kan het zijn dat een paard heet wordt van maismeel? Ik voer Lois een tijdje maismeel omdat hij erg inviel tijdens de rui maar ik merk dat hij tegelijkertijd ook veel heter is dan normaal. Vreselijk schrikachtig voor allerlei kabouters waar hij normaal niet eens aan denkt om van te schrikken. Normaal is hij alleen zo in de winter en is dat rond maart over maar het lijkt wel of het alweer winter is nu. Ik ben het nu trouwens al aan het afbouwen want hij ziet er alweer beter uit.
Ik ben dat nog nooit tegengekomen en ik heb er toch al veel maismeel gegeven om weer een beetje voller te worden. Zit het hem niet in het koude weer, veel wind etc?
heel veel mensen verkijken zich op mais, t bevat behoorlijk wat energie hoor
Maïs:
Maïs is het graan met de hoogste energetische waarde en vetgehalte. De eiwitinhoud is zeer laag en er is een uitgesproken tekort aan lysine, tryptofaan, vitaminen en mineralen.
Maïs kan bij paarden hoefbevangenheid in de hand werken. Het is te geconcentreerd. Daarom wordt het in het rantsoen gebruikt met volumineuze producten zoals zemelen, gras of luzernemeel. Het rantsoen mag maximum 20 % maïs bevatten.