Heeft dit ook een naam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Heeft dit ook een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:40

Wie weet hoe dit heet en herkent dit/heeft er ervaring mee?

Hier even een verslagje van vandaag:

Vandaag hadden we dus om half 4 een afspraak op de kliniek. Er is geen camera aan te pas gekomen, want de DA zag zo al dat er niets mis was met zijn longen (ze wilden naar mijn verhaal een bronchoscopie doen). Het is zijn neus.... Ik moest hem longeren, en toen ging hij luisteren.
Het is een probleem wat vaker voorkomt bij welshjes, deze worden namelijk doorgefokt met een fijn kort hoofdje. Daardoor is er te weinig ruimte voor de kiezen. Deze onderdrukken (of hoe leg je het uit?) zijn neusholte. Daarom kan hij gewoon niet goed ademhalen, het is gewoon een anatomisch foutje.
Dit komt vaker voor bij de welshjes, maar niet in deze erge mate. De DA heeft er zelf ook een, en vertelde als zijn dochter een springconcours reed die er ook last van heeft, maar bij de normale arbeid dus niet. Jeebie heeft er al last van als hij doodnormaal in de wei staat.
Heb hem op de kliniek achtergelaten, ze gaan nu een uitgebreid onderzoek doen (rontgenfoto's van de schedel ed) en morgenavond kan ik hem weer ophalen en kijken we wat we doen (misschien opereren...).

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:39

Het verhaal op zich herken ik niet wat je hierboven beschrijft. Ik heb zelf ook een welsh en heb hier eerlijk gezegd nog niet van gehoord. Ik denk dat je het beste even op www.nwpcs.nl kan gaan kijken en daar het anders even navragen bij de diverse fokkers van de welshpony's. Succes ermee.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:00

Mopshondejs en Perzische katten hebben een vergelijkbare anatomische afwijking. Ik zou alleen niet weten hoe het heet.

Ellebel

Re: Heeft dit ook een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:21

Mopshondjes en Perzen hebben een korte kop, dat heet brachycephaal. Had er alleen nog nooit van gehoord bij paarden