Het gaat weer de slechte kant op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Het gaat weer de slechte kant op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:17

Begin me nu echt wel zorgen te maken.
Milka heeft regelmatig rotstraal en 3 weken terug had ze het best erg. Nou hoefsmid geweest en die heeft het zo ver mogelijk weggehaald.
Ik elke dag behandeld met betadine en het was zo goed als weg.
Nu loopt ze sinds 2 weken weer kreupel en is de rotstraal weer terug. Bleek onder de straal toch verder te zijn uitgebreid. Zat een flinke spleet in de straal waar ook witte pus uit kwam. (Leek erg op straalkanker.) Ik de spleet zo ver mogelijk uitgesneden en gelijk geweekt in een emmer water met biotex. Vervolgens 10 minuten haar hoef uitgespoeld en een goed desinfecterend middel op gedaan. Er kwam echt veel troep uit. Ze liep daarna wel een stuk meer zuiver. Het zag er een paar uur later een stuk schoner en beter uit.
Maar toch maak ik me zorgen.

Iemand nog een idee wat ik kan doen? Om ervoor te zorgen dat het echt weg gaat en niet meer terug komt? Volgende week komt er wel een dierenarst kijken, maar die geeft waarschijnlijk het advies van goed schoonhouden, afspuiten en desinfecterend middel op doen.
Zou het zo ook echt goed weg gaan? Het zag er al wel een stuk beter uit voor zover ik het kon zien.
Alle tips en dergelijke zijn welkom.

Bedankt!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:25

Ergens op Bokt een stukje gelezen over iemand die zout gebruikt bij rotstraal. Miischien de moeite waard om even te zoeken? Ik kanhet zelf niet zo snel vinden...

Anoniem

Re: Het gaat weer de slechte kant op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:10

Staat je paard veel op stal? Wordt de stal dagelijks goed uitgemest? Heeft je paard ijzers?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:42

Inderdaad probeer haar zo weinig mogelijk in de mest te laten staan.
Mijn paard had ook rotstraal. In de winter best erg, omdat een ander paard steeds in zijn stal mestte (ze hebben een uitloopstal)
Nu is dat andere paard weg, en is de stal dag en nacht droog. En sinds hij niet meer in de mest staat is het helemaal weg.
Maar zo gauw hij er weer even in heeft gestaan wordt de straal weer week.

Dus misschien wil je dat ook eens proberen. Desnoods een paar weken dag en nacht buiten laten staan.

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:04

Er is van die egyptische zalf ,die werkte bij mijn vorige pony echt super!!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:13

Als je je paard in de biotex hebt gehad eerst heel goed afspoelen en laten drogen voordat je er iets op doet. Dan met het middeltje wart je hebt (egyptische zalf of teer ) op een watje doen op de zool van je paard goed vermengen en met een hoevenkrabber in de straalgroeve proppen. Is de straalgroeve erg diep dan blijft het meestal zitten. Gebruik dus net zoveel watten als de groeve diep is. Wel een paar dagen vol houden. En je paard in in een te natte wei, paddock of stal zetten!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:50

Jovarna schreef:
Staat je paard veel op stal? Wordt de stal dagelijks goed uitgemest? Heeft je paard ijzers?

Mijn paard staat alleen overdag 4 uur binnen, de rest buiten. (Ze staat op het heetst van de dag binnen vanwege eczeem.)
Verder haal ik 2 keer per dag drollen en vieze plekken eruit en vandaag ga ik de hele stal ontsmetten.
Ze staat niet op ijzers.

Birgitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:01

Loopt je paard ook kreupel of niet??

Het zou ook een hoefzweer kunnen zijn dan lopen de paarden meestal kreupel en komt er ook een hoop vuiligheid, etter enzo uit de hoef. Een hoefzweer komt ook meestal aan de onderkant van de hoef ergens uit.

groetjes

Veseosunce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:19

Je paaaaaaaaaard niet meer in Biotex zetten !!!!!!!! er is iets veranderd aan Biotex en het is hartsikke slecht nu voor je paard.. Je kan er bloedvergiftiging van krijgen !!

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:05

Van rotstraal weet ik verder niet zo veel, maar als het goed schoon gehouden moet worden, kun je ook eens met je da overleggen of je er geen verbandje omheen kan doen. Om de hoef dus, waarin je dan watten met desinfectiespul of zalf hebt zitten.

Heb ik eens gezien bij een zweer, hoewel het als je over de straat loopt niet zo goed blijft zitten, werkt het wel.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:09

kan j geen hoefschoenen laten maken ofzo die ze gewoon altijd aan kan. ze is er gewoon heel gevoelig voor. overleg met j dierenarts wat j er aan kunt doen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:50

Vooral droog houden!! Als je betadiene gebruikt gebruik dan Betadine poederspray omdat dat droog is. Ik heb om de rotstraal voorgoed de deur uit te trappen CTC spray gebruikt. Droogt als een dolle!!

Maar belangrijkste is dat je niet teveel erin zit te klote en niet teveel weken/wassen.
Droog en schoon houden. Als de hoef goed droog is en er zit vuil in borstel dat dan met een zachte borstel uit wat erin blijft gewoon laten zitten en goed met de betadine of ctc.

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:06

Ja CTC gebruik ik nu en het is zelfs al aan het dicht groeien.
Ik doe nu maar 1x in de 2 dagen nog sprayen, anders word het weer te droog.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:50

Stinkt het extreem? Lijkt het soms op weefselachtige zachte rotzooi? Misschien toch serieus aan kanker denken....

Als je smid echt alles wegsnijd gaat het dan ook bloeden? (bedacht me net dat dat 1 van de belangrijkste herkenningspunten is)

Babeth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:12

Het bloedde niet.
En straalkanker was het echt niet. Heb het nog na laten kijken.
Het is gelukkig aan het dichtgroeien nu. Ze loopt ook niet meer kreupel.

gallupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:26

Ik las dit op de site van hoefsmid Ric Segers, misschien heb je er iets aan:

Citaat:
Behandeling
De hoefsmid zal alle losse hoorndelen wegsnijden, waardoor er zuurstof bij de straal komt en het rottingsproces zich niet meer kan uitbreiden. Daarna moet u opdrogende middelen gebruiken, zoals Egyptische zalf. In het hippisch centrum Deurne heeft men verschillende middelen uitgeprobeerd. Formaline kwam daar als beste naar voren, maar dit is een vrij ongezond middel. Egyptische zalf, violetspray of wassen met Badedas en vervolgens insmeren met uierzalf waren goede alternatieven.

Voorkomen is beter dan genezen, dus:
Laat de hoefsmid op tijd komen om de straal vrij te houden.
Houd hoeven schoon door ze regelmatig te wassen en eventueel te behandelen met Hoef & Zool (Paardendrogist)

Beterschap toegewenst!

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:13

Ik heb een eigenbrouwsel van mijn hoefsmid. Geen idee wat er precies inzit, maar ik moet het van hem met handschoenen aan met een tandenborstel op de straal enzo smeren. Het droogt gewoon in waar je bij staat. Als ik die quote van Gallupy lees zal het wel iets van formline zijn In elk geval is het een wondermiddeltje. En ja... CTC-spray werkt ook goed.