*Hardnekkige Hoest*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thalysa
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-01 00:06

Mijn paard Ferdinant is nu 14 jaar oud en toen ik hem (in december) kreeg werd mij verteld dat hij strostof allergie had maar dat het meestal wel meeviel en als hij hoestte(gebeurde niet zo vaak) kreeg hij druppels van VSM (hoestmiddel voor paarden), hij reageerde hier heel goed op, totdat het ongeveer 2 week geleden helemaal mis was. Hij stond zijn longen bijna uit zijn lijf te hoesten en de veearts dacht eerst aan een slokdarm verstopping, dit leek niet het geval en het was 'gewoon zijn allergie'. Hij heeft een ventipulmin kuur gehad, en daar reageerde hij vrij goed op, het hoesten was niet helemaal over, maar wel een stuk beter. Nu is de kuur over en hoest hij weer zo erg, rijden gaat niet, omdat hij dan heel veel moet hoesten en laatst vond ik klodders slijm in zijn box (is dit goed omdat het dan los komt of juist helemaal verkeerd??). Hij staat veel buiten en heeft ook een buitenbox. Hij staat nooit in zijn stal met opstrooien en hij krijgt nat hooi. Is het niet zo dat alle stof hetzelfde is en hij dus ook allergisch is voor hooi-stof? Ik voer al fenegriek. Wat kan ik hier nog meer aan doen? Of moet hij echt even grondig onderzocht en dan misschien een antibioticum?
Ik hoop op een nuttig antwoord, want mijn veearts heeft mij niet verder geholpen.
Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal... Verward

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 10:01

mmmm, het is een bekend verhaal. en ik denk eerlijk gezegd dat je er niet veel aan kan doen. ik denk dat je moet zorgen dat je paard veel naar buiten moet, en veel frisse lucht.

kan je niet krullen gebruiken ipv stro?

bij ons op de manege heeft een pony dat ook, en het zal nooit echt over gaan. bij ons is niet genoeg frisse lucht. maar bij jou wel maakte ik op uit jouw verhaal.
maar wat ik denk is dat je het beste je paard op krullen kan zetten! en het hooi goed blijven nat maken!

suc6!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 16:19

ik denk dat je toch een second opinion moet aanvragen, bel desnoods een andere veearts.
Het is natuurlijk wel goed dat het er uitkomt dan zit het wel los.
Maar je kan de veearts beter 1x te veel bellen in dit soort gevallen dan 1x teweinig. Mijn fjord heeft ook lange tijd last gehad van de luchtwegen en mijn veearts zei gelijk al 'goed dat je belt hoe licht het ook is dit soort dingen moet je serieus nemen'

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:48

oef!
klodders slijm zijn slecht en goed.slecht omdat er dus evt. een infectie kan zitten.goed omdat het er wel uit komt en niet vast blijft zitten.
vraag je veearts om een bronchoscopie,zo kunnen ze in de luchtbuis en longen kijken WAT er nou eigenlijk fout zit tja stof is onvermijdelijk,maar als jouw paard zo erg hoest zoals je het beschrijft?dat lijkt niet echt meer op een allergie maar een infectie aan de luchtwegen,dus er moet definitief iets aan gedaan worden voordat er teveel beschadiging in de bronchieen plaatsvindt.als tijdelijk middel om zijn hoest iets te verzachten kun je montana hoestkruiden gebruiken van sectolin,knoflook door het voer,en er moet worden vastgesteld war de irritatie zit,in de longen of hoger in de luchtbuis.veel succes en raadpleeg evt. een andere dierenarts!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:54

Zolang je paard hoest en snot ophoest is er nog iets aan de hand. Blijkbaar is het paard altijd al gevoelig geweest en flikkert het nu ernstig op. maximaal behandelen met antibiotica, ventipulmin en injecties onstekingsremmers. Zelf kun je nog gaan dampen (emmer mer capsule dampo onder de neus houden)dit voert nog snot af. Voordat je stopt met een behandeling of comclusies trekt altijd een scopie laten doen.

Thalysa
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-01 23:24

Allemaal bedankt voor de reakties, ik was zowieso al van plan om nog een dierenarts te laten komen, maar ik denk dat ik morgen naar de kliniek ga, want vandaag was het ook weer mis. Hij hoest nog net niet achter elkaar door, maar ik vind het echt wel zielig, zo'n groot paard die het zo benauwd heeft. Ik laat nog wel even horen hoe het is gegaan..

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 22:27

sterkte......

Thalysa
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-01 13:17

Ferdinant is dampig en moet absoluut dag en nacht op de wei. Ik heb nu medicijnen gekregen en hij kreeg een ontstekingremmer. Hij voelt zich al wel iets beter gelukkig..maar ja, straks zijn de medicijnen op (over 2 week of zo) en dan komt er vast weer een terugslag. Maar goed, hij gaat dus in het weiland.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 17:45

goedzo dat helpt vast frisse lucht is het beste medicijn voor hoestende paarden ik ken ook een paard en die heeft op sterven gelegen en ze staat nu al 2 jaar op de maar s'winters wel opstal(s'nachts) en ze hoest nooit meer!