Eiwitbultjes: heeft iemand er verstand van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 23:26

Is dit een tijdelijk aandoening/ gaan de bulten weer weg? Of zijn ze te behandelen? Gaat dit wel eens samen met hoefbevangenheid?

Ben voor mijn dochter misschien in een leuke pony geinteresseerd; die blijkt echter bulten te hebben; en in het verleden te dik geweest te zijn....
En als een paard overgevoelig is voor eiwitrijvoedsel is dit een steeds terugkomende aandoening?

Heeft er iemand ervaring mee?

Chrystal-gek

Re: Eiwitbultjes: heeft iemand er verstand van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 01:16

Helaas een heleboel ervaring, mijn paard heeft nl een eiwit-overgevoeligheid/allergie.

Als het paard teveel eiwitten binnen krijgt en dit niet goed kan afvoeren, kunnen eiwitbulten ontstaan.
Maar het kan zich ook op andere manieren uiten, zoals in de staart schuren.
Dit blijft dus meestal niet bij 1 maal, maar komt vaker voor (als het paard dus weer teveel eiwitten binnen heeft gekregen), de zaak is dus om te zorgen dat je paard niet teveel (maarjah, wanneer is het teveel) eiwitten binnen krijgt.
Dan kun je het redelijk in de perken houden.

Bij mijn paard zet het ineens op, vaak na beweging of een overdaad aan eiwitten (toch iets teveel gras bijv). Maar vaak is het ook met een dag weer weg.
Op het moment zelf doe ik er niet veel aan, merk ook niet dat mijn paard er echt hinder van ondervindt.
Het is alleen een ontzettend naar gezicht, vooral als ze echt van top tot teen onder zit (dit is dus niet altijd het geval, de ene keer is erger dan de andere keer bij mijn paard).

Goed letten op het voer zoals eiwit-arme brok en hooi, geen kuil.
Verder oppassen met gras.
Mijn paard komt iedere dag buiten (zomer en winter), alleen let ik er wel op in wat voor weiland ze komt (en hoelang).
Zelf voer ik mijn paard ook azijn, dit zou helpen om de afvalstoffen af te voeren.

Je hebt het er over dat de pony te dik is geweest, volgens mij zit er tussen eiwit-overgevoeligheid/allergie en te dik (zijn geweest) geen verband. Te dik en hoefbevangenheid wel.
Eiwit-overgevoeligheid/allergie en hoefbevangenheid zou kunnen, maar dat weet ik dus niet zeker (hoefbevangenheid had volgens mij wel iets te maken met eiwitten, maar het precieze weet ik er niet van).
Maar het houdt dus iig niet in dat als de pony een eiwit-overgevoeligheid/allergie heeft, deze ook automatisch hoefbevangen wordt.

Ik heb mijn paard al meer dan 6 jaar en bij mijn weten is ze nog nooit hoefbevangen geweest (niet bij mij iig), wel heeft ze rotstraal gehad, schuurde ze vaak de staart in de zomer en heeft ze vele malen een bulten-explosie gehad. Misschien dat ik het na al die jaren wel gewoon ben, maar ik zie het niet als een groot probleem.
Je moet er alleen dus een beetje rekening mee houden.

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 05:48

Bedankt voor je uitvoerige informatie en ervaring!
Ik denk ook niet aan een verband tussen eiwitbulten en hoefbevangenheid. Eerder, omdat de pony te dik is geweest en een eiwit allergie zou kunnen hebben en ik weet, dat ze 1 jaar heeft stil gestaan, acht ik het niet uitgesloten, dat ze ook hoefbevangen is geweest. Ook al wordt er gezegd, dat dit niet zo is.
Dit alleen uit het oogpunt van een pony eventueel willen kopen en een keuring met foto's van de voeten om haar geschiktheid als sportpony te kunnen beoordelen.
Hoe dan ook, als ik dit zo hoor over eiwit overgevoeligheid, en dat dacht ik al, is het niets voor mij om zo een pony eventueel te gaan kopen.
Als het je eigen paard is, is het idd een kwestie van hoe er het beste mee om te gaan.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:16

Mijn paard zat vandaag ook helemaal onder de bultjes....of het van de eiwitten komt of van vliegensteek of zoiets,weet ik niet,hij had er geen pijn aan...ook zag ik dat hij geschuurd had met zijn staart. Hij heeft niks raars gegeten naar mijn weten,wel heeft hij 2 dagen (gistermiddag was hij weer terug op stal) bij de dierenarts gestaan. En heeft hij meer hooi gegeten dan normaal. Kunnen eiwitbultjes ook van teveel hooi komen,weet iemand dat?

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:41

Mijn pony heeft ook last van eiwitten volgens mij.
Boven zijn kogels krijgt hij een beetje dikke bultjes. Verder heeft hij er gelukkig geen last van en in de winter trekken ze gelukkig weer weg
Hij staat wel lang op de wei, maar die is al aardig kaal gegeten!
Hij is nooit hoefbevangen of heel dik geweest. Ik kreeg hem toen hij 2.5 was en hij is nu 6. Met rijden heeft hij er echt nog nooit last van gehad of iets. Schuren doet hij wel een beetje maar dat is denk ook voor een deel geerfd want zijn papa staat ook ingepakt in de wei

Behalve dat hij bultjes net boven z'n kootjes krijgt heeft hij verder nog nooit ergens anders bultjes gehad
Vorige pony precies hetzelfde verhaal, misschien dat het aan het grassoort ligt? Deze pony werd ook gekeurd voordat hij verkocht werd. De DA heeft er wel een aantekening van gemaakt, maar vond hem helemaal geschikt als sportpony

Pony staat niet thuis, als dat wel het geval zou zijn dan zo ik iets meer experimenteren met het naar buiten gaan. Hij staat nu namelijk 9 uur op de wei per dag.
Ik heb zelf wel het idee dat dat zou kunnen helpen. Verder gewoon dagelijks rijden, dat scheelt ook Het azijn door het voer doen heb ik wel eens eerder gehoord! Ga ik ook proberen, goeie tip Wat voor azijn gebruik je trouwens, gewoon van die normale uit de supermarkt?

Voor mij zou het geen aanleiding zijn om de pony niet te nemen.
Mijn pony had het ook niet toen ik hem kocht (was toen winter) en ik heb er absoluut geen spijt van!

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:03

Wat ik zo hoor, Viefdepief, is het bij jouw pony idd niet zo heel extreem. De pony waar het over ging heeft bulten over het hele lichaam; je moet daar wel rekening mee houden in het dagelijkse leven, voor ons in ieder geval reden om er vanaf te zien. En heeft ook te maken met het gebruiksdoel in de sport e.d.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:10

amadan schreef:
Wat ik zo hoor, Viefdepief, is het bij jouw pony idd niet zo heel extreem. De pony waar het over ging heeft bulten over het hele lichaam; je moet daar wel rekening mee houden in het dagelijkse leven, voor ons in ieder geval reden om er vanaf te zien. En heeft ook te maken met het gebruiksdoel in de sport e.d.

Mijn paard heeft dat dus ook af en toe (dan kun je geen plekje zonder bult vinden en dan overdrijf ik dus niet, niet alle keren zijn zo extreem trouwens), maar dat is dan meestal met een dag ofwat ook weer weg hoor.
Behalve dat je er een beetje rekening mee moet houden (voer en weidegang, mijnes staat gewoon iedere dag buiten hoor), staat er niks in de weg om het gebruiksdoel in de sport te halen hoor.

Azijn wat ik gebruik is idd de gewone (natuur)azijn uit de supermarkt (wel de blanke en niet die gekleurde).
Met zo'n fles doe ik een week of 2 en kost een euro nog wattes.

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 15:22

Als de bulten onder het zadel zouden zitten, zou er wel degelijk een probleem zijn trouwens.
Verder in dit specifieke geval en verleden van deze pony zou er aanleing zijn voor naast een klinische keuring ook foto's te laten maken van de voeten, i.v.m. al dan niet eventueel ook hoefbevangen geweest en zekerheid over onbeschadigde hoeven i.v.m. gebruiksdoel springsport.
Dit staat uiteraard los van de eiwit-overgevoeligheid, echter hier was het zo, dat het samen was gegaan met een jaar stil gestaan te hebben en erg dik geweest te zijn.
En hoefbevangenheid kan wel degelijk in verband gebracht worden met te veel eiwitten.
In ieder geval voor mij reden om voor of verder onderzoek te kiezen of ervan af te zien. Heb voor het laatste gekozen.

meandyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:27

mijn pony heeft dat ook wel is gehad.. trekt binnen een week wel weer weg!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:01

amadan schreef:

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik kon uit jouw verhaal niet opmaken hoe erg het nou precies was
Veel succes met het zoeken naar een nieuwe pony!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:05

Mijn pony heeft ook heel snel last van enorm veel eiwitbulten.
De eerste keer dat het extreem was en ik de dierenarts heb gebeld was misschien anderhalve maand terug. Ze had erg rode ogen en zat over haar hele lichaam vol met eiwitbulten.
De dierenarts adviseerde om haar die nacht op stal te houden, daarna mocht ze een ander weilandje in waar niet veel gras in stond. Hier moest ik haar dan in de gaten blijven houden. Het duurde een poos voor de bulten wegwaren.
Als ik de dierenarts niet had gebeld toen en dacht, ach kan geen kwaad, had ze hoefbevangen kunnen worden, volgens de dierenarts.

Succes1

Afanaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:36

Hee! das een goede tip! mijn beest zit ook helemaal onder!
Hoeveel azijn doen jullie per keer? een eetlepel? of meer?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:57

Afanaisa schreef:
Hee! das een goede tip! mijn beest zit ook helemaal onder!
Hoeveel azijn doen jullie per keer? een eetlepel? of meer?

Een goede flinke scheut.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 05:23

Mijn bwp zat gister in eens ook helemaal onder, nou ja ineens, hij had eergister nog gelopen, maar was zo aan het bokken volgens bijrijdster... Doet ie dus nooit!
Wij vandaag paarden van het land gehaald, zit ie echt helemaal onder de bulten en staart schuren...
Arm beest, maar voorlopig maar even in de paddock....

Gekke is, Fafnir met zomerexeem heeft dus nergens last van En hij was altijd het zorgenkind, nu zijn de rollen tijdelijk omgedraaid denk ik