Bultjes....??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Favre

Bultjes....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:19

Vandaag had mijn paard allemaal bultjes over zijn lichaam. De meeste bultjes klein,de andere weer wat grotere "schijven" . Hij had er geen last van,ook had hij een beetje met zijn staart geschuurd.
Hij heeft dit wel eens vaker gehad,en met een paar dagen meestal weer weg.
Misschien weet iemand wat het kan zijn??
Hij staat niet op het weiland. Wel krijgt hij de laatste tijd meer hooi dan normaal....zou het daarvan kunnen zijn?
Of misschien steken van vliegen of dergelijke...?

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:57

Kleine bultjes zie je vaak bij paarden met te veel eiwit* Grote bultjes, beten van vliegen en insecten mss?

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:59

Duss te veel hooi volgens mij, maar ik ben geen DA*

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:02

Ik denk dat de grote schijven van insectenbeten zijn, en die kleintjes inderdaad van teveel aan eiwit.
ietsje minder hooi geven, en even vliegenspray kopen dus.

zijn staart schuren kan je vaak al verhelpen door hem eventjes goed te wassen met paardenshampoo, en er voor hij de wei op gaat eventjes wat vliegenspray op spuiten.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:53

Het kan een soort van allergie zijn van het hooi, het kunnen steekbeesten zijn... ook al staat je paard niet op het land, in de stal kunnen ook beesten zitten

Zesiram

Re: Bultjes....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:43

Is het soort hooi wel hetzelfde? Kleine bultjes zijn vaak idd eiwitbultjes. Die van mij heeft het ook, bij het minste geringste eiwitoverschot zit hij er onder. Ik zou een beetje oppassen met nieuw hooi, gewoon rustig opbouwen.

SharOnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:45

Die bultjes kunnen ook van steken zijn , bijvoorbeeld dazen steken !

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:52

grote schijven kan ook een allergische reactie zijn. Die van mijn zusje stond eergisteren in eens helemaal bebult op stal. DA bijgehaald die zei dat het een allergische reactie was en dat het binnen 2 dagen weer weg moest zijn. En dat was ook zo.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:55

SharOnn schreef:

Dazen steken niet, die kunnen alleen bijten

KidoII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:57

Eiwitbultjes na het eten van nieuw hooi of andere wijziging in voer.
Grote platen op buik komt vaak door insektebeten.

SharOnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:15

T@nj@ schreef:
SharOnn schreef:

Dazen steken niet, die kunnen alleen bijten

Ook goed

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:09

Nou vandaag waren de bulten veeeeel meer....ik schrok me rot.... hij had er ook heel veel jeuk aan,zijn staartwortel helemaal kapot geschuurd en in zijn gezicht. Ook stond hij de hele tijd te schuren enzo...
We hebben hem helemaal gewassen met shampoo die tegen de jeuk,schilvers,paarden met huidaandoeningen e.d. is,die kreeg ik van iemand op stal,die had het gehad van de DA maar ze had bijna de hele fles nog over,wassen met iets tegen de jeuk kan volgens mij niet veel kwaad....ook een lotion van hetzelfde spul erop gedaan.
Ook heeft hij een prik gehad tegen allergische reacties,ik ga dalijk nog een keer naar hem toe,hoop echt dat het stukken minder is,maak me echt zorgen...!!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:07

He wat schrikken zeg!
Beterschap

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:05

klinkt als netelroos,..... dus allergische reactie meestal geeft de veearts dan een prik tegen de bulten,, meestal wordt het veroorzaakt door het voeren van mueslie?

oh heeft al prik gehad zie ik, dan zal het wel snel over zijn, en dan al het voer elimineren en dan langzaam opbouwen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:22

Nou we zijn nu een paar dagen verder,en de bultjes zitten er nog steeds,zijn wel wat minder,maar hij blijft zo erg schuren de hele dag,hij ligt helemaal open!! Echt zo zielig,hij heeft zo'n erge jeuk!!

We hebben hem al gewassen met speciaal spul van de dierenarts,en smeren ook speciale zalf op de open plekken,maar hij heeft zo'n jeuk!!

De dierenarts heeft hem tot nu toe al 4 dagen achter mekaar prikken gegeven,en vandaag weer... en vandaag even kijken wat verder te gaan doen....

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:30

heb je de voeding al geelimineerd? vooral meuslie en brokken....

allergie kan soms wel 10 dagen duren voordat het over is.......

ik heb zelf net een allergische reactie voor peniciline achter de rug, nou ik kan je vertellen ik werd komleet gek, en werd met spoed opgenomen..... duurde 4 weken voordat het over was..... met zware medicijnen,

het schijnt als het heel erg is bij je paard dat je dan beter prednison kuur kan geven met capsules die ze maken bij de apotheek.... en ik denk zeker met dit weer binnen in een koele stal en veel afspuiten dat verminderd de jeuk....

ik had ook flinke spuiten gekregen van de dokter maar het werd alleen maar erger en erger.... maar ik had de kuur van 10 dagen geheel afgemaakt (zonder enige klachten) dus ik moest wachten tot de peniciline geheel uit mijn bloed verdwenen was en dat duurde 15 dagen....

mijn criollo heeft het 2 jaar geleden ook gehad, hij moest toen 20 dagen op stal (dichte stal) bovendeur dicht, ik mocht niet met hem naar buiten, ook niet om te rijden, niets... en toen eindelijk was het over, en toen voorzichtig opbouwen met ander hooi en voedsel....

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:58

Ja hij krijgt ook pretnison,in de vorm van prikken. En we spuiten hem inderdaad zo veel mogelijk af,iedereen die tijd heeft,pakt hem even en gaat even stappen en afspuiten,dat vindt hij heerlijk tegen de jeuk.

Hij krijgt zoiezo geen muesli,alleen biks en hooi. En hij krijgt uiteraard minder biks dan normaal. Wel krijgt hij elke dag penen en appels,maar ja dat krijgt hij ook al zijn hele leven.

De dierenarts komt dalijk weer,en dan gaan we even verder kijken,wat we nu gaan doen...

Maar in jouw ervaringen is het normaal dat zo'n reactie lang kan duren?? En wordt de jeuk vanzelf minder dan?

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:10

meestal kan het lang duren, dat kan komen dat of de stof waar ze allergisch voor is, ze nog steeds binnen krijgt, of het is nog niet uit haar bloed verdwenen, je moet er rekening mee houden dat dieren en mensen, ineens allergisch kunnen worden voor iets wat ze al jaren eten of gebruiken.....dus ik zou de biks wortels en appels minimaal een week elimineren, het kan zijn dat ze bespoten zijn of i.d. op stal laten en geen gras enzo eten, misschien kan je kijken of er bepaalde plantjes in je wei groeien waar ze misschien allergisch voor is......

ik heb zeker 10 dagen vreselijke jeuk gehad en de bulten verdwenen pas na 4 weken....ik zag er niet uit.....

het kan dus ook iets zijn wat ze b.v 10 dagen geleden gegeten heeft of mee in aanraking geweest is, spray, shampoo, of dergelijke.....

maar omdat het best heftig is moet je er denk ik van uit gaan dat het iets is wat zich in de bloedbaan bevindt anders was het met 1 spuit al over geweest.....

ik spreek uit ervaring ik heb 15 jaar in de dierenkliniek gewerkt (ook met paarden met dit soort klachten)

en vaak zie je als het iets is van een contact allergie dat met de spuit binnen 24 u de klachten verdewenen zouden moeten zijn, dus je moet het toch zoeken in iets waar ze of dagelijks mee in aanraking komt, nog steeds of iets wat ze eet....

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:14

Bedankt voor je reacties in ieder geval....

Hij staat niet in de wei,dus gewoon op stal,dus gras of een plant ofzo kan het iig niet zijn...ja ik ga me nu met alles afvragen wat hij doet,of het misschien daarvan komt!!

Ben benieuwd wat de dierenarts er vandaag van vindt...

Tries_en_Faf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:26

Ik hou dit topic even in de gaten, mijn paard heeft dus precies hetzelfde, komt van het gras, die staat dus nu ook gedwongen op de paddock...

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:14

De dierenarts is gisteren weer geweest,hij vond het iets beter,maar helemaal weg is het nog steeds niet,het ergste is natuurlijk die jeuk,hij ligt echt overal open van het schuren,we smeren hem nu een paar keer per dag in met 'hydrocociderm' ofzo iets,weet niet meer precies hoe je het schrijft,maar het lijkt of dat spul de wondjes in ieder geval wat verzacht. Dat schijnt ook tegen de jeuk te helpen... Hij heeft nu weer een prik gehad,deze werkt 5 dagen,wel een lichtere mate dan de vorige prikken. Dus maar weer afwachten he....

sanniekeesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:49

arm ventje, het gaat gelukkig nu al weer wat beter, hopen dat ze snel weer weg zijn, want zij ziet er niet uit met zijn "pukkeltjes" Hihi:

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:32

Nou veel beter vind ik het niet....hij heeft zo´n kriebel....maar ja maar weer afwachten he....
Ik ga eens wat meer informatie opzoeken over Spirulina,kreeg ik een tip over van iemand!

Laten we maar weer afwachten....

sanniekeesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:41

Nou vergeleken met vorige week gaat hij al weer een stuk beter, De jeuk moet nou alleen weg gaan das zo zielig voor em!