Wat is verschil tussen hooi en krachtvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chivance

Wat is verschil tussen hooi en krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 07:25

Ik vraag mij eigenlijk al een hele tijd af waarom paarden maar een beperkt aantal krachtvoer (max. 4 kg) per dag mogen hebben en hooi onbeperkt?
Verteerd hooi anders? Of hoe komt dit?

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:30

Van krachtvoer krijgen ze veel en veel meer energie dan van hooi. Paarden zijn erop gebouwd om hele dagen te eten, in hooi zit niet veel dus daar kunnen ze wel de hele dag of idd onbeperkt van eten...maar als je ze de hele dag, of onbeperkt, brokken zou voeren....dan zou je enorme bommetjes op stal hebben. Knettergek en moddervet op den duur. Wat je er aan krachtvoer instopt moet je er namelijk wel weer uitrijden!!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:33

Dat niet alleen, maar onbeperkt krachtvoer kan ook hele nare effecten hebben... hoefbevangenheid, maandagsziekte en allerlei nare dingen omdat het paard zijn energie niet kwijt kan.
Ruwvoer zoals hooi en gras is de basis van het rantsoen. Als een paard niet werkt zou het in principe zonder krachtvoer moeten kunnen.
Zonder ruwvoer kunnen ze echter niet.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:18

Hoofdreden; een paard is een ruwvoerverwerker en zoals hierboven staat, zijn ze gewend om over de hele dag (kleine) porties voer te eten.
Krachtvoer is handig voor ons als mens, maar voor een paard minder. Krachtvoer kan goed bijgevoerd worden, maar het is niet goed voor het maag-darmstelsel van het paard om ruwvoer te vervangen voor krachtvoer.

Chivance

Re: Wat is verschil tussen hooi en krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:12

Bedankt voor jullie antwoorden.
Dat krachtvoer meer energie geeft enz. wist ik al.
Ik bedoel eigenlijk ook een maag van een paard is er niet op gebouwd om bijv. - ik zeg maar iets - 10 kg krachtvoer op te nemen in één keer maar wel een hele berg hooi van 'ik kan niet meer'. Ik bedoel, hoe krijgt de maag dat volume hooi dan verteerd?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:19

De maag verteert het niet, maar de darmen. Het darmenstelstel van paarden is heel lang. De inname van het hooi is beperkt, ze doen er ook veel langer mee dan met krachtvoer. Verder is het gewicht van het hooi niet zoveel hoor, ze krijgen niet zoveel tegelijk binnen en dat wordt dan ook nog eerst vermalen door de tanden. De vertering van het hooi in de darmen duurt ook heel lang en het is van belang dat de maag en darmen van het paard altijd gevuld zijn, anders kunnen bijvoorbeeld maagzweren optreden omdat het maagzuur nergens voor gebruikt wordt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:56

Nouja, wat Wendy dus al zegt. De hele spijsvertering van een paard is afgestemd op het verteren van ruwvoer en niet van brok. Daarom is ruwvoer ook ontzettend belangrijk ivm met de grote kans op maagzweren oid; maar dat zegt Wendy dus al duidelijk

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:17

Nu die van ons krijgen gemiddeld maar 1 kg ruwvoer per keer, dus 2 kg in totaal per dag en voor de rest veel hooi en wortelen, gras, ...
Ik maakte me alleen zorgen waar die grote hoeveelheden hooi bleven

Bedankt om me gerust te stellen!!!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:08

Das ongeveer te vergelijken met een gezonde bruine boterham voor ons of de hele dag door snacks eten

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 08:22

Chivance schreef:
Nu die van ons krijgen gemiddeld maar 1 kg ruwvoer per keer, dus 2 kg in totaal per dag en voor de rest veel hooi en wortelen, gras, ...
Ik maakte me alleen zorgen waar die grote hoeveelheden hooi bleven

Bedankt om me gerust te stellen!!!

Met 1 kg ruwvoer, bedoelde ik krachtvoer, was een typfout