hoestend paard laten bewegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

hoestend paard laten bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 07:56

ik heb een pony die nu al een tijdje hoest. hij heeft ook een bronchoscopie gehad en daar kwam uit dat hij vastzitted slijm had zitten.hij is aan de prednison gegaan en aan de ventipulmin. hierdoor is het overgegaan. maar toen het weer zo slecht was en nogal koud is hij weer lichtelijk begonnen met hoesten. gister tijdens het rijden stond hij dus weer te hoesten. Maar mag je eigenlijk rijden op een paard dat hoest en wat kan ik er nog meer aan doen want de da kosten lopen nogal erg hoog op zo en misschien is er wel een andere oplossing.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:18

Ik zou je pony zowiezo beweging geven.. dan komt de slijm los en dat is altijd goed

Goed loswerken en uitstappen en zorgen dat ie niet (veel) zweet

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:19

Een hoestend paard moet in lichte mate wel bewegen. Maar niet in het zweet werken, gewoon lichte arbeid. Bijvoorbeeld stapritten of aan de longeerlijn ook korte stukjes laten draven.
Dit is goed om ervoor te zorgen dat het losgekomen slijm ook naar buiten kan worden afgevoerd.
Verder is voor een hoestende pony een goed geventileerde stal het best, liefst geen stro, geen stoffig hooi maar nat gespoten hooi of kuil en dat dan ook van de grond voeren, niet vanuit een ruif.
Stal niet opstrooien als het paard erin staat (ook niet de naastgelegen boxen).
Veel frisse lucht is het beste.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:21

Heb je niet nog wat ventipulmin over? Ik zou je pony niet echt aan het werk zetten, maar lekker buitenrijden. Hoest ze dan ook, zou ik toch echt weer de da laten komen, want dan red je het waarschijnlijk niet zonder medicijnen.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 08:23

ja hij zit nu ook aan de ventipulmin. ik ben begonnen met ventipulmin. daarna antibiotica. daarna naar kliniek. toen heeft hij 2 wkn aan de prednison gezeten en aan de ventipulmin. toen een week pauze ventipulmin en moet het nu weer geven tot as dinsdag. maar het was zo goed als over totdat dat slechte weer er weer was, toen is hij weer begonnen met hoesten. maar mag je eigenlijk rijden op een hoestend paard want je zit toch op zijn longen? de een zegt van wel en de ander van niet. maar al met al duurt het nu toch al een week of 7.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:29

lijkt me niet echt fijn als je gaat rijden, de kans dat hij/zij het een beetje benauwd heeft is aanwezig en met rijden maak je dat alleen maar erger. Weet je ook wat je paard heeft is het een allergie of bronchitus, als je weet wat het is kan je iets met kruiden geven. Ik weet dan wel wat je moet geven.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:29

ALs je hem niet intensief aan het werk zet, maar lekker stapritten oid maakt, is het niet erg als je op zijn rug gaat zitten.
Als je hem ook wil laten draven, is aan de longeerlijn waarschijnlijk prettiger voor het paard.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:30

ik zou even de da bellen voor advies, want 7 weken is toch wel erg lang!

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:38

Wat je ook kan doen is je paard een horselik geven.
Je heb verschillende blokken.
Je heb blauw en groen,
De groene is gemaakt voor de lucht wegen ( zit menthol in )
Ik heb het vorig jaar gebruikt en bij die van mij hielp het.
Ze zijn er ook nog gek op en alle vitaminen zitten er in.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:39

Weet je wel wat je paard heeft?

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:15

Mijn vz pony heeft dit ook.

Ik rijd gewoon door. Na een tijdje houd het wel op. Als ze een hoestbui heeft doe ik de teugels gewoon lang. Als het echt heel erg word dan ga ik weer even stappen.
Zij heeft last van slechte luchtwegen. Ze kan niet tegen stof en hooi. Nu ze in de winter op kuilgras stond hoefde ze helemaal geen medicijnen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:00

ik zou idd niet in het zweet rijden en het allerbeste voor dit soort dingen is 24/7 in de wei! Het meest prikkelend voor de luchtwegen zijn namelijk de schimmelspores die in bodembedekking als stro en in hooi zitten, en natuurlijk ook ammoniakdampen.

Als dat niet kan; geen (droog) hooi geven en op zaagsel zetten. Zaagsel lijkt stoffig maar deze stofdeeltjes zijn relatief groot en blijven bovenin de luchtwegen (neus) hangen. Juist de onzichtbaar kleine stofdeeltjes zoals de schimmelspores dringen diep in de luchtwegen door.

Argi

Re: hoestend paard laten bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:39

3 jaar geleden is van die mij ook een bronchoscopie gemaakt. Had ook last van vastzittend slijm en werd geconstateerd dat hij chronische had. Heeft toen een keer of 2 een combinatie van ventipulmin en sputolysin gehad. Er is mij toen wel geadviseerd om met hem te blijven rijden, omdat dit het slijm los zou maken. Geen zwaar werk meer, maar wel in beweging houden. Ik rijdt wel zoveel mogelijk buiten en het liefst niet in een buitenbak, als die erg stoffig is. Merk meestal vanzelf wat hij op een bepaalde dag wel of niet aankan. Als hij wat benauwd is of erg hoest is het alleen maar stappen. Heeft hij een goede dag, wat stukjes draven en soms klein stukje galop en regelmatig stappauzes tussendoor. Verder staat hij overdag zoveel mogelijk buiten en krijgt hij iedere dag een schepje foenegriek.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:49

Je hebt een pm

Bebootje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:26

Aan de meeste antwoorden zie je dat je je paard niet teveel moet laten werken. Bij vastzittend slijm in de longen heeft het paard moeite met het er weer uitpersen van de lucht. Dat zie je als je paard bij het uitademen nog extra "naknijpt" met zijn buik.
De longblaasjes raken beschadigd en het uiteindelijke resultaat is longemfyseem ofwel dampigheid.
Als ik zo jouw verhaal lees, lijkt je paard last te hebben van chronische bronchitis. De longen van een paard zijn erg kwetsbaar en het slijm wat achter in de longen zit gaat er maar moeilijk uit. Doordat de longen geirriteerd blijven, krijg je het dus steeds terug.
Om de longen zo min mogelijk te irriteren, moet je zorgen voor een stofvrije omgeving. Als hij op stal staat, zet hem dan op krullen of vlas en geef alleen voordroog, kuil of geweekt hooi en vooral ook veel frisse buitenlucht.
Geef slijmoplossende middelen en lichte beweging zodat het slijm uit de longen kan komen.
Door ventipulmin droogt het slijm in en het verwijdt de longblaasjes zodat je paard gemakkelijker kan ademen. Het hoesten houdt dan ook vaak op (omdat het slijm in de longen dan niet meer irriteert).
Je paard is dan nog niet beter, dat merk je pas als je weer met de ventipulmin bent gestopt.
Er zijn goede resultaten geboekt met accupunctuur. Dat kan ervoor zorgen dat de longen (ook het achterste deel) ook werkelijk helemaal schoon worden.

nikki19

Re: hoestend paard laten bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:44

hallo
mijn paard heeft dit ook. en nu heeft ze een longspoeling gehad en nu blijkt dus dat ze n allergie heeft voor de lucht van kippen en varkens.
k zou toch nog de da vragen dan kijken ze. want je kunt t wel heen laten doen, maar dan wordt t ook niet beter. als je weet wat er is kan je het teminste goed behandelen.
en geld kost t toch, k ben blij dat k het eindelijk weet. k hoop dat je er iets mee kan.