Droge, ronde, kale plekjes op hoofd --> schimmel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Droge, ronde, kale plekjes op hoofd --> schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:44

Sinds een paar dagen heeft mijn paard plotseling kleine ronde kale plekjes op zijn hoofd. Hij had ook jeuk aan zijn hoofd, maar krabt vooral zelf met zijn achterhoef.

Op sommige kale plekjes zit een klein korstje, de huid is wel gewoon overal droog.

In de loop van de dagen werd 1 plek echter erg groot, ongeveer 5cm doorsnede precies midden op zijn hoofd.

De dierenarts kwam, maar hij dacht niet aan schimmel maar aan een allergie en heeft een anti-allergie spuit gegeven (ik weet niet precies wel middel dat is geweest) en ook moet hij dagelijks gewassen worden met betadineshampoo.

Nu vertelde iemand mij dat dit eigenlijk wel lijkt op een schimmelinfectie, en dat een schimmel niet altijd schilferig of vochtig hoeft te zijn.

Heeft iemand hier toevallig een plaatje van hoe een schimmelinfectie op het hoofd eruit kan zien?

Volgens de DA moet ik nog even tot dinsdag wachten voor hij weer langskomt, maar ik zou volgend weekend naar het buitenland gaan, waar ik een verklaring voor nodig heb dat mijn paard op dit moment geen besmettelijke ziekte heeft (en schimmel is dat natuurlijk wel!)

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:26

Misschien is het ringworm

Ringworm

Ringworm:

Dit is een zeer besmettelijke schimmelinfectie.

Je paard of pony kan deze schimmelinfectie oplopen door in contact te komen met een besmet paard of door een besmette stal, borstels en zadels. Deze schimmel kan ook een mens infecteren en daarom is het heel belangrijk dat je voorzichtig te werk gaat als je de schimmel wilt bestrijden.

Kenmerken:

Ringworm: de haartjes van je paard of pony staan in kleine ronde cirkeltje overeind die vervolgens zullen uitvallen.

Ringschurft: dit gaat net als ringworm gepaard met haaruitval en droge schilfers.

Behandeling:

Vraag je dierenarts een anti-schimmelpreparaat voor te schrijven voor je paard of pony.
Zorg dat je besmette paard of pony wordt afgezonderd van andere paarden.
Ontsmet zijn borstels, het rijtuig, de zadels en alles wat je voor je paard of pony gebruikt.
Ontsmet de box van je paard of pony.

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:15

mijn paard heeft ook schimmel, maar ik krijg het niet weg!?
Ik heb haar al verscheidene keren met imaverol en isobethadinezeep gewassen, en ik behandel de plekjes met isobethadineontsmetting...
en ze gaan maar niet weg, ik ben al ongeveer 2 maanden geleden begonnen met de behandeling, maar het blijft?!?
hoe komt dit?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 09:13

Ik weet niet of het schimmel is. De haren vallen niet uit, maar verdwijnen alleen wanneer hij zijn hoofd schuurt. Geen losse plekjes dus.

@nobelle: volgens de info die ik vond moet je het HELE paard en ALLE borstels, tuig, dekjes etc volledig wassen met imaverol.
En het paard 4 x wassen, met 3 tot 5 dagen ertussen, niet meer, niet minder, want dan kan de schimmel zich weer opnieuw verspreiden.
Tuig niet meer gebruiken tot je paard 4x gewassen is.

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:37

Als het idd een schimmel is moet je alles maar dan ook alles wat je op het paard gebruikt iedere keer weer ontsmetten anders heeft het geen zin. Ook is het beter om heel je paard te wassen met Imaverol en niet alleen de plekjes. Je kan ook je da. vragen om er een enting tegen te geven. Was je handen voor en na het gebruik van Imaverol dit om weer een nieuwe besmetting te voorkomen.

Kaia

Re: Droge, ronde, kale plekjes op hoofd --> schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:32

Mijn pony heeft ook rare kale plekjes.

Droge plekjes (niet zo groot, hooguit 1cm). Ze worden wel iets groter en het schilfert maar een klein beetje.

Tegen mij werd gezegd dat hij gewoon gebeten is in de wei. Maar het word maar niet minder, eerder erger...

Ik zal hem ook maar eens wassen met imaverol (kan geen kwaad toch?)

robbiespaya

Re: Droge, ronde, kale plekjes op hoofd --> schimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:21

Kaia schreef:
Mijn pony heeft ook rare kale plekjes.

Droge plekjes (niet zo groot, hooguit 1cm). Ze worden wel iets groter en het schilfert maar een klein beetje.

Tegen mij werd gezegd dat hij gewoon gebeten is in de wei. Maar het word maar niet minder, eerder erger...

Ik zal hem ook maar eens wassen met imaverol (kan geen kwaad toch?)

Als er weer haren gaan groeien op de "gebeten" plekjes kan je er zeker van zijn dat het geen schimmel is. Mochten er meer plekjes ontstaan en dat met name op het buikgedeelte zou ik het na laten kijken door een dierenarts. De kans dat het schimmel is is dan vrij groot.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:28

nobelle schreef:
Ik heb haar al verscheidene keren met imaverol en isobethadinezeep gewassen, en ik behandel de plekjes met isobethadineontsmetting...
en ze gaan maar niet weg, ik ben al ongeveer 2 maanden geleden begonnen met de behandeling, maar het blijft?!?
hoe komt dit?

Als niks echt helpt probeer het dan eens op de ouderwetse manier :Met citroensap.Gewoon de plekjes insmeren.Een schimmel houdt van suiker(het is een gist)en niet van zuur.
Vaak komt een schimmel opzetten bij weerstandsvermindering.Misschien eens een flinke vitaminestoot.

missblonda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:32

dit heeft een manege pony ook weten zelf ook niet wat het is dus hou het even in de gaten

xcomplientx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:12

FlairS schreef:
nobelle schreef:
hoe komt dit?

Als niks echt helpt probeer het dan eens op de ouderwetse manier :Met citroensap.Gewoon de plekjes insmeren.Een schimmel houdt van suiker(het is een gist)en niet van zuur.
Vaak komt een schimmel opzetten bij weerstandsvermindering.Misschien eens een flinke vitaminestoot.

Helpt vast citroensap tegen gist, maar ik denk dat het teveel prikt en bijt in het wondje......

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 07:22

De plekken bij mijn paard zijn nu langzaam weer aan het dichtgroeien.

Aangezien hij wel nog steeds jeuk aan manenkam en staart heeft, ga ik toch uit van een allergie, al is het me onbekend waar dit vandaan komt.

Op de kale plekken heb ik op advies nu amandelolie met tea tree gesmeerd en hierdoor werden de korstjes zacht en lieten ze los, waaronder een gave huid tevoorschijn kwam (misschien dat dit zonder de olie ook wel gebeurd was hoor, maar de olie houdt de droge huid iig zacht)