Dela schreef:Het nadeel is dat ik haar niet zonder ijzers kan laten lopen, omdat je in principe ook wedstrijden rijdt. En de achterbenen te snel slijten zonder ijzers..
maar hier ga ik even mee aan de slag!
Hoeven slijten zonder ijzers niet te snel, dit is te trainen, steeds een stukje langer over asfalt lopen.
De hoef past zich namelijk aan aan de slijtage die deze te verduren krijgt. Op het moment dat hij op ijzers staat is de slijtage dus niets, behalve de bekappingen die eens inde 8 weken plaats vinden. Omdat er te weinig slijtage plaats vind gaat de hoef zich aanpassen, wat dus wil zeggen, veeel zachter materiaal produceren, en heel langzaam gaan groeien.
Dat betekend dat je op het moment dat je de ijzers eraf haalt ze dus veel te zacht zijn en dus snel slijten. Maar als je nu even dagelijks 5 minunten over beton of asfalt loopt, en na een een weekje 10 minunten, dan krijgt de hoef meer slijtage en gaan ze harder groeien, en maken ze een harder materiaal aan.
En behalve dat, veel mensen denken dat een hoef te kort is, terwijl hij dan eigen goed is.
En op wedstrijden heb je geen ijzers nodig hoor
Op nat gras heeft een paard zonder ijzers veeeel meer grip dan met, en kalkoenen brengen alleen maar weer schade aan aan de benen.
Maar Kunststof ben ik ook erg over te spreken, we hebben op stal 4 paarden met HKO verschillend van fase 2 tot 4, 2 daarvan ook nog met artrose en ze waren alle 4 afgeschreven, en alle 4 lopen ze nu weer gewoon in de sport! Ze zien er sinds ze op kunststofjes staan ook 10x beter uit, omdat ze niet meer van de pijn hun rug wegdrukken e.d. Ze verliezen ze nooit, glijden nooit meer uit, lopen eeen stuk zekerder.
Maar we hebben ook eentje staan met een hele slechte beenstand, HKO 3, artrose en allerlei problemen, welke nu na 12 jaar ijzerloos door het leven gaat, en waar zijn hoeven verbeteren, verbeterd het paard ook met de dag! Ook deze word gewoon weer gereden.