Dilemma? Pony hoest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

banjer2003

Dilemma? Pony hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 08:08

Ik zit met een probleem, mijn pony heeft ongeveer 2 jaar terug een aantal slechte maanden gehad wat betreft zijn luchtwegen. Hij is daarvoor behandeld in de kliniek in Wassenaar, volgens de bloeduitslagen had hij een allergie voor diverse grassoorten. Hun advies was, zet m op zaagsel, zorg dat tie in een buitenstal staat en probeer m zoveel mogelijk op de wei staat. Dit heb ik allemaal gedaan.
Hij heeft toen 6 weken op rust gestaan zonder medicijnen en ben toen weer terug geweest voor controle, alles was toen een stuk beter en zn longen waren weer een stuk schoner. Hij mocht toen weer rustig aan het werk en ook dat ging goed.
Vorig jaar heeft hij het hele zomerseizoen er geen last van gehad, wat normaal de periode is dat hij last heeft.
Alleen doordat tie op zaagsel kwam te staan en dus weinig te doen had is hij gaan luchtzuigen, daardoor kreeg hij vaak last van koliek, dus moest daar steeds weer voor een dierenarts bijkomen, die adviseerde mij om mijn pony weer op stro te zetten, in overleg met de kliniek, die het er niet zo mee eens was maar toch geen andere uitweg zag, heb ik m weer op stro gezet, wel heel erg laag in het stro.
Sinds 1 februari van dit jaar is mijn pony verhuist van stal, vanuit de polder naar de stad. Nu sinds en week of 3 is hij weer begonnen met hoesten, niet zo erg als 2 jaar terug, maar hij hoest wel weer.
Heb zelf het idee om het 2 weken aan te kijken, hem lekker rust te geven, veel op de wei te zetten en m bijvoeren met diverse voedingssuplementen, gaat het dan niet over, dan maar weer een ritje naar de kliniek.
Nu mijn grootste dillema, op stro laten staan zodat de koliek wegblijft of hem weer op zaagsel zetten?
Wie heeft er tips voor me, weet het zelf niet meer!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:26

Op stro zetten dan weer.
Wat voor supplementen had je zelf in gedachten daarvoor?
Sowieso is lekker rust geven en veel op de wei goed, maar houdt dat hoesten wel goed in de gaten.. Dat moet zich zeker niet langer dan een week aanhouden.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:31

Ik zou hem ook op stro zetten.
Of evt. op zaagsel en dan veel ruwvoer (evt. hooi in hooinet), speeltjes (voerbal, lik-it oid.) zodat hij zich niet verveelt.
Misschien kun je wel al contact opnemen mt de DA en vrage wat die ervan vindt?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:33

Misschien toch zaagsel, geweekt hooi, en voor andere afleiding proberen te zoeken tegen het luchtzuigen? (Zoals meer hooi/speelappel en anders evt. luchtzuigband)??

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:23

@ Lise81 Speeltjes heeft tie ook al, eten krijgen ze 3x per dag + 2x hooi, luchtzuigband heeft tie al om, alleen hij zuigt op zo'n rare manier dat tie toch nog lucht binnen, hij legt namelijk zn onderlip op zn voerbak, hij bijt er niet op.
Vindt het zo moeilijk, wil liever geen zaagsel of vlas, maar als er geen andere optie is
dan zal het maar moeten!

@BasjeGuwrl de DA vindt dat tie op stro moet ivm. koliek en de kliniek zegt zet m op zaagsel of vlas, dus eigenlijk een moeilijk verhaal!

Chivance

Re: Dilemma? Pony hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:25

En matten?

VInd je dat geen oplossing?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:30

Ik neem aan dat die 3x per dag krachtvoer is, kan dat niet één keer meer hooi ofzo? Dat is toch een betere tijdbesteding ook. Toch ?

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 16:11

@ Chivance, wat voor matten bedoel je?

@ Miirthe, is een optie, kan het vragen aan de staleigenaar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:18

Zijn een soort rubber matten, als stalbedekking.
Google maar is!

En ik hoop dat de staleigenaar dat wil doen voor je met meer ruwvoer ipv biks!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:29

Rubber matten zijn inderdaad wel een optie maar voor het paard is het niet echt fijn. Als je paard nog steeds zuigt met een zuigband dan zit je zuigband niet strak genoeg! Zet hem een gaatje strakker. Wat voor soort stal staat hij??? Is het een binnenstal dan moet je eigenlijk naar een buitenbox! Als er wordt uitgemest staan de paarden dan binnen als er wordt opgestrooid? Zo ja dan moet hij eerst naar buiten v.w het stof. Kuilgras i.p.v gewoon hooi. Allemaal kleine dingen waardoor je het paard kan helpen van het hoesten af te komen.

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 17:32

@ aerdenhout1, hij staat al op rubberen matten, met uitmesten staat hij altijd buiten, hij staat in een buitenbox.
De zuigband zit wel strak genoeg, de dierenarts heeft m nagekeken, het probleem is, dat tie vreemd zuigt, waardoor de band niet zn optimale werking geeft!

Ik denk dat ik er zelf alles aan heb gedaan om beide problemen proberen op te lossen, alleen zijn daarmee de problemen nog niet opgelost!

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:34

ik ken het probleem. mijn pony is in april ook begonnen met hoesten. ging maar niet over. da erbij gehaald en moest naar de kliniek. hij had vastzittend slijm op zijn longen. heeft daar prednison en ventipulmin voorg gehad. hij is gestopt met hoesten. hij stond altijd in een binnenstal op stro en de ellende is bij mij begonnen toen hij werd verhuisd naar een buitenstal. eindelijk ging het over maar toen kwam dat slecht weer er weer aan, veel regen, wind, tocht en hij begon weer te hoesten en te snotteren, nu is het weer veel minder. maar ik ga hem naar een binnenstal verplaatsen want hij is toch blijkbaar gevoelig voor het weer.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:04

Tjsah onze arme Banjer met zijn gekuch en gehoest.

@ Aerdenhout1: waarom zijn rubber matten voor het paard niet zo prettig? Ze staan bij ons daar allemaal op met daarop nog stro, is toch niks onprettig aan. Het is droger en schoner en minder hard... prima toch.

Wie heeft er nog ideeen voor Banjer? Speeltjes, zuigband, buitenbox, weidegang, frisselucht, weinig stro op matten, tijmsiroop, aechina-fors, niet in stal met uitmesten, stof laten zakken etcetera wordt allemaal al voor hem gedaan door Denise.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:00

Het is bewezen met een test door de helft van de box met matten en de andere helft met stro te bedekken.En alle paarden gingen op het stro staan en liggen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:04

Mijn shetlandmerrie heeft gevoelige luchtwegen. Zij heeft bepaalde periode's dat ze hoest b.v. wanneer de pollen in de lucht zitten. Ik geef haar ter ondersteuning een supllement van de paardendrogist bij. Dit supllement ondersteunt niet alleen maar lost het probleem ook op. Het heet pulmitrang en het werkt echt super. M'n pony kreeg 2 maal daags 2 tabletten, tot het hoesten over was en dan bouw je het af van 2 maal daags 1 tablet en tot slot 1 maal 1 tablet. Voor paarden is de hoeveelheid 1 tablet per keer meer volgens mij.. Ik heb veel geprobeerd voor haar, maar dit spul werkt echt super!

http://www.depaardendrogist.nl/index.as ... ctID=25539

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:24

Via marktplaats kan je speciale kruiden kopen die werken goed. Een paard wat eerst erg hoestte, doet het niet meer daardoor.
Als je op marktplaats hoestend paard invult, komt de advertentie te voorschijn.

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:35

@ #Ymke# en Kyona, bedankt voor de tips, ik zal eens kijken of dit een optie is voor mijn pony!
Het probleem ook nog is, is dat bijna alle voedingssuplementen zijn voor de bovenste luchtwegen, het probleem bij mijn pony zit dieper.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:01

Hey,

Doet ie weer hoesten?
Zou toch ff DA erbij halen om het hoeste te behandelen.
Daarna weer terug op vlas en vaker kuil geven (indien mogelijk) en misschien een klein beetje stro voeren om koliek tegen te gaan beter is om wat vaker kuil te geven dan stro ivm het stof.
Je kan ook eventueel luzerne geven.

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:16

@ Tequiro, ja hij hoest weer sinds een weekje of 2,3. Alleen minder erg dan voorheen, ik kijk het nog ff aan en maak dan weer een afspraak met van Toor, weer even een scopie laten maken. Zaagsel is wel mogelijk alleen zo'n gedoe met mesten, dan moet alles in vuilniszakken! Heb m nu heel laag in het stro staan, zodat tie net genoeg heeft om op te liggen en net wat te knabbelen heeft, op zich is dat goed te doen, er liggen toch rubberen matten in zn stal! Hou je op de hoogte!
Hoe heette ook al weer dat supplement wat jij ervoor bijvoerde?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:27

Is al te lang 2-3 weken, laat anders een DA thuis komen...kan je beter een kuchje laten behandelen dan dat ie dalijk erger gaat hoesten en dus zwaardere medicijnen nodig heeft...

Als je hem dan op vlas zet ipv zaagsel, dat mag wel bij het stro.

Je bedoeld MSM, dan moet ie wel eerst van het hoesten af zijn.
Het is nl geen middel tegen hoesten.

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:50

Hier een update, heb na twee weken toch maar en DA gebeld, die is gisteren geweest, mijn pony moet nu voor 2 weken op de pretnisolon, 1x daags, de DA heeft bloed afgenomen en over 2 weken is daar de uitslag van, er wordt uitgebreidt getest op allergieen etc. Daarna wil de DA verder kijken hoe het nu verder moet, hij vindt dat hij voorlopig beter op stro kan blijven, wel zo laag mogelijk!
Maar vindt het toch nog moeilijk.
Zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:54

Hallo ik herken veel in je probleem met banjer .

mijn merrie heeft vorrig jaar januari een operatie gehad aan zijn been .
vlak daarna ben ik van stal verwisseld .
Zijn weesrtand was door de operatie te laag geworden en begon te hoesten .
dit heeft ie ongeveer half jaar gedaan en er is elke week een dierenarts bij geweest . dan weer prednison dan weer ventipulmin en dan weer onsteking remmers .
maar na 100 x dierenarts etc geen duidelijke oorzaak .
toen stapte ze bij ons op stal over van vers hooi naar kuilvoer .
En binnen een dag was het hoesten ineens weg .
Wij dachten dat dit toeval was en zochten er verder niet veel achter .
tot een paar weken geleden de stal eigenaar had weer vers hooi en dacht smiddags ff lekker paarden hooi te geven .
Ze stonden met zijn alle lekker te smullen behalve die van mij die hoeste zijn longen uit zijn lijf en er zat toch echt geenstof in het hooi .
Maargoed de volgende dag de mijne maar gewoon weer kuil gegeven en het hoesten is weer weg .
Heb dus gelijk met de dierenarts overlegt en die is er nu van overtuigt dat mijn paard gewoon allergisch is voor hooi .
dus moet nu voor de rest van zijn leven lekker dat taaie stinkende kuilvoer eten .

Mijn paard staat verder ook gewoon op stro want zaagsel eet ze ook en dat vind ik link .
ze krijgt nu meerdere keren per dag kuil en is lekker lang bezig met kauwen van dat taaie spul dus stal ondeugden en stro eten heeft ze geen tijd voor . Wel krijgt ze elke dag een schepje fenegriek door dr zemelen heen op aanraden van de dierenarts .

Ik weet niet precies wat jou paard nu te eten krijgt als het kuilvoer is dan zul je hier niet veel aan hebben maar als er ook hooi bij zit zou je kunnen overwegen om alleen nog kuilvoer te geven mischien dat het werkt .

iig veel sterkte ermee .
Ik weet hoe het is om elke keer de dierenarts te moeten zien en je radeloos voelen over wanneer je het nou goed doet voor je paard en het een keer ophoud .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:34

Oja, is Luchtweg Compositum van Groene Os niet een idee? Je moet misschien maar even kijken bij Paardendrogist.nl voor een geschikt supplement. Je kan door via mail/tel ook om deskundig advies vragen, misschien een idee ?
In ieder geval veel sterkte verder!

banjer2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:53

@ karina1977, bedankt voor je tip, vanaf vandaag staat mijn pony op 3x per dag kuilgras en 2x per dag eem handje biks, kijken of nu het probleem verdwijnt!

@Mirthe, zal eens op de site kijken, bedankt voor de tip!

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 22:23

Update

2,5 week geleden heb ik toch een dierenarts laten komen om even naar Banjer te laten kijken. Heb hem de vorige resultaten van het onderzoek van 2 jaar geleden laten bekijken en mee laten nemen. Hij heeft bloed afgenomen om een nieuw onderzoek te laten doen, weer op allergieen.
Afgelopen maandag kreeg ik een telefoontje van de DA dat de allergoloog, die het onderzoek heeft gedaan wat meer tijd wilde omdat de uitslag zo slecht was dat hij geen definitief antwoord kon geven waar Banjer nou precies allergies voor was, alle waarden waarop hij getest was waren positief en veel te hoog. De dierenarts belt mij a.s. maandag of dinsdag terug als hij meer weet, de da hoopt dat er voor Banjer een behandelingsmethode is zodat tie er niet meer zo'n last van heeft, maar de kans is aanwezig dat tie er niet is, en dan is het een aflopende zaak. Zelf was de da erg positief, omdat in zijn ogen Banjer verder kerngezond is en een hoge weerstand heeft omdat tie de symptonen van een allergie niet heeft.
Daar hoop ik dan maar op.

Nou is mijn vraag, zijn er meer mensen die dit probleem kennen of hebben meegemaakt of zelf doormaken. Heb zelf namelijk hele mixed feelings, weet niet wat ik ervan moet denken of wat ik moet of kan doen.