maanblindheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 14:22

Ik zag vandaag bij mijn jaarling dat haar linkeriris voor de helft verkleurd is naar blauw/ wit. Is dit maanblindheid en weet iemand wat je er tegen moet doen en hoe de prognose is? Ze houdt haar oog ook iets dicht en lijkt niet echt in haar doen. Ze kan er wel mee zien.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:43

niet wachten: d.a. bellen! het KAN maanblindheid zijn, en daar moet je heel snel bij zijn (anders kan het blind worden). als het het is, is dat een spoedgeval voor de d.a. zelfs, dus ik zou als ik jou was echt NU iemand laten komen.
sterkte, ik hoop dat het iets sufs is!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:24

Klinkt als mogelijke maanblindheid.
Mijn paard heeft het ook, wacht niet, onmiddelijk DA inschakelen.
Als medicijnen niet meer helpen kan een operatie uitkomst bieden maar zover ben je nog lang niet. Mocht het maanblindheid zijn kun je het met meds mss in toom houden.
Een operatie is de laatste optie om het oog en/of zicht te behouden als meds niet voldoende aanslaan en de ontsteking steeds terugkeert. Niets doen leidt in de meeste gevallen tot verlies van zicht of zelfs oog.
Sterkte.

RUBYWHITE

Re: maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:41

Is er inmiddels al meer bekend? Plotseling optreden van maandblindheid kan verschillende oorzaken hebben, een infectie met influenza bijvoorbeeld. Maar het kan ook door een allergie komen.

Ben benieuwd wat je gedaan hebt en wat de conclusie van de DA is/was. Sterkte.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:39

De DA denkt dat ze een klap van een ander paard heeft gehad. Ik heb druppels en oogzalf en moet zeggen dat het gelukkig al bijna weg is.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:45

gelukkig...dus het hoeft niet altijd pertinent te blijven?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:39

janderegelaa schreef:
De DA denkt dat ze een klap van een ander paard heeft gehad. Ik heb druppels en oogzalf en moet zeggen dat het gelukkig al bijna weg is.

Ik help je duimen dat dat het is. Maar heeft ze dan anders geen tekenen van kneuzingen cq beschadigingen?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 16:32

D'r oogleden waren ook dik en ze had er duidelijk pijn aan. De DA heeft wat testjes gedaan en zei dat het geen maanblindheid was.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:04

Kan het vanaf hier niet zien en is niet mijn bedoeling betweterig over te komen maar bij maanblindheid worden de oogleden ook dik :/
Ik hoop echt dat het geen maanblindheid is maar hou het in de gaten. Als het een terugkerend iets wordt....

traan_beauty

Re: maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:15

Heb niet alles gelezen enz.

Wij hebben een ijslander die ook blind is geworden (aan beide ogen) door maandblindheid.. Wij kwamen er helaas te laat achter! Verder is met haar alles goed (gelukkig). Maar ik zou naar de DA gaan ofz. Als de DA denkt dat er een kans bestaat dat het maandblindheid is, kunnen ze het gaan onderzoeken. Soms valt er nog wat tegen te doen . Maar
wél als je er optijd bij bent!!

Groetjes.. & veel succes op de hoop dat het geen maandblindheid is

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:17

Ok. heb de rest ook even gelezen
De DA zei van niet.. Wat een geluk! Altijd in de gaten houden hoor!! Als er meer kenmerken zijn van de ziekte, toch maar weer naar de DA gaan!

Het kan gewoon een ontstoken oog zijn (ofzo)