Oudste pony ter wereld 62 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Oudste pony ter wereld 62 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:33

Hoi,

Net op Animal Planet was er een stukje over een pony die de hoogste leeftijd had bereikt van alle paarden/pony's hier op aarde: 62 jaar. en deze pony heeft ook tot een redelijke leeftijd nog door gereden (weet de leeftijd niet exact, daarvoor schakelde ik net te laat in )
Ik zelf rij op een manege en er zijn pony's die tot een redelijke leeftijd door hebben gelopen, als ik het goed heb is er zelfs 1tje geweest die tot zijn 35/36 heeft meegelopen.

Nu vroeg ik me af: wat vinden jullie een verantwoordelijke leeftijd voor een paard/pony om met pensioen te gaan? De conditie van een paard telt natuurlijk ook mee, hoe beter de conditie, hoe langer het in principe door zou kunnen gaan met werken.

Maargoed, hier ben ik dus benieuwd naar!
(als deze topic hier niet thuis hoort: sorrie! Ik vond MD alleen het enige logische forum om deze vraag op te stellen )

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:34

Ik denk dat je nooit naar leeftijd moet kijken, maar idd naar de conditie van het paard. Naar mijn idee blijven paarden op latere leeftijd fijn, juist als ze gewoon gereden blijven worden.

Birgitte

Re: Oudste pony ter wereld 62 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:42

ik ken een manegepony die was 43 en die werd nog in de beginnerslessen gebruikt.

als er iemand op reed zou je dat niet eens zeggen. hij had nog heel veel plezier in zijn werk en hij kon ook nog volop bokken. het paardje werd niet meer gebruikt om te springen. maar zolang als die nog plezier had mocht hij nog gewoon in de lessen meedoen.

ik vind het belangrijk dat een paard zin heeft in zijn werk en zolang als het paard nog zin heeft in het werk en de conditie is goed zou ik blijven rijden.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:43

Als een pony te oud is om te werken zie je dat best wel aan het beestje. Dan gaat de fut en het plezier eruit

BabsieJana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:45

Ja, je ken het zo merken aan de conditie van het paard..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:45

Birgitte schreef:
ik ken een manegepony die was 43 en die werd nog in de beginnerslessen gebruikt.

als er iemand op reed zou je dat niet eens zeggen. hij had nog heel veel plezier in zijn werk en hij kon ook nog volop bokken. het paardje werd niet meer gebruikt om te springen. maar zolang als die nog plezier had mocht hij nog gewoon in de lessen meedoen.

ik vind het belangrijk dat een paard zin heeft in zijn werk en zolang als het paard nog zin heeft in het werk en de conditie is goed zou ik blijven rijden.

Oud! Maar idd, als het paard er de conditie voor heeft, en hij heeft nog vol op plezier in z'n werk, gewoon laten lopen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:16

stel....

dat de mijne 60 zou worden..

hij is nu 15, dus dat duurt nog 45 jaar...

dan ben ik al 80!!!!!

whahahaha...zou ik echt gaaf vinden zeg!

enne met pensioen? als het dier het aangeeft gaat ie met pensioen.
eerder niet

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:19

Rakkertje (zie profiel) is nu 38 maar ging vandaag weer lekker LOS mee als gezelschapspony. En draven en galoperen en voorop lopen, wat nou oud zie je haar denken!!! Jammer dat ik geen ruitertje meer voor haar kan vinden. Is makkelijker dan haar los mee laten lopen (ze liep een wei in vandaag)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:45

ellepel schreef:
stel....

dat de mijne 60 zou worden..

hij is nu 15, dus dat duurt nog 45 jaar...

dan ben ik al 80!!!!!

whahahaha...zou ik echt gaaf vinden zeg!

enne met pensioen? als het dier het aangeeft gaat ie met pensioen.
eerder niet

woooooh zou toch een hilarische giller zijn als dit nog zal gaan gebeuren ook! echt, whaha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:49

Tja, sowieso worden pony´s meestal ouder dan grote paarden. Tis geen uitzondering als een gewone KWPN 22 wordt bijvoorbeeld, hoewel ik ze ook in de 30 heb gekend hoor. Ik vind dat echt aan de conditie liggen en de lust en wil van het paard zelf. Een paard geeft meestal zelf ook aan hoe of wat. De meeste manegepony´s draaien tot het bittere einde mee, maar dan wel bijv. alleen nog maar met hele kleine lesjes en meer oplettend. Ik heb nog ruim een maand op een merrie van 1.80 gereden, die was al 33 en ik was de enige op de manege die er nog op mocht, waarschijnlijk omdat ik en niet zwaar was voor haar met m´n toen nog 40 kg en ik goed rekening met haar hield. Het was dus echt lekker stappen en figuren lopen, ze deed heel lang er over om een beetje op dreef te komen. Maar je merkte dat ze het wel wou, ze liep lekker aan de lange teugel, oortjes naar voren. En ze luisterde ontzettend goed! En ze werd één keer per zo bereden door mij, ook een soort pensioen al dus..
Een andere pony die ik ken is nu 36 en al jaren met pensioen.
Is nog verder prima, maar haar benen kunnen het dragen van een persoon niet meer aan. Met haar weidegenootje Benno, Shet van boven 25 rij en men ik nog. Dat doet hij gewoon graag en verder issie nog gewoon top qua lichamelijke conditie.

Dus tja, antwoord op je vraag+ Ligt dus echt aan het paard of pony zelf. Meestal merk je wel wanneer je gewoon een beetje moet afbouwen.

loyalty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:57

Miirthe schreef:
Tja, sowieso worden pony´s meestal ouder dan grote paarden. Tis geen uitzondering als een gewone KWPN 22 wordt bijvoorbeeld, hoewel ik ze ook in de 30 heb gekend hoor. Ik vind dat echt aan de conditie liggen en de lust en wil van het paard zelf. Een paard geeft meestal zelf ook aan hoe of wat. De meeste manegepony´s draaien tot het bittere einde mee, maar dan wel bijv. alleen nog maar met hele kleine lesjes en meer oplettend. Ik heb nog ruim een maand op een merrie van 1.80 gereden, die was al 33 en ik was de enige op de manege die er nog op mocht, waarschijnlijk omdat ik en niet zwaar was voor haar met m´n toen nog 40 kg en ik goed rekening met haar hield. Het was dus echt lekker stappen en figuren lopen, ze deed heel lang er over om een beetje op dreef te komen. Maar je merkte dat ze het wel wou, ze liep lekker aan de lange teugel, oortjes naar voren. En ze luisterde ontzettend goed! En ze werd één keer per zo bereden door mij, ook een soort pensioen al dus..
Een andere pony die ik ken is nu 36 en al jaren met pensioen.
Is nog verder prima, maar haar benen kunnen het dragen van een persoon niet meer aan. Met haar weidegenootje Benno, Shet van boven 25 rij en men ik nog. Dat doet hij gewoon graag en verder issie nog gewoon top qua lichamelijke conditie.

Dus tja, antwoord op je vraag+ Ligt dus echt aan het paard of pony zelf. Meestal merk je wel wanneer je gewoon een beetje moet afbouwen.

Esmee (L) toch?? vond ik ook altijd erg lief paard!! ze stond ook naast Milly

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:00

heb ook een hele vrolijke pony gekend van 46 jaar en nog heel happy en wakker.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:02

Wow zeg, lijkt me super als mijn paardje zo oud zou worden..