Epilepsie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjaa

Epilepsie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 23:13

Was benieuwd of t voorkomt bij paarden, als ik t goed heb wel, en hoe je t herkennen kan, wat zijn de symptonen precies en is er iets tegen te doen?

Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:23

Epilepsie is een storing, een soort van kortsluiting, in het electrische circuit (zenuwen) in je hersenen. Epilepsie kent een aantal vormen van aanvallen, de meest bekende is wanneer mensen spontaan op de grond vallen, vervolgens beginnen te schudden en daarna compleet verstijven om vervolgens weer versuft wakker te worden. Dit heet een tonisch-clonische aanval. Een andere vorm is bijvoorbeeld absences. Dit komt het meeste voor bij kinderen. Het lijkt net alsof ze zitten te dagdromen, ze zijn even totaal van de wereld, voor ongeveer 15 seconden, en dan gaan ze gewoon weer door met waar ze mee bezig waren.
In de humane geneeskunde zijn er diverse anti-epileptica die dergelijke aanvallen kunnen voorkomen en in sommige gevallen komen ze ook niet meer terug.
Vanwaar je vraag?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:04

Het komt vooral bij arabieren op jonge leeftijd nogal eens voor en vaak groeien die er dan overheen en hebben op volwassen leeftijd nergens meer last van. Het kan bij andere paardenrassen ook voorkomen maar is dan echt zeldzaam.

Natasjaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:14

Dank voor de reacties, ik vraag dit voor een vriendin van mij, haar verzorgpony doet zomaar uit t niets helemaal uit dr plaat gaan, staat eerst heel dromerig, en dan ineens lijkt t of ze ontploft, en vond dit nogal apart en vroeg me af of t epilepsie kon zijn, of misschien toch iets anders...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:18

Ik denk niet dat dit epilepsie is maar laat je vriendin er een DA bij halen. Zeker als deze explosie ook haar gedrag beinvloedt op dat moment. Laat de DA ook het gehoor testen. Het kan zijn dat ze slecht hoort en dan schrikt van een geluid en daardoor zo'n explosief gedrag vertoont.

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:31

Paar jaar geleden heb ik een hond moeten laten inslapen omdat ie epilepsie had! Afschuwelijk om te zien als ze een aanval hebben! ALLES verkrampt: spieren, hart, darmen, kaken (laten tijdens de aanval alles lopen) Na de aanval verrekken ze van de pijn en spierpijn.

Afgelopen donderdag heb ik een poesje van 15 maanden moeten laten inslapen. Maar dat is raar om te zien als een poes epilepsie heeft!!!!! Met het schuim op de bek en letterlijk en figuurlijk "knijpt" ze met haar eigen lijf, door de verkrampingen in haar lichaam haar eigen anaalklieren uit! Als een "achterlijke" rent ze door de huiskamer heen (met schuim op bek en alles laten lopen van achteren) en wilde ze gewoon ECHT door het raam! Ze verwondde zich steeds dusdanig dat ik haar niet langer wilde laten lijden. Ze werd banger.. misschien banger omdat zij ook voelde dat ze weer een volgende aanval kreeg. Het doet zo pijn om je beesten "door een ziekte" te moeten laten inslapen....... En paarden epilepsie?: ik wil het NIET zien als het plaats vindt. Ik kan het niet aanzien. Het is zo zielig. Je kunt NIETS doen voor ze. Behalve erbij blijven tot ze weer BIJ komen. En dan zijn ze na zo'n aanval ook nog eens ZWAAR gedesoriënteerd... Helemaal de weg kwijt. Ze weten niet eens waar hun waterbakje staat.....

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:35

Epilepsie bij paarden bestaat zeker wel! Mijn instructrice haar pony is daarom afgekeurd. Hij viel gewoon om in de stal en begon te beven en te rollen. Onder het rijden viel hij soms ook om...doodeng

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:42

Hahaha! Wat een verleidelijke avatar heb jij Siebjelover...... Ik wil er BIJNA een kusje opgeven......

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:43

===== "" Smak "" =====

Te laat
het is al gebeurt

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:54

hahahhaa leuk he

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:57

Een paardje van me vriendin heeft het gehad.. Was een arabiertje..
Was al aan de oude kant... Maar ja gelukkig ben ik er zelf niet bij geweest, want ze heeft heel de stal kapot geschopt... Muur lag eruit... Dus was niet zachtjes gegaan.. Het ging toen niet goed met haar.. DA erbij gehaald en ja in laten slapen.. Want ze was echt moe en alles lukte niet meer..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:56

Epilepsie bestaat inderdaad ook bij paarden maar gezien de omschrijving van de TS, denk ik niet aan epilepsie maar eerder aan of een gehoorprobleem of een ander probleem in de hersenen.

chica_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:34

karijn schreef:
Ik denk niet dat dit epilepsie is maar laat je vriendin er een DA bij halen. Zeker als deze explosie ook haar gedrag beinvloedt op dat moment. Laat de DA ook het gehoor testen. Het kan zijn dat ze slecht hoort en dan schrikt van een geluid en daardoor zo'n explosief gedrag vertoont.

hey ffies antwoord op deze vraag Natasjaa is een vriendin van de manege waar ik die verzorg pony heb en ik rij der alleen in het wekend der op ook pas sins dit wekend want ze was langer dan 2 maanden kreupel maar nu gaat het weer goed alleen ze gaat soms uit het niet uit der plaat maar ik weet ook niet hoe het kan het is mijn pony niet en dan kan ik zelf geen DA bij halen dat moet de manege eigenaar maar doen..... ze heeft nu al 2 keer raar in een stal gedaan en 2 keer toen ze vast stond en vind het nog steeds raar en ik weet soms niet meer wat ik kan doen der om en ze doet het niet in het weiland als ze der in staat maar wel soms als ze vast staat en ik ben der ffies niet of ben ergens anders mee bezig

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:40

Ze doet het alleen als ze vast staat en soms ineens tijdens het rijden? Dan kan het ook gewoon kopschuwheid zijn en angst om vast te staan. Een paard kan zomaar ineens in paniek raken. Het is zeker geen epilepsie maar een gedragsprobleem.

chica_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:46

karijn schreef:
Ze doet het alleen als ze vast staat en soms ineens tijdens het rijden? Dan kan het ook gewoon kopschuwheid zijn en angst om vast te staan. Een paard kan zomaar ineens in paniek raken. Het is zeker geen epilepsie maar een gedragsprobleem.

neej ze doet het niet tijdens het rijden maar ze is heel gevoelige pony zo als er een vlieg onder der buik zit gaat ze bokjes geven als je aan het stappen ben of ergens van schrikt gaat ze als een dwaars der vandoor maar dit wat ze doet is dat ze aan het suffen is en dan in eens ontploft ik weet niet wat het is maar ze geef het een beetje onduiderlijk aan.... en dit heb ik ook nooit gezien van der

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:21

Tja, als je vriendin het zeker wilt weten, zou ik haar adviseren om een DA erbij te halen. Ik blijf erbij dat ik denk dat het geen epilepsie is (ik verkoop nl geneesmiddelen tegen epilepsie).

amigootje

Re: Epilepsie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:56