Mijn paard heeft het een aantal jaar terug gehad. Ik was een week met hem op vakantie geweest en daar wel 2 x per dag gereden. Hij kreeg daar toen ook meer voer omdat ik zoveel van hem vroeg. Toen ik terug kwam was het echt heel slecht weer en heb hem toen niet voldoende beweging gegeven. Had hem wel gelongeerd en had wel wat kleine buitenritjes gemaakt. Maar dit was dus kennelijk niet genoeg. Terwijl je die dingen zoals longeren en buiten rijden juist doet om hem in de beweging te houden. Maar helaas, had ook flink met het voer moeten minderen. Hij kreeg op de vakantie 4 kilo per dag en toen ik terug kwam 2 kilo. Maar dat was dus al te veel.
Ik merkte dat hij na een week terug niet lekker liep bij een avond ritje, terug op stal begon hij wat te trillen. De veearts gebeld en die dacht meteen aan koliek. Maar toen zei hij al, dat als het was geweest dan had hij het ergste al gehad en dat ik de dag erna wel weer kon gaan rijden. Dus ik de volgende dag weer naar hem toe en hem opgezadeld voor een ritje. Maar hij had zoveel pijn kennelijk dat hij bij mensen gewoon de tuin in rende om zo onder het werk uit te komen. Ik dacht meteen dit is niet goed! Dus ik afgestapt en meteen weer terug naar stal gegaan. Hier weer de veearts gebeld en die zou komen. Net toen ik had opgehangen zag ik hem plassen (koffie bruine urine) toen wist ik meteen wat er met hem aan de hand was. De veearts heeft toen bloed afgenomen en hij moest aan de onstekingsremmers en antibiotica. Na een week kon ik bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek. Daar hadden ze 3 waarden gemeten en die zaten ergens dik in de 40.000 terwijl die waarden rond de 200 moeten zitten!!!! Ik schrok me rot. De veearts was ook verbaasd want hij zei dat het paard met deze waardes geen stap meer kon zetten. Ik moest elke dag een aantal keer met hem lopen en hij moest in een kale stal en mocht alleen maar nat hooi. Een week later is de veearts weer geweest voor het bloed, en die was al onwijs veel minder geworden iets rond de duizend. Weer verder met wandelen en na 2 weken weer bloedonderzoek. En toen waren zijn waarden weer redelijk normaal. De veearts had in eerste instantie gezegd dat ik 3 maanden zoet zou zijn voordat ik weer wat met hem kon doen. Gelukkig ging het bij mijn paard voorspoedig en was ik na anderhalve maand klaar. En kon ik weer stappen, draven en galloperen. Ik heb de eerste 3 weken gestapt en daarna het opgebouwd door hem naast de fiets stukje te laten draven. Dit heb ik 1 week gedaan en daarna mocht ik er weer op en dan ook weer eerst een week stappen en daarna mocht ik weer draven. En na die week weer galopperen.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen met maandagziekte.