Atrose erfelijk of puur toeval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charret

Atrose erfelijk of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 23:36

Goed lang verhaal, maar de eigenaar van Sterra hier op bokt kwam erachter dat Uby [de moeder van Alies] ingeslapen moest worden omdat ze leed aan atrose in benen en rug. Daarop heeft ze Sterra klinisch laten keuren en daar kwam uit dat Sterra het ook zou krijgen. Ze heeft nu iets van Pro en het kán zich gaan uiten op haar 7e levensjaar. Haar beenstanden zijn niet, ze valt soms spontaan om en ze is al meerdere keren kreupel geweest.

Ik maak me nu helemaal ongerust. Alies heeft totaal niet de tekenen die Sterra al had op haar leeftijd. Alies staat goed op de benen, niet kleupel geweest *afkloppen* en valt niet om zoals Ster, maar ik maak me wel ongerust. Ik ben wel naar de DA [eigenlijk de assistente, was weer te laat voor het telefoonischspreekuur] geweest en die raadde me aan om haar klinisch, maar beter was röntgenlogisch te laten keuren op haar 3e. Opzich hoeft helemaal niet erfelijk te zijn en kan het goed een generatie overslaan. Maar ik hoor te veel verschillende verhalen van verschillende bronnen.
Nu zullen de reacties hier op ook van verschillende bronnen komen en verschillen, maar ik hoop dat ik hier mensen tegen kom die hier ervaring mee hebben.

Ik maak me [stiekem] ontzettend ongerust terwijl er nu nog niks aan de hand is.

Toch graag jullie ervaringen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:39

Oorzaak artrose
Onderscheiden worden primaire (idiopathische) en secundaire artrose.
· Primaire artrose (oorzaak onbekend)
· Secundaire artrose (oorzaak bekend)

Slechts bij een kleine groep patiënten is een duidelijke oorzaak van de artrose aan te wijzen

Secundaire artrose doet zich voor in een tevoren duidelijk aantoonbaar afwijkend gewricht, ten gevolge van bijzondere pathogene factoren, zoals een ongevalletsel met gewrichtsbeschadiging of een aangeboren afwijking.

Artrose wordt beschouwd als de uiteindelijke resultante van een wisselend aantal factoren:
- Slijtage die van nature ontstaat bij het ouder worden;
- Een beschadiging van het gewricht, bijvoorbeeld door een ongeval.
- Genetische aanleg (artrose is vaak erfelijk bepaald, hoewel ze ook kan ontstaan zonder erfelijke aanleg);
- Anatomie (de bouw van iemand. Vooral overgewicht (obesitas) is een factor, omdat de gewrichten dan extra belast worden. Maar ook bijvoorbeeld X- of O-benen kunnen leiden tot artrose, door verkeerde belasting. Of anatomische gewrichtsafwijkingen);
- Metabole stoornissen (stoornissen van de stofwisseling);
- Inflammatoire gewrichtsaandoeningen (gewrichtsontstekingen);
- Overbelasting (zo hebben veel voetballers last van artrose in de knieën en balletdansers krijgen het vaak in de voeten).
- Onderbelasting (door te weinig beweging. Daardoor ‘droogt het kraakbeen uit’ en gaat het verbrokkelen)

Uit mijn werkstuk over reuma bij mensen.

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 23:50

Bedankt alvast. Is het bij mensen gelijk als bij dieren en in dit geval het paard? Klinkt misschien stom, maar dat is me even niet duidelijk.

Want kan het een kind overslaan?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:57

Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Probeer anders te googlen. Ik denk dat er iig veel meer onderzoek bij mensen gedaan is dan bij paarden. En artrose bij mensen is hetzelfde als bij paarden.
Alleen over de erfelijkheid valt te twisten...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:39

Over erfelijkheid valt altijd te twisten.... De stelling, 'zolang het niet bewezen níet erfelijk is, behandel het alsof het dat wel is' hang ik wel aan.

De áánleg tot vlotter te slijten dan goed voor je is (artrose op 3-jarige leeftijd ipv op je 25e) heb je van je vader en moeder meegekregen. Dus ja erfelijk.

De kreet over het generatie overslaan komt voort uit het feit dat erfelijkheid meestal recessief is en dat de ouders beide het aanleg-gen bij zich moeten hebben om een kind te produceren die er ook last van heeft. Helaas kun je dat aan de buitenkant niet zien.

Snap je er nu nog wat van??

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:22

Haha, ja hoor. Ik wil natuurlijk ook graag lezen dat het niet erfelijk is. Mijn vader gaf ook aan dat iedereen atrose krijgt als je maar oud genoeg wordt en het ligt bijvoorbeeld aan wat voor je werk je hebt gedaan. Mijn opa heeft nooit zwaar werk gedaan en krijgt nu pas atrose, hij is 86 geworden afgelopen januari.

norma_

Re: Atrose erfelijk of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:29

Ja het is moeilijk allemaal ik heb je het verteld omdat ik niet wilde dat je ook net zoals ik de mist inging. Ster heeft het dus kan het niet veranderen. Mijn veearts zei dat het erfelijk was ik had gehoord van de oude eigenaar die haar moeder ook wilde kopen kreeg ze dat tehoren van die man die de fjorden verkocht uit de kude ik kreeg dit ook pas een jaar na koop van ster het tehoren. het kan een generatie overslaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:02

Toen mijn "veulen" (nu 19 Haha! ) 3 jaar werd kreeg ze op de keuring een 1e premie (ze was nog niet ingereden) ik zeg dit alleen maar om aan te geven dat haar bewegingen goed waren. Mijn hoefsmid echter vertrouwde het niet- ze had 2 ongelijke hoeven, hij wilde daar graag foto's van.

Er kwam uit: ernstige verbening van de hoefkraakbeenderen, arthrose + HKO RV3-4 LV 2-3. Was ze verzekerd ? Nee dus, voordat de heren DA's ze wilde afkeuren of afmaken, want dat was het advies namelijk, heb ik ze duidelijk gemaakt dat ik ze gewoon mee naar huis zou nemen.

Hoewel ik met haar wilde gaan springen...heb ik dat natuurlijk nooit gedaan, dressuur wel, maar geen overdreven zijgangen oefenen, niet teveel kleine voltes etc.

10 jaar later werd ze onregelmatig in draf- Break-over beslag eronder en sinds dien (behalve hoefzweren) niet meer kreupel geweest, ze is nu 19 ik rij er nog steeds op !

Dus, ik kan je aanraden, zet ze op de foto voordat je echt aan de slag gaat, dan kun je er rekening mee houden en kan ze waarschijnlijk nog lang mee, en misschien is er wel helemaal niets aan de hand, dat kan natuurlijk ook nog !

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:11

Wij gaan morgen foto s maken van mijn pardje, 8 jaar, en waarschijnlijk ook een vorm van artrose.. misschien wel in beide benen, slecht nieuws dus, maar wel handig dit topic, staan nuttige dingen in.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 01:14

Maar jij hebt met Sterra toch geen foto's gemaakt? Je kunt het alleen aantonen d.m.v. foto's van wat ik begrijp.

Ik zal tegen de tijd dat ik haar wil beleren zeker foto's maken. to be sure. Zelfde geldt is er niks aan de hand, mijn hoefsmid spreekt overigens vol lof over haar voetwerk, stand e.d.

norma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:34

er zijn wel fotos gemaakt hoor wat bedoel je met de hoefsmid stuur even pb

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:43

Interessante topic, mijn paard heeft licht atrose in een aantal wervels tussen zijn hals en rug (schoft).
Hij is daarvoor gekraakt (hij heeft hier geen last meer van gelukkig), maar als het erfelijk is weet iemand dan ik dat geval of Amor en Furioso II het ook hadden??
Dat zijn namelijk zijn beiden 'opa's'....

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:29

Omdat jij destijds tegen mij zij dat je haar klinisch had laten keuren. Bij een klinische keuring worden er geen foto's gemaakt en wordt alleen naar de gangen e.d. gekeken.

Je had het destijds over haar beenstanden dat die niet goed waren. Grotendeels zijn die op te lossen door een goede hoefsmid.