teugelkreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

teugelkreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:58

ik heb een vraagje en ik weet niet of het hier goed staat,, maar kan iemand mij vertellen wat teugelkreupelheid is?

abeltje_xx

Re: teugelkreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:59

dat is wanneer je een paard met je hand( en dus teugel ) zo in de weg zit dat hij er onregelmatig van gaat lopen, dit is dan ook over als je het paard zonder ruiter of met losse teugels laat lopen.

dat dacht ik tenminste ( correct me if i'm wrong)

Zilion

Re: teugelkreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:01

Teugelkreupelheid is geen echte kreupelheid maar een onregelmatigheid,, waarbij het paard verzet toont op de hand, dat betekent dus dat hij bijvoorbeeld aan de longe niet kreupelt maar onder het zadel wel. Het komt meestal duidelijk voor in draf, dit komt vaak omdat het paard niet goed in balans is het paard zoek dus steun bij de ruiter. Dit is een rijtechnisch probleem wat soms wel wil verdwijnen na het losrijden en daarna goed voorwaarts blijven rijden dit is iets waar je wel veel aandacht aan moet besteden
Probeer dit op te lossen door hulp te vragen bij een goede instructrice.
Veel succes

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:06

Het paard heeft te weinig zelf balans door een ruiter die hem onbewust te veel tegenwerkt. Je kunt dit het beste oplossen door hem op zijn eigen benen te laten lopen, voorwaarst en met een loscontact teugeltje. Hierbij moet het paard geheel rechtgericht zijn. Ik heb het zelf ook meegemaakt, af en toe nog wel eens. Denk vooral eenvoudig, voorwaarts, recht gericht en zonder te veel contact in de mond.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:07

Ben het eens met bovenstaande. Maar 'teugelkreupelheid' kan ook voortkomen uit een rug-/halsprobleem. Er is dan niets mis met de benen, maar het paard is onder het zadel toch niet helemaal rad. Laat dit dus even uitsluiten, indien het paard niet beter gaat lopen ondanks alle rijtechnische tips.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:12

Udo2001 schreef:
Het paard heeft te weinig zelf balans door een ruiter die hem onbewust te veel tegenwerkt. Je kunt dit het beste oplossen door hem op zijn eigen benen te laten lopen, voorwaarst en met een loscontact teugeltje. Hierbij moet het paard geheel rechtgericht zijn. Ik heb het zelf ook meegemaakt, af en toe nog wel eens. Denk vooral eenvoudig, voorwaarts, recht gericht en zonder te veel contact in de mond.

Het probleem kan ook tegenovergesteld zijn.
Ik had nogal het probleem om van voren door mijn zachte hand impuls te verliezen.
Ik had dus een te los contact waardoor hij onregelmatig ging lopen.
En het kan inderdaad zoals hier gezecht word ook een rug probleem zijn!

EDIT: zachte hand moet eigenlijk zijn een te voorzichtige hand..