Gracy is een stro-eter, daar houden wij al rekening mee met opstrooien en dergelijke. Ze krijgt 3maal daags voldoende hooi, en gaat sinds een maandje de ochtend (van ongeveer 8 tot 1, dus 5uur) het land op.
Sinds we op deze stal staan, (November) heeft Gracy geen koliek meer gehad. Maar ze bijft toch onrustig, ik hoor van stalgenoten dat ze veel ligt in stal, en dan kreunt/beetje naar haar buik hapt. Echte koliek verschijnselen, maar het zet niet door en daarna is het weer over. Zelf heb ik dit nooit gezien.
Nu denk ik erover om Thrive als supplement te gaan geven. Volgens de paardendrogist, ondersteunt dit de darmwerking van paarden en kan het helpen een gevoel van onbehagen weg te nemen. Hierdoor kunnen stressgedrag, vervelend stalgedrag, het eten van stro of mest, en de kans op koliek aanzienlijk verminderen.
Wie kent Thrive? Hoeveel geef je er van per dag? Kent iemand nog een ander geschikt middel in deze situatie?
Heb hier geen ervaring mee met wat jij noemt. Misschien is het verstandig om wat zemelen te voeren (nat) en ook wat olie te geven elke dag, dat is ook goed voor de stoelgang en niet schadelijk.
Ik heb Thrive een tijd gegeven toen mijn paard aan de dunne was van het kuil voer.
Zijn drollen waren toen wel normaal maar er kwam een enorme sloot water mee. Zo erg dat hij tegen uitdrogen aanzat. En de stalhouder maar zeggen dat er niks mis met het kuil was.
Na een periode gewoon hooi(zelf moeten kopen) heb ik thrive bijgegeven. IN combi met het kuil had ik het probleem onder controle.
Thrive stimuleert de darmen wat meer om het eten goed te verteren. Slappe hopen worden wat steviger.
Je kunt het altijd proberen aangezien het een natuurlijk product is. Baat het niet zal het ook niet schaden.
Als je het toch niet vertrouwt overleg dan eens met de paardendrogist.
Mijn paard is inmiddels al weer een aantal jaar van de thrive af.
Ik heb mijn eerste paard na 2 koliekaanvallen op aanraden van de dierenarts een portie zemelen gevoerd elke dag, is goed voor de stoelgang en heb daarna geen koliek meer meegemaakt met hem. Zemelen is goedkoop, zit geen energie in. Ik gaf meestal een kleine maatschep met water aangemaakt tot het een soort van Brinta papje was. Mijn paard vond het heerlijk !