Éen van mijn paarden heeft vaak na (hard) werk, wit snot in zijn neus, is dat slecht? eerst dacht ik aan verkouden of iets dergelijks in die richting, nu is het steeds weer.
De mijne heeft het altijd als hij gereden is. Dit helemaal niet erg, de een heeft het wel en de ander niet. Je moet natuurlijk wel opletten dat je paard er niet bij gaat hoesten of dat het snot een ander kleurtje krijgt!
Mijn paard heeft dit ook. Altijd al gehad. Na hard werken heeft ze ook altijd twee druppels aan haar neus hangen ( Ze hoest verder niet. En ik maak me dus ook geen zorgen zolang het snot maar wit is.
Ik had een paard die dit, zomer en winter, altijd had na het werken. Heb is idd gewoon zweet. Ik had het ook nog nooit gezien en stond eerst ook raar te kijken. Het is in ieder geval niet noemenswaardig.
Mijn nieuwe verzorgpaard heeft dat ook maar die is ook heel snel buitenadem. Toen de dierenarts erbij kwam (hij liep al een jaar zo rond, ik verzog hem nu een maandje) constateerde die dat zijn longen vol met vocht zitten. Bij hem was dat beetje snot na het rijden dus absoluut niet onschuldig. Hij heeft waarschijnlijk ooit een virusje opgelopen die toen niet behandeld is waardoor z'n longen vol zijn komen te zitten. Maar ik denk niet dat dit zo heel vaak voorkomt bij paarden, en zeker niet als je altijd goed in de gaten houdt hoe het met de gezondheid van je paard gaat. Dat doen de eigenaren van mijn verzorgpaard namelijk niet echt
Mijn merrie heeft het ook soms na het rijden of longeren wit snot. Ze is een beetje gevoelig op de lichtwegen voor stof. Het is haar manier om de boel van binnen schoon te houden. Zolang het snot wit is, kan het geen kwaad.
Mijn paard heeft het ook altijd na het werken. Dacht ook altijd dat het geen kwaad kon en dat is ook zo.
Maar het hoort niet ! Tijdens de endurance werd me verteld dat dit toch duidt op iets in de bijholtes en zo. Toen ik zei dat hij dat altijd had en met hem heel veel anderen zei de DA dat het eigenlijk niet hoorde.
Vaak zijn het paarden/pony's die gevoelig zijn op de luchtwegen en bijholtes. Dit kan onschuldig zijn, maar het dient wel enige aandacht te krijgen indien het te erg wordt.
Mijn merrie heeft dit altijd al gehad. In de zomer en in de winter. Pas als het groen of geel gaat worden moet je je zorgen gaan maken. Hoest je paard niet en heeft het verder nergens last van dan hoef je je hier absoluut niet druk om te maken.