Operatie 'Annulair ligament release'.. Ervaringen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Operatie 'Annulair ligament release'.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 13:26

Ik ben nu al een behoorlijke tijd aan het klooien met mijn merrie. Het begon met een grote schieffel op der linkervoorbeen. Door verschillende 'diagnoses' op stal voor de zekerheid toch de da laten komen. Ik moest me geen zorgen over der schieffel maken, maar wel over de verdikking boven der kogel. Ook aan dat been. Paard stil gezet, koelen, stappen op het harde, en gewoon de wei in.
Na 2 weken is ze op der achterbeen getrapt, been super dik. Dus weer de da gebeld. Voor der achterbeen heeft ze toen ontstekingsremmer gehad. (Deze prik ging verkeerd.. onderhuidsebloeding erbij, had meteen een dikke hengstennek) Ik weer gevraagd hoe het met der voorbeen zat. En dat zat wel goed, dus ik mocht weer gaan opbouwen.
2 weken later, linkerijzer eraf getrapt in wei.. ze liep onwijs kreupel. Nou ijzer erop.. toen liep ze weer goed. Ik de volgende dag erop toen liep ze onregelmatig. Toen heb ik een andere dierenarts laten komen.
Deze heeft buigproeven gedaan, en daar kwam ze opzich best goed vanaf. Maar als ik zekerheid wou moest ik naar de kliniek. Nou wij naar de kliniek. Weer buigproeven gedaan. En het zat hem in de buurt van de kogel. Heeft de da der peesschede verdoofd, en toen liep ze niet meer onregelmatig. Toen zijn er rontgen foto's gemaakt, en daar kwam niets uit, alleen een heeel klein plekje artrose. Maar dat was normaal voor der 13 jaar. Toen wou hioj een echo maken, maar dat lukte niet met verdovingsvloeistof erin. Dus een week later moesten we terug komen. (vandaag was dat )

Uit de echo is gekomen dat het bandje wat achterlangs de kogel over de pezen loopt was verdikt. En deze is te klein aangeboren, waardoor der pezen al der hele leven te 'snel' slijten. En daar komt nog weer bij dat er overal verklevingen zitten.
Onze optie was dus om het geheel te verdoven. Maar naar mijn idee bereik je daar niets mee. Of een operatie. In die kijkoperatie gaan ze dan het bandje achter der kogel doorsnijden waardoor er meer ruimte komt. De verklevingen worden weg gehaald. (Geen idee hoe ) En de pees krijgt dan de ruimte om zelf te herstellen.
Dit met een herstel periode van minimaal 6 maanden. Op de kliniek is een slagingspercentage van 80% En hij heeft nog niet meegemaakt dat deze aandoening weer 'terug' komt.

Nou hebben wij dus besloten onze merrie over 2 weken te later opereren. Nou wil ik graag ervaringen horen van mensen die hetzelfde, of bijna hetzelfde hebben meegemaakt.

Zowel goede als slechte

jenga_8

Re: Operatie 'Annulair ligament release'.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:28

Zow hey!

Das wel een heftig verhaal! Gelukkig kunnen ze er wel wat aan doen.
De slagingskans van zo´n operatie ligt natuurlijk ook voor een groot gedeelte aan de nabehandeling en de opbouw.

Veel sterkte en succes met de behandeling! *o/*

cynthiar

Re: Operatie 'Annulair ligament release'.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:03

Volgens mij had een haflinger bij mij op de manege hetzelfde, het kogelbandje was te klein. Is ook geopereerd. Maar is weer te snel aan het werk gezet er werd weer kreupel. Staan nu weer op de wei op rust. Maar ik weet niet zeker of de tweede kreupelheid aan hetzelfde been was.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:47

Mijn paard had het ook. Ik heb besloten om hem niet te laten opereren!
Paard had in zijn leven door domme pech al te veel ziektes en operaties doorgemaakt. DA gaf hem zonder operatie geen kans meer.
Ik heb het geluk dat ik hem zelf heb kunnen behandelen. Met Ultra-geluidstherapie (fysiotherapie).
Daarnaast heeft de hoefsmid hem op ronde ijzers gezet, om de druk wat beter op te vangen op zacht zand.
We hebben hem toen een half jaar niet bereden. Daarna weer rustig opgebouwd.
Paard is sindsdien (2 jaar nu) geen dag meer kreupel geweest en loopt weer in de sport.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:27

Ik kan je alleen als tip geven, laat hem lang genoeg op rust staan. Pezen en ligamenten zijn slecht doorbloed en het duurt dus echt lang voor dat ze genezen zijn. Ga je het toch weer belasten kan het ook een chronische klacht worden en ben je verder van huis.

Verder wens ik je veel sterkte met en vooral na de operatie. Hopelijk knapt ze weer helemaal op.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:45

En haal ze van de ijzers af, anders geneest er helemaal niets...

Ronde ijzers zou ik nooit doen, dat verbergt de symptomen maar maakt het paard niet beter.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 22:45

Waarom zou ik der van der ijzers afhalen? Die heeft ze altijd omgehad, vanwege der platvoet.. Zonder ijzers loopt ze ook absoluut niet fijn..

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:11

ik zou ook de ijzers lekker laten zitten. Ik hou ook het meeste van puur natuur, maar soms moet je de natuur een handje helpen.
Dat heb ik dan ook gedaan door het paard juist op ronde ijzers te zetten. (zie boven)
Je kan altijd eens overleggen met je smid.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:51

ik zou ook de ijzers er onder laten idd. het kan nooit goed zijn om de stand van de benen in een keer te veranderen. helemaal niet als de omstandigheden niet goed zijn. dus ook niet van ijzers naar zonder en andersom tenzij er een goede reden voor is. vaak is het makkelijker om van ijzerloos naar ijzers te gaan dan andersom naar mijn weten en aangezien het paard al niet goed loopt zou ik zeker niet daar ook nog mee gaan klooien en veranderen. dus lekker de ijzers er onder laten!

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:18

Mijn pony is vorig jaar geopereerd aan haar annulair ligament, maar helaas was dat niet het enig probleem. Zij had in haar oppervlakkige buiger een groot gat zitten, dit is tijdens de operatie gehecht. Maar daardoor is zij wel afgekeurd voor sportpony en nu loopt ze nog steeds niet helemaal regelmatig in draf (ze heeft gelukkig wel al goede periodes gehad, maar we zullen nooit meer fanatiek kunnen rijden). Doordat mijn pony ook die peesblessure had, is het aanulair ligament zich gaan hechten aan de oppervlakkige buiger, en ook zaten er verklevingen, maar deze zijn volledige verdwenen dmv fysio
Laat je niet afschrikken door mijn verhaal, mijn pony heeft gewoon pech, als jou paardje alleen een blssure heeft aan het ligament is er idd een hoge slgings mogelijkheid, 'n paard bij mij op stal had het zelfde en is aan dat been volledige genezen, hoewel zij de neiging heeft wat te slepen met dit benen (zeer minimaal). Als je nog vragen hebt hoor ik het wel