe je dat ook schrijft) zijn darmen doorgespoeld, en hem goed gelongeerd, en gelukkig is het weer goed gekomen.

Maar nu ben ik toch bij het minste geringste bang dat hij weer wat heeft ofzo..

Gelukkig gaat het weer wat beter

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 12:21

Amigotjuhh schreef:
Oh dat is schrikken Hoe was het gebeurd? Amigo heeft ook eens koliek gehad hij had teveel stro gezeten en het zat verstopt, daardoor waren zijn darmen gedraaid en bijna afgestorven... Hij was echt op het nippertje er nog bovenop gekomen, de dierenarts had hem al bijna opgegeven.. Hij moest naar een kliniek in Belgie daar heeft ie 3 dagen gestaan, ze hebben met parrafine olie (of hoe je dat ook schrijft) zijn darmen doorgespoeld, en hem goed gelongeerd, en gelukkig is het weer goed gekomen.

Maar nu ben ik toch bij het minste geringste bang dat hij weer wat heeft ofzo..

Gelukkig gaat het weer wat beter

hey ja zo hete dat parrafine dat heeft ze ok gehad nu gaat het lekker ben vanmorgen bij der geweest en ze jaagt weer op het shetje haha. ik heb geluk gehad we moeten wel uitkijken nog ze blijft even op rust staan tot het weer gaat ze mag niet in het zweet gewerkt worden dus ze heeft de nacht overleeft alleen hebben met de slang in haar luchtpijp gezeten vnamorgen kwam ik er pakte ze met de tanden het hek vast.

xAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:25

Gelukkig gaat het wat beter. Gelukkig hoefde ze niet geopereerd te worden, Amigo moest dat bijna. Dat is ontzettend duur en dan nog heb je maar 70 % dat je paard het overleefd...

Ik moest Amigo ook gewoon af en toe 10 minuutjes laten grazen ofzo, klein beetje wandelen. En na twee weken ofzo heel langzaam ben ik weer begonnen met opbouwen met af en toe rijden.

Zoiets rottigs is Koliek... ik wou dat het niet bestond...

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:29

Héhé, dat is schrikken! Goed dat het weer wat beter gaat! Caschmir had deze week ook zware koliek en is vrijdag naar de kliniek gemoeten omdat de veearst al was geweest maar niets hielp. Zaterdag avond is hij dan thuis gekomen maar ik mag een week niet rijden en moet ontzettend hard oppassen met wat hij eet enzo. Misschien is het een oplossing om je paard op houtkrullen te zetten en elke dag een scheutje pharafineolie bij te geven? Ik ga dat ook doen en Pharafineolie kan geen kwaad. Ik heb het van de veearts gekregen, maar ik dacht dat je het ook bij de apotheker kon halen. Veel succes verder!

twins4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:01

hai,
Om te controleren of je paard\pony veel zand in de maag of darmen heeft,de verse mest opvangen en een dag in een laagje water laten staan de mest lost op en het zand zakt naar de bodem. veel succes

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:06

sorry mensen maar dit komt door het gras afgelopen jaar had ster zand koliek maar dat kan het wel opgewekt hebben dat zei de veearts ze hulppeld rond staat wel buiten op schaal stukje. maar het is weer net ee bitch als van tevoren lekker ponys weg jagen gelukkig is het goed aangeslagen ze is ook niet meer gaan liggen en rollen.

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:09

Amigotjuhh schreef:
Gelukkig gaat het wat beter. Gelukkig hoefde ze niet geopereerd te worden, Amigo moest dat bijna. Dat is ontzettend duur en dan nog heb je maar 70 % dat je paard het overleefd...

Ik moest Amigo ook gewoon af en toe 10 minuutjes laten grazen ofzo, klein beetje wandelen. En na twee weken ofzo heel langzaam ben ik weer begonnen met opbouwen met af en toe rijden.

Zoiets rottigs is Koliek... ik wou dat het niet bestond...

ja idd het is rottig die koliek maar is niet anders het enige waar ik niet tegen kon was die slang in haar neus zo der maag in. dacht echt van gatverdamme ze is 3 liet alles toe veearts stond ook echt tekijken van jee wat een super mak paardje. vandaag toen ik weg ging stond ze met de oren naar voren hoog hoofd naar mij tekijken omdat ik vertrok. ik hou ze zoiezo in de gaten maar ja ga ze ook niet op stal zetten met dit hete weer.

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 08:03

ze is weer de oude ster die ik ken het gaat nu super goed alleen moet ik echt uitkijken met het gras