huidafwijking; wie weet wat dit is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

huidafwijking; wie weet wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:19

Mijn haflingermerrie heeft sinds ongeveer een maand een aantal rare, ronde, kale plekken op de rechterkant van haar romp.

Afbeelding

Het begint met een soort korst, lijkt wel een een soort bloedkorst, in die korst zitten de haren vast

Afbeelding

Als de korst eraf valt blijft er een soort kale plek over, van ongeveer een euro groot

Afbeelding

Soms vormt zich op de kale plek weer een nieuwe korst.
Volgens mij heeft ze er geen jeuk aan. Maar als er een korst op zit vindt ze het wel vervelend als je aan de plekken zit.
Verder is ze goed gezond (misschien een beetje te dik)

Heb van de DA Imaverol gekregen en haar daarmee behandeld. Kwamen echter alleen maar meer plekken tijdens de behandeling. Dierenarts nog een keer laten kijken "lijkt wel een schimmel, zal wel weer overgaan". Daar schiet ik dus niets mee op.
Ook heeft we een wormenkuur gehad die ook effectief tegen ringworm is.

Weet iemand wat dit is?
en wat ik er aan zou kunnen doen?

Haffie

Re: huidafwijking; wie weet wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:32

Hoi Hoi,

Dit is heel toevallig, mijn haf merrie heeft dit precies hetzelfde maar dan al sinds Januari.

Ik dacht eerst dat het schimmel was maar ze had vreselijke jeuk.
De DA heeft haar onderzocht en zei dat het geen schimmel was.
Ze heeft pillen gekregen en een goedje wat ik op de plek moest spuiten. Dit heb ik een paar weken gedaan maar toen begon de kaal te worden en de manen gingen uitvallen. Deze plekken en de jeuk waren toen even weg en nu is het weer terug, niet zo erg als de vorige keer, maar toch. Ik heb nu met de DA afgesproken dat ik haar met batadine moet wassen om de plekken schoon te houden en als het niet beter word gaan ze bloedprikken om te kijken wat daar uit komt. Tegen mij is toen gezegt dat het een allergie van binnenuit kon zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:38

Treptotrichosis

Deze bacteriële infectie wordt vaak verward met ringworm. Plukjes haar kleven samen door een wit grijze afscheiding. Als je de haren eruit trekt, ontstaan er bloederige plekken, die pijn doen bij aanraking. Laat deze plukjes dus zitten.

kan dit zijn, behandeling gaat met een speciaal middeltje en een antibiotica kuur,
laat anders wat op kweek zetten bij je dierenarts?

Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:20

He dat zal ik eens tegen mijn DA zeggen en dan moet hij anders inderdaad maar wat op kweek zetten.
Alleen bij mijn paardje is het geen wit grijze afscheiding maar gelijk bloederige korstjes.

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:32

Ik vind het raar dat je da. niet weet wat het is hoor. Als het ringworm zou zijn kun je die niet behandelen met een wormekuur hoor. Ringworm is een zeer besmettelijke vorm van schimmel waar je heel erg mee op moet passen omdat deze vorm van schimmel ook heel erg besmettelijk is voor mensen.

Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:57

Ik weet niet hoe het bij Silkie is maar mijn DA heeft Schimmel/ringworm echt uitgesloten.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:23

Die van mij niet hoor, Hij heeft er met een schuin oog naar gekeken en snapte volgens mij niet waar ik mij zo druk om maakte.

Misschien wordt het tijd voor een andere DA?