Schimmel/regenschurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Schimmel/regenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:21

Weet niet of hier al iets over bestaat, maar

Naast mijn eigen paard heb ik een bijrijdpaard, maar nu deze verhuist is had ik tijd over, een mag ik een andere pony gaan rijden.

Nu heeft deze pony van de winter regenschurft gehad, teminste, ik dacht dat het regenschurft was. De eigenaren hebben er maar weinig aan gedaan (in het begin enkele keren ingesmeerd met een anti schimmel troepje) maar nu hij in zijn zomervacht zit lijkt het weg.

Maar ik gebruik de meeste spullen ook op mijn eigen paard, en heb geen zin dat ik die besmet met een of andere schimmel.

Dus, heb ik de volgende vragen,

Heeft er iemand een foto van regenschurft of schimmelinfecties?
De betreffende pony had op zijn rug (zadelplek) een grote plek waar het haar gewoon in bosjes losliet, met stukjes huid eraan. hij stond 24/7 buiten, met wintervacht. Nu in de zomervacht is erop die plek eigenlijk niets meer te zien, behalve dat de ondervacht daar niet onder zit.

Hoelang is het besmettelijk?
En hoe is de behandeling meestal; kan het uberhaupt genezen zonder goed aangebrachte gerichte medicatie? Anders zou ik het eventueel nu nog kunnen behandelen?

tinkersjakie

Re: Schimmel/regenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:17

Dit heb ik toevallig net gelezen in een boek:

Schimmels kunnen zich overal nestelen, stal, strooisel, poetsgereedschap, zadel, deken en handschoenen.
Schimmels kunnen onbemerkt een jaar aanwezig zijn. Meerdere dieren kunnen de schimmels overdragen maar ook mensen zijn gevoelig voor deze schimmels altijd kleren en handen wassen.

Dus ik denk dat het er nog wel zit en dat je beter denk ik niet je eigen spullen kunt gebruiken. Je ziet het niet meer maar ze zitten er dus misschien nog wel.

Wat je precies aan kunt weet ik niet zo en keer wassen met imaverol
Citaat:
Imaverol 100ml (art.no.: 82204)
Het bekende en betrouwbare anti-schimmelmiddel. Verdunnen met water 1:50.
bij divoza te koop.

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:49

Je kan op het internet genoeg info vinden over "rainrot" zoals de infectie eigenlijk wordt genoemd. De oorzaak is te lang blootstellen aan de regen waardoor de haren (voornamelijk) op de rug los gaan laten. Het is een zeer pijnlijke aangelegenheid voor het paard en is te wijten aan de eigenaar die zijn paard niet voldoende bescherming kan bieden tegen de weersinvloeden.

Met de schimmels moet je altijd heel voorzichtig te werk gaan. Er is genoeg info te vinden hoor op het internet over schimmels en rainrot. Succes ermee

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:26

Mijn paardje heeft dit ook eens per jaar.. ze heeft wat langere haren en daardoor kan het gaan broeien met warm weer als het geregend heeft.
Ik merk niet dat het besmettelijk is.. zij is de enige op stal die het af en toe heeft en ik merk ook niet dat mijn paard er last van heeft

Ik krabbel de korstjes(met haar) eraf (ze heeft geen grote plekken hoor) en een paar dagen erna is het over.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:31

robbiespaya schreef:
Je kan op het internet genoeg info vinden over "rainrot" zoals de infectie eigenlijk wordt genoemd.

Ik kan dus nergens fotos vinden, dus weet niet eens of de pony nou echt last had van rainrot.

Citaat:
De oorzaak is te lang blootstellen aan de regen waardoor de haren (voornamelijk) op de rug los gaan laten. Het is een zeer pijnlijke aangelegenheid voor het paard en is te wijten aan de eigenaar die zijn paard niet voldoende bescherming kan bieden tegen de weersinvloeden.

Ondanks dat zijn huid en vacht okay zijn, is het nog wel een gevoelige plek bij hem. Als je er met een borstel overheen gaat drukt hij zijn hele rug weg. Ik heb het ingesmeerd met Aloe vera, in de hoop dat het wat verzacht.

En ja, dat hij verwaarloosd is klopt. Maar ik ga hem proberen over te kopen van de huidige eigenaren, en dan zorgen we dat het nooit meer terug komt.

Maar hoe zit het met de besmettelijkheid? De paarden waar hij swinters bij heeft gestaan hebben het niet, en hij had het al eind vorige zomer.