Hoefbevangen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Herilda

Hoefbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:23

Sinds 2/3 maanden loopt mijn paard niet helemaal lekker. Niet kreupel, maar gewoon opstart problemen met het rijden ( heel veel los stappen en draven voordat hij lekker loopt).

Volgens de kliniek had hij iets verrekt, dus 4 weken rust.
Het ging beter, maar nog steeds gevoelig.

Ik wat op internet zoeken (oorzaak en probleem nooit echt duidelijk geweest).
En ik kom steeds uit bij hoefbevangen.

Hij staat overdag in het lang (half 10 tot half 10 savonds.
Hij krijgt elke dag een klein stukje gras er bij ( draad opschuiven)
Verder staat er weinig op het land.
Verder krijgt hij 200 gram muesli en 200 gram brok, en half 11 savond een plukje hooi voor de verveling.

Nu viel het mij de laatste dagen op dat hij minder at, en heel af en toe naar voren gestrekt staat met de voorbenen.

Is mijn paard hoefbevanen, of zit het er tegen aan.
En wat kan ik er aan doen??
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!!

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:27

We kunnen via internet denk ik niet zo goed beoordelen of jou paard tegen hoefbevangenheid aanzit. Laat een dierenarts komen als je niet zeker bent! Voor je het weet is het zo erg dat je jaren verder bent voordat alles weer goed is.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:29

Andere DA laten kijken voor een second opinion...

tanjahester

Re: Hoefbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:33

als het paard met zijn voorbenen naar voren gestrekt staat is dat meestal hoevbevangen.
mijn shetlander heeft dit heeft ook gehad. ze had pijn met het lopen en stond ook met de benen naar voren bij haar was het echt duidelijk zichtbaar. ik heb toen de dierarts gebeld en die langs gekomen. en die zei dat het hoefbevangen was. dus toen heb ik een middel gekregen dat je net als een wormen spuit geven kan en dat moest ze dan elke dag hebben. weet niet meer hoe dat zo heet maar dat weet de veearts wel. en wat ook goed was zei die was met de benen in een natte ondergrond staan dus bv een rijbak of weiland waar modder is nat maken en dan kunnen ze daar staan, dat is goed voor de hoefjes.
maar ik zou als ik jou was gewoon de dierenarts even bellen.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 12:38

Bedankt voor jullie reacties!
Heb ook even op hoofcare gekeken, maar Heros zijn symptomen zijn toch anders dan daar beschreven worden.
Paarden willen niet meer lopen... Heros wil juist heel graag lopen, en crosst ook regelmatig door het land, de bak is hij wel voorwaarts, buitenritten ook.. Dus pijn heeft ie niet. Maar laat idd voor de zekerheid er een da bij komen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:16

Mijn paard is chronisch hoefbevangen. Alleen als hij heel erg pijn heeft loopt hij niet meer. Anders draaft hij ook wel en galloperen ook. Dus dat zegt niet altijd wat. je hebt meerdere fases. In de laatste fase kan de hoefbeenkanteling komen en dan lopen ze niet meer echt.