Ik heb een vraagje (zie onderaan dit relaas). Gisterenmiddag vond ik mijn ruin (IJslander) op de weide, staand op 3 benen en het vierde bungelde er maar wat bij (linksachter). Ik ging gelijk van het ergste uit, maar zo ver is het gelukkig niet gekomen!
Op 3 benen hebben wij hem met de trailer uit het weiland gehaald en op stal gezet. (afstand stal-weide is 5 min. lopen) Wonderbaarlijk hoe hij zich op 3 benen heeft weten voort te bewegen. Vierde werd überhaupt niet belast.
De dierenart is er direct bijgeweest. Paard in kwestie heeft een heel klein, maar zeer diep wondje aan de binnenkant van zijn achterbeen. Net aan de binnenzijde waar de achillespees loopt - ter hoogte van de knieschuif/scheenbeen (is dat volgens mij)? Ik heb geen correct boek met anatomie van het paard ...
Gelukkig lijkt het dat wij er op tijd bijgeweest, we hadden het ook later kunnen ontdekken. Het is gisterochtend gebeurd. Dit gemene wondje is gaan ontsteken en hij heeft momenteel een infectie op het beenvlies
Hij heeft gisteren via de bloedbaan pijnstiller en antibiotica ingespoten gekregen. Ik moet hem nu 2x daags antibiotica geven (oraal). Dat gaat niet helemaal gemakkelijk, maar met hulp lukt het aardig. Boterham truuk werkt niet
Hij heeft nog behoorlijk wat pijn en krijgt hiervoor Metacam. Morgenochtend moet ik contact opnemen met de DA en gaan we kijken wat de vervolgstappen zijn. Naar de Faculteit om foto's te maken en te kijken of er toch iets gebroken is of botsplinter of wat dan ook. Belangrijkste nu is dat de infectie afneemt en wordt bestreden met voldoende antibiotica. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat de pijn verdwijnt en paard herstelt. We bekijken het van dag tot dag.Hij heeft momenteel wel pijn, maar wordt onderdrukt door de Metacam. Hij belast zijn been niet, maar hij zet hem wel af en toe op de grond neer. Het ziet er iets beter uit. De wondje ziet er schoon uit, er is geen push maar wel wondvocht te ontdekken. Het is opgezet en wat warm. Paard heeft geen koorts, eet/drinkt/mest goed. Ziet er verder super uit en was in blankende conditie .
Ik ben gematigd positief en hoop er het beste van. - wordt vervolgd -
Oorzaak is onbekend. We hebben alle paarden gecontroleerd en de hele weide en bedrading, niets te vinden. Mogelijk toch van intensief spelen, maar het zit op een zeer vreemde plaats.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met een ontsteking van het beenvlies? Of heeft iemand daar ooit van gehoord. Ik heb wel wat informatie op I-net gevonden, maar beperkt.
Alvast dank.
Myke