trillen en beven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vhnele

trillen en beven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:49

Sinds enige dagen merk ik iets vreemds op bij mijn paardjes. Door het natte weer heb ik ze terug op stal geplaatst en krijgen ze hooi (3 x daags) en pulp (2 x daags) als voeding.
Nu merk ik dat ze op het moment dat ik ze eten geef erg beven. Hun spieren en huid zie je heel erg trillen vooal op de schouder en de billen. Ze eten wel gewoon verder en na een tijdje gaat het trillen over.
Iemand hier ervaring mee?
Zou het kunnen dat ze een bepaald vitamine of mineraal tekort hebben?

Luckystory

Re: trillen en beven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:57

Zo heb ik mijn paard ook eens op de wei gevonden deze winter.
Het was toen een hele koude nacht geweest.
Eerst wist ik niet goed wat ik ervan moest denken, maar bij navraag bleek dat de paarden de avond voordien geen hooi hadden gekregen. Ze had het dus gewoon te koud.
Normaal gezien krijgen onze paarden 24/24 beschikking over hooi. Wat erg belangrijk is omdat zich warm te houden.(ze staan altijd buiten zonder dekens) De meeste lichaaamswarmte haalt een paard immers uit de vertering van hooi. Maar omdat ze die nacht niets te eten hadden en het extreem koud was, was ze lichtelijk onderkoelt geraakt.
De andere paarden leken hier geen last te hebben, maar mijn paard staat hoger in het bloed en heeft altijd minder winterhaar dan haar weidegenootjes.
Ik heb haar toen gewoon hooi gegeven en een uurtje later is ze gestopt met beven.

Wel vreemd dat je paard dit op deze tijd van het jaar vertoond. Zo koud is het toch niet Of is hij geschoren?

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:14

Heb je je paard al getemperatuurd?
Misschien toch een koutje gevat.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:19

Ik zou ze ook even temperaturen.
Wel is het raar dat ze op stal met voeren gaan beven, kan het angst zijn? Want koud zou het op stal niet moeten zijn.

Staan ze nu de hele dag op stal?
Een paardje bij ons op stal kan niet tegen regen, dan koelt ze vaak te veel af en krijgt ze het ook koud, terwijl kou opzich haar niks doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:11

Tja, trillen heeft een functie om weer op te warmen, maar zo blijven beven is natuurlijk niet de bedoeling. Idd krijgen ze het ook warmer van ruwvoer eten, vanwege het verteren ervan. Verder sluit ik me aan bij der te temperaturen.

vhnele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 08:22

Hun temperatuur is normaal. Wel zijn ze een beetje zenuwachtiger dan anders maar anders is er niets aan op te merken.

Tayga

Re: trillen en beven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:40

De pony van mijn vriendin deed het op kamp. Tijdens het voeren en opzadelen stond ze ook helemaal te trillen en beven. Het haar rug helemaal opgebold...

Wij weten ook niet wat dat is, waarschijnlijk gewoon spanning. Thuis heeft ze het nooit gedaan.

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:58

Hou dit wel goed in de gaten want een bolling van de rug kan ook een koliek betekenen. Misschien omdat ze van de wei op stal zijn gezet ze een overvloed aan voer hebben gekregen waardoor er teveel voedingstoffen in het lichaam zijn gekomen tegenover te weinig beweging. Maar goed dat kan ik van hieraf niet behoordelen natuurlijk.