doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

torette

doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:41

Ik zit met een dilemma, namelijk dit:

Begin maart heb ik na erg lang zoeken een nieuw paard gekocht. Ik wist precies wat ik wilde en dacht dit gevonden te hebben. Ik wilde vooral een braaf en correct paard voor de wedstrijden maar ook voor recreatieve ritjes.
Na twee keer te hebben gekeken en gereden heb ik het paard (klinisch) laten keuren. Het was vrij recent nog rontgenologisch gekeurd en was in het bezit van een PROK certificaat.
Daar was het een ontzettend braaf paard. Een 6 jarige merrie van Olivi, L1 niveau.

Hier eenmaal bij mij konden we er niet mee overweg, de een na de ander viel eraf. Zelfs mijn instructeur kon niet blijven zitten.
De oude eigenaar van het paard wist niet wat hij hoorde, hij is gekomen en heeft het paard gereden, bij hem was ie ook wel vervelend maar heeft het paard erdoor gereden.
Er is een osteophaat bij geweest en heeft een beknelde zenuw in dr rug losgemaakt. Het rijden ging wel weer (ik kreeg wel hulp) Het paard was nog steeds niet de makkelijkste. (zacht gezegd)

En alsof we nog niet genoeg pech hadden, raakte ze kreupel! Dit hebben we eerst nog even aangekeken, maar zijn toch naar de veearts gegaan. Op 3 plaatsen aan twee benen kreupel. (knieen en koot) De foto's waren goed en het paard is behandeld met gewrichtsinjecties. Ze staat nu drie weken op stal.

Nu sprak ik gisteren avond de oude eigenaar weer. Die vind dit allemaal heel vervelend en bood me aan om het paard terug te brengen en te ruilen voor zijn merrie die nu ook te koop staat.
een leuke merrie van 9 jaar, m2 dressuur met potentie voor meer.
Alleen er zit een maar aan. het paard was al verkocht naar engeland maar kreeg op de keuring een 3 voor het sprongewricht. Namelijk voor de spat! Volgens de arts die het paard gekeurd heeft is dit bot al in de herstelfase en zal het over een poosje gewoon weer een 2 zijn, want dan is het bot weer egaal. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen.
Het paard heeft nooit ergens last van gehad, en wordt vaak gewoon verzameld gereden, zelfs richting piaffe/passage.
De arts heeft gezegd dat het paard gewoon geschikt is voor de sport.Ook mag ik met de foto's van de keuring naar mijn veearts.

Graag wil ik nu jullie mening en ervaringen horen! Over de verkoper echt geen kwaad woord, dat is zeker niet mijn bedoeling, en ook niet op zijn plaats! Excuses voor het lange en misschien nogal chaotische verhaal!

Brownie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:47

hoe moeilijk dit ook is je zult vrees ik toch zelf moeten kiezen.. ik ken die paarden verder niet en het wordt toch jou paardje ... !!!

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:49

Natuurlijk moet ik zelf kiezen, dat sowieso, maar ik hoop eigenlijk op mensen met ervaring! Misschien wordt een keuze makkelijker met goede argumenten!

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:50

Ik denk ook dat je er goed over na moet denken .
Het is niet leuk dat jij en je paard elkaar niet zo liggen en dat het niet goed gaat dan gaat de motivitaie er ook af.

Brownie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:52

ik heb zelf geen ervaring ... maar het lijkt mij ook niet echt bepaald leuk om elke keer als je rijd een rodeorit te krijgen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:55

Een afwijking op de foto hoeft niet meteen te betekenen dat ze er last van krijgen. Als het met de merrie wel klikt zou ik ruilen. Wat is de afstamming van de tweede merrie? Mocht ze er last van krijgen en de afstamming is goed, kun je altijd nog beslissen om een veulentje te fokken (en nu alsjeblieft geen commentaat dat Spat erfelijk is, want dat is NIET bewezen)

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:56

Dat is ook niet leuk, en ben al een keer zo verkeerd gevallen dat mn zenuwen in mn rug klem kwamen, toen ben ik het gevoel met mn benen kwijt geweest(is wel weer terug gekomen hoor gelukkig), maar het is zeker niet de bedoeling dat dit nog een keer gaat gebeuren!

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:57

de afstamming is Gabor X Juburg

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:59

torette schreef:
Dat is ook niet leuk, en ben al een keer zo verkeerd gevallen dat mn zenuwen in mn rug klem kwamen, toen ben ik het gevoel met mn benen kwijt geweest(is wel weer terug gekomen hoor gelukkig), maar het is zeker niet de bedoeling dat dit nog een keer gaat gebeuren!

ik denk dat je indirect al een keuze hebt gemaakt als ik dit zo lees....
bedenk wat je nu hebt en wat je ervoor terug kunt krijgen...
wat wil je liever?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:00

Je tijwfelt of je het risico moet nemen om een paard te nemen met een bemerking?
Of twijfel je ook of je dat andere paard wel leuk vind?

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:05

Heeft de verkoper niet een ander paard wat wel helemaal goed is? Hij lijkt me niet de persoon uit je verhaal die je "iets" aan wilt smeren. En inderdaad een afwijking hoeft niet altijd gevolgen te hebben. Je zou eens aan meerdere vee artsen kunnen vragen en kijken wat hun er van zeggen. Tjah en elke keer een rodeo rit is ook niet echt prettig. Of verkoop hem terug en kijk eventueel naar een ander paard. Je moet doen wat jou het beste lijkt.

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:05

Ik ben een eeuwige twijfelaar!
Aan de ene kant denk ik: aan dat andere paard zal ik meer plezier hebben dan aan deze, maar aan de andere kant, deze is correct of tenminste, daar mogen we van uit gaan.
Deze zal meer waard zijn eenmaal op hetzelfde niveau. En dit paard heeft ook zeker de potentie om hoger te komen. Het blijft dus een lastige kwestie! En ik vind het ook wel spannend om een paard met een bemerking te kopen.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:06

ik zou het nog even aan kijken met het 1e paardje, dat het al iets beter ging nadat de beknelde zenuw los kwam is toch al een verbetering. je weet niet of er nog meer verbetering komt of niet.
maar succes er verder mee het is een lastige keuze.

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:07

Nee, de verkoper heeft niet een ander paard staan! En die bemerking zou er bij alleen een klinische keuring niet uitgekomen zijn denk ik?

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:13

Misschien je huidige paard naar een africhtingsstal brengen? Als je in dit paard meer potentie ziet zou je dat als optie kunnen overwegen.

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:15

Wat gaan ze dan met dat paard oen die je nu hebt? En zal deze ook nog goed worden.
En over die 9-jarige, is die wel braaf met rijden? Misschien moet je is vragen of je hem een keer thuis mag rijden,

Als dat klikt ben je daar misschien wel beter mee af, maar je staat wel voor een moeilijk beslissing!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:18

torette schreef:
Nee, de verkoper heeft niet een ander paard staan! En die bemerking zou er bij alleen een klinische keuring niet uitgekomen zijn denk ik?

Ligt eraan, meestal zie je het aan een overvuld spronggewricht dat er iets mis is.

Denk je dat jer met goede begeleiding er niet uit kan komen met dat andere paard?

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:18

ik heb ook overwogen om de olivi merrie verder te laten africhten, maar ik heb mn bedenkingen of dat gaat werken, ze is zo vervelend gaan doen na de verhuizing, en er niet meer mee gestopt. Ik heb hier in mn omgeving ook wel mensen die meer ballen hebben dan ik en er gewoon mee wegrijden, ik vraag me af, schiet ik daar iets mee op? En idd, zal deze merrie nog goed worden? Ik ben bang dat we in een cirkel terecht komen waar we moeilijk weer uitkomen.
Paard krijgt niet genoeg beweging en zonder voldoening, wordt vervelend op de wei, krijgt trappen en we zijn weer terug bij af....

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:19

Ligt eraan, meestal zie je het aan een overvuld spronggewricht dat er iets mis is.

Denk je dat jer met goede begeleiding er niet uit kan komen met dat andere paard?[/quote]

Ik weet het niet, daar liggen dus mijn twijfels...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:25

Je moet wel zelf plezier blijven houden in het rijden.
Daar heb je tenslotte een paard voor.

En een ervaren paard is altijd goed om van te leren als je zelf nog niet zo ervaren bent.
Als dat andere paard beter bij je past kan je die gok best wagen.
Maar zorg eerst dat je zeker weet dat je dat andere paard leuk vind en dat dat klikt anders zit je weer met hetzelfde.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:27

Als een ander er zo mee weg rijdt, dan is de merrie dus de baas over jou? En als er bij jou angst in zit, dan voelen ze dit echt hoor.
Ik vraag me dan af of het idd wel zin heeft om met dit paard verder te gaan als je er met angst op stapt. Misschien eerst grondwerk zodat jij de leider over je paard bent en niet andersom?
Als ik het zo lees, lijkt het net of de merrie zich als jouw leider ziet.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:23

ehhh... geen van beide?!
1e paard klinkt niet alsof je daar veel rijplezier van gaat hebben (en daar doe je het toch voor)
2e paard heeft spat->geeft niks als dat vergroeid is, maar... je weet nooit hoe lang dat duurt en tot die tijd kan het pijnlijk zijn en kan hij erg kreupel zijn. verder worden ze wel wat korter in de beweging, wat niet gunstig is in de dressuur. en springen met een paard met spat zou ik niet aanraden.

dus: kun je niet dat ene paard terug doen, en verder zoeken naar een gezond EN leuk paard?
sterkte hoor!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:35

Daar heeft dierfysio wel een punt, maar ja die optie gaf ze zelf niet aan...maar is denk ik wel de beste oplossing.

kannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:46

dierfysio heeft zeker een punt. ik denk dat dit de beste oplossing is, moet zeggen dat ik de verkoper, zo te lezen erg meegaand en goed van wil vind.
andere optie is misschien met de foto's van dat paard met spat naar een aantal dierenartsen te gaan en kijken wat die erover zeggen...ik denk wel dat je er goed over na moet denken, dit been krijg je waarschijnlijk ook nooit in de verzekering.
veel succes met je beslissing!

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:54

in ieder geval bedankt voor jullie reacties. dat paard terug brengen zal geen optie zijn! Met die foto's mag ik naar mijn eigen veearts. De veearst die het paard gekeurd heeft, heeft gezegd dat het paard gewoon goed geschikt is voor in de sport!