briezen en met hoofd schudden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

briezen en met hoofd schudden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:20

Sinds mijn verzorgpaard weer meer op de wei staat schud hij in de wei soms in een soort ja-knik beweging met zijn hoofd. Tijdens het grazen briest hij ook ontzettend veel.
Hij deed dit maar heel afentoe, toen hij vorige week op een korte wei stond is hij er helemaal mee opgehouden en nu staat hij weer op een vollere wei en is het weer erger geworden.
Het doet het alleen als hij op de wei staat en nog even als ik hem uit de wei haal, tijdens het poetsen en het rijden doet hij het helemaal niet.

Het lijkt alsof iets in zijn neus onwijs kriebelt, vooral omdat hij tijdens het grazen de hele tijd aan het briezen is. Als hij naar een ander stukje gras loopt schud hij met zijn hoofd. Als ik hem na het rijden op de wei zet begint het weer na een paar minuutjes.

Hij lijkt het niet heel erg te vinden, loopt gewoon lekker met zijn oortjes naar voren ja te knikken, en tijdens het rijden heb ik er zoals ik al zei ook geen last van, maar ik wil eigenlijk toch wel weten wat het is... Iemand een idee?

Leelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:51

Hooikoorts?? Nee, sorry, ik heb echt geen idee. Misschien kriebelen al die graszaadjes idd echt in zijn neus... Is het hoog gras? (Je linkje in het topic is niet goed trouwens, die linkt naar paardenwelzijn in het algemeen)

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:54

Hmm redelijk hoog, wisselt tussen de 5 en 10 cm schat ik, maar volgens mij blijven die dingen niet in zijn neus plakken dus dan is er geen reden dat hij het nadat hij in de wei heeft gestaan nog een paar minuten blijft doen.
Maar ik zat zelf inderdaad ook al aan een soort hooikoorts of allergie te denken... Maar toch raar dat hij daar nu op 17jarige leeftijd mee begint dan haha.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:55

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 20:37

Hmm, nou ik heb even de symptomen bekeken die in het 1e berichtje staan, en van de hele lijst heeft hij alleen deze zover ik kan bekennen:
- Symptoms start in March/April
- Constant sneezing/snorting while working. (in elk geval in de wei en nog tijdens het losrijden, daarna stopt het)
Verder kloppen ze allemaal niet, kan dat, dat het dan alsnog een soort van headshaking is? Hij schud dus alleen met zijn hoofd in de wei, en alleen in stap, tijdens het rijden doet hij het verder niet. En ook alleen op een wei met veel gras en kruiden enzo.

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:39

Mijn verzorghaf staat ook constant 'ja' te knikken in de wei, maar volgens de eigenaresse kan ze niet tegen de vliegen in haar neus en op haar hoofd...

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:16

mijn paard doet precies hetzefde, vooral dat constant proesten in de wei. Volgens mij is het toch een soort hooikoorts want hij doet het ook als er geen vliegen zijn. Met rijden en op stal heeft hij er vrijwel geen last van. Wat bij hem wel wat lijkt te helpen zijn een paar eachinacea-druppels (homeopatisch van Bloem) in z.n neusgaten smeren en eachinacea-drank (immu-liquid van de paardendrogist) bij het voer. Mijn paard is er mee begonnen toen hij 10 was, dus waarom niet met 17 jaar?

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:34

Oke, waar zijn zulk soort homeopatische middelen verkrijgbaar?
En je hebt gelijk, het kan inderdaad best dat hij pas op 17-jarige leeftijd een allergie ontwikkelt Maar wat me op 17-jarige leeftijd minder logisch lijkt is dat hij opeens overgevoelig op vliegen reageert. Dus ik denk dat het bij hem niet dezelfde reden is als bij het paard van Shaar.

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:15

De overgevoeligheid op vliegen is meer het gevolg van de pollenallergie, alles is dan al erg geirriteerd dus wanneer er dan ook nog eens een vlieg langs komt wordt het nog erger. De homeopatische middelen van Bloem zijn bij de DA-drogist te krijgen dacht ik. let wel op dat je iedere keer maar een paar druppeltjes gebruikt, of dat je het op een vochtige doek doet en dan in de neusgaten dept, er zit alcohol in de druppels en dat droogt de huid uit.

Helen88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 18:52

Oke, bedankt voor de tip.

Ik was er dit hele weekend niet, en vandaag schudde hij geen enkele keer met zijn hoofd en hij brieste ook niet terwijl hij gewoon weer op een volle wei stond. Ik ben natuurlijk hartstikke blij , maar ik had eigenlijk verwacht dat het met dit warme weer juist erger zou zijn... Naja ik wacht even af of dit zo blijft of dat hij er weer mee begint.