Ik kwam net tot de conclusie dat mijn paard in haar oksel een teek had zitten, deze heb ik verwijderd door hem eruit te "draaien". Nu zat er onder die teek al een soort van bultje.. we dachten daardoor eerst dat het een gewone muggenbult was, totdat we beter gingen kijken.
Nu is mijn vraag: Is dit gevaarlijk voor haar? dat bultje.. voor zover ik kan zien zit er niks meer van die teek in, maar met 100%zekerheid kan ik dit niet zeggen gezien dr daar haar voor zit...
Ghehe intelligente opmerking ja daarom vroeg ik t ook of het ook écht kwaad kon...
Maar nadat ik dit topic had geopent bedacht ik me ineens dat bij haar vorige teek dr ook een bultje bleef zitten en die is na enkele dagen verdwenen en heb verder niks raars aan mn paardje gezien
Heb je de teek bekeken toen je hem eruit haalde? Dan kun je nl. goed zien of je alles eruit hebt. Verder het wondje in de gaten houden (zoek op internet even de symptomen.)
Mijn hondje heeft ook weleens teekjes, en dat draai ik er ook altijd uit. Voordat ik de teek doodmaak, kijk ik altijd of de teek een kop heeft en 6 pootjes, dan weet ik zeker dat alles eruit is. Maar waar de teek heeft gezeten is meestal een bultje, maar zoals je zelf al zegt, dat trekt wel weg.
Mijn pony heeft een tekenbeet gehad van de week, het gaat nu al een stuk beter. Waarschijnlijk trekt het gewoon weer weg, maar hou haar goed in d egaten. Trouwens, niet alle teken dragen de ziekte van Lyme bij zich en de kans dat hij jouw paard daarmee kan infecteren is al helemaal nihil. (is uit nieuw onderzoek gebleken)
Een bultje is vlgs mij een normale reactie op de stof die de teek inspuit als hij zich vast zet. Een teek moet trouwens wel altijd tegen de klok in er uit gedraaid worden. Vraag me niet waarom maar het zal ongetwijfeld een reden hebben.
Bedankt voor al jullie reakties! Ikga zo naar dr toe en zal dan nog even kijken naar dat bultje.
Ik heb de teek wel bekeken toen ik m eruit haalde, maar omdat ik nooit een teek van dichtbij heb bekeken kan ik dus niet met 100%zekerheid zeggen dat ie heel was, naar mijn idee was hij dit wel... Heb verder via google ook al wat info gevonden. Ik hou het goed in de gaten.. Bedankt allemaal!
Mijn pony had er een paar dagen geleden ook een, inclusief (flinke) bult. Hij was ongeveer 0,7 mm 'hoog' en ik gok 8 cm doorsnee, echt wel groot dus. Volgens stalgenootjes was het normaal en ik heb ook niet het idee dat hij ziek is ofzo, of het moet nog komen natuurlijk...
ik heb ook vorige week een aantal teken uit mijn paardjes geplukt en ze had echt eebn mega ei bij haar uier zitten, heb DA gebeld en gevraagd hoe en wat... goed in de gaten houden op gele slijmvliezen, koorts en lusteloosheid letten en de bult moet vanzelf weg trekken na een paar dagen en idd... hij is gelukkig nu weer weg. paarden lopen minder snel het risico op ziekte van lyme als mensen vertelde hij me
heel belangrijk ook inderdaad is opletten of je wel de hele teek te pakken hebt