hee hee.. ik heb een aantal vraagjes voor over mijn pony die net hoefbevangen is geworden:
Wat kan ik hem te eten geven? en hoeveel? Moet ik juist wel met hem aan de hand gaan stappen om hem in beweging te houden of niet? Als hij gaat liggen.. moet ik hem dan laten liggen? of juist weer omhoog helpen? Na hoelang kan je weer rijden?
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft en misschien tips om het sneller te laten "genezen"!
Misschien verstandiger je DA hier na te vragen? die hem ook hiervoor behandelt. Verde hooi geven en vitaminen en mineralen. Die heeft een bevangen paard heel erg nodig en daar hij geen volledige voeding krijgt moet hij dit extra hebben. Koel de hoeven en de onderste helft van het pijpbeen met lauwwarm water. Geef geen beweging maar ze t hem op het zand zodat hij zelf kan bewegen als hij het wil. Beweging is goed maar alleen als hij dit zelf wil. Als hij gaat liggen lekker laten liggen. Hoe minder gewicht op de benen hoe beter. Rijden zal de eerste weken niet gaan. Hoe sneller de medichse behandeling is hoe eerder je pony weer beter is. Er zijn veel verschillende medicatie maar die moet je dierenarts je voorschrijven
Oke dankje.. weet je misschien voeding waar veel mineralen en vitaminen in zitten?
Ik zou een volledig voedingssupllement nemen van bijvoorbeeld www.paardendrogist.nl en je zou er Vitamine E + Selenium en Ijslands zeewier aan toe kunnen voegen. Zeewier is bloedverdunnend en dat kan een bevangen paard wel gebruiken
Idd, even de DA vragen. In acute toestant op nat zand, en afspuiten.
Verder hooi voeren. En mineralen en vitaminen zou ik in poedervorm geven. Vraag hiervoor even de DA, die heeft vaan goed geconcentreerd spul dat je niet teveel hoeft te geven.
En rijden, in ieder geval voorlopig vergeten. Eerst je pony goed op de been hebben.
Jong gras is ook zeer slecht voor een pony. Onze welshpony is echt enorm snel hoefbevangen. Als je ze in een wei doet, waar goed gras in staat, moet je zorgen dat ze er niet zo lang in staat. En anders gewoon zorgen dat je een wei hebt, waar gras in staat dat niet wordt bemest of zo. Of al flink is beweid door andere paarden of zo.
Juist kort afgegraasd of gemaaid gras is nog veel gevaarlijker. is een veel grotere fructaanopslag. Bij het koelen van de hoeven geen koud maar luawwarm water gebruiken daar anders de bloedvaten juist dichtknijpen en meer problemen in de hoef kunnen veroorzaken
Pijnstillers en ontstekingremmer toedienen in acute fase. Beweging is goed om de doorbloeding te stimuleren. Op schraal land zetten en het liefst hooi bijvoeren. Mijn pony is een keer uitgebroken in de wei en heeft zich een hele nacht te goed gedaan. Dat heeft ze geweten...Acuut hoefbevangen. Nu 6 weken later loopt ze nog niet helemaal goed. DA erbij halen.
Een paard bij onze buren heeft het ook gehad. Zij vonden het niet leuk ( ook omdat het paard al wat ouder is ) om hem maar in de bak te laten staan. Hij heeft nu zo'n halster met een soort maskertje voor de mond en neus, waardoor ze wel lekker in de wei bij de andere paarden kan staan, maar niet te veel gras binnen krijgt. Ze krijgt dan af en toe een paar sprietjes naar binnen Maar zou idd ook even de DA bellen
Bij accute hoefbevangenheid zet je je paard met zijn zere hoeven op piepschuim. Neem een stuk piepschuim van minstens 6 a 7 cm dik (elke doe het zelf zaak heeft het) snijd de vorm van de hoef uit en snijd vervolgens dit stuk schuin door, zodat het bij de toon dun is (3 cm)en onder de hoefballen dik. Plak dat met stevig tape, gaffa tape of doe het zelf tape onder de hoef. Doordat het paard nu meer op zijn verzenen kan steunen neemt de pijn in de hoeven af en wordt de druk binnen in ook minder. Dit stopt dus het verder loslaten van de hoefwand. Vervolgens bel je de de hoefsmid en/of de DA. Veel koelen verlicht ook de pijn. Vroeger zetten ze een paard gerust een nachtje in de sloot, bleef het leker koel en door de modder kreeg je hetzelfde effect als hierboven beschreven, namenlijk minder druk op het toon.
Wat voedsel betreft, grof droogstengelig hooi, en lekker afvallen. Zodra beweging weer mogelijk is, wandelen. Heel veel beweging geven. Suplementen en vitamines zijn helemaal niet nodig. We hebben het hier over een paardachtige, die hebben helemaal niet zo veel nodig. Ze kunnen prima een poos op grof hooi en water, dat is niet eens een straf of zielig.