Jaarling door fout dierenarts bij castratie ingeslapen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus

Jaarling door fout dierenarts bij castratie ingeslapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 16:35

De jaarling Fries van de boer waar ik sta ging woensdag naar de kliniek om te worden gecastreerd, hij was klophengst. Toen hij bijkwam uit de verdoving bleek dat hij van achteren helemaal verlamd was! De dierenarts had per ongeluk een buikzenuw doorgesneden blijkbaar en nu hebben ze hem als gevolg daarvan moeten laten inslapen. Vind het zo erg, het was een prachtbeestje. Hij was nota bene al verkocht. Wie draait in zo'n situatie op voor de kosten? De boer is zijn paardje kwijt die hij al verkocht had. Stel dat die mensen al betaald hebben, wie draait hiervoor op? De verzekering van de dierenarts?

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:37

ik denk eigenlijk niet dat het aan een buikzenuw ligt, maar friezen kunnen er wel slechter tegen dan andere rassen om onder narcose op hun rug te liggen, ik denk eerder dat het daaraan ligt. Dan is het gewoon een anesthesierisico en draait de eigenaar voor de kosten op......

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 16:39

Ja maar raakt ie daarvan verlamd van achteren? Kan me wel voorstellen dat hij niet meer bijkomt of zo.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:06

Rare situatie.
Met de verzekering zal wel iets te regelen zijn.
Ik weet niet hoe het zit met 'medische fouten'?
Beetje rot ook voor de mensen die hem gekocht hebben.

Erg jammer van het diertje.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:42

ik heb geen idee wie verantwoordelijk is. Iedere operatie heeft risico, maar als hij echt een zenuw hefet doorgesneden is het fout van de va.
zonde zeg, denk je even te castreren, ben je beestje kwijt

wat hebben ze met zijn lichaam gedaan?? Komt nog autopsie of weten ze nu wat verkeerd is gegaan??

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:41

ze raken verlamd doordat het ruggemerg in de klem zit en daardoor een soort van "afsterft", hierdoor kunnen ze wel degelijk verlamd raken achter....

lacey072

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 01:47

welke dierenarts was dat ?

Galloway

Re: Jaarling door fout dierenarts bij castratie ingeslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:00

Toen ik mijn paard operatief liet castreren moest ik een formulier tekenen dat ik me bewust was van de risico's van een operatie. Er stond op dit formulier expliciet vermeld dat het risico op complicaties bij een operatie bij Friese paarden groter is (met gevolgen zoals hierboven beschreven, verlamming door beknelling van vaten en merg). Mijn paard werd geopereerd in DAP Bodegraven, misschien kun je daar nog wat info opvragen?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:03

Als het zo is zoals Galloway en Vlimmen zeggen, draait de eigenaar voor de kosten op.

Maar een buikzenuw doorsnijden, is voor rekening DA hoor !

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:09

Het lijkt mij dat de dierenarts is verzekerd voor dit soort dingen en als het een fout is van de DA hij daar voor op moet draaien (of zijn verzekering dus) Het lijkt mij erg sterk dat je paard je op eigen risico geopereerd wordt. Een DA kan jou zoveel laten ondertekenen als hij wil maar het gaat erom hoe het in de wet geregeld is. Ik zou dus maar even rechtsbijstand raadplegen als je dat hebt

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:09

Sorry zie nu pas dat het het paard van de boer is waar je staat

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:20

Ik zou denken dat de DA verantwoordelijk is.

Maar het hangt af van de kliniek.
Toen mijn paard geopereerd werd moest ik een document waar het volgende instond ondertekenen:

Geen enkel individueel lid van de medische staf of van het personeel van de dierenkliniek....... kan verantwoordelijk gesteld worden voor elk verlies, beschadiging/ verwonding van de toevertrouwde patiënt, al of niet het gevolg zijnde van nalatigheid, behandeling of andere.

Dus ik denk als er iets misgelopen was bij mijn paard, door de fout van een DA. Dat ik er niets aan kon doen. Want ik had dit document ondertekend.
Ik had dit eens laten lezen door de DA van onze honden, en volgens hem was dit niet rechtsgeldig en ben je altijd verantwoordelijk voor je fouten. Maar dit document is nochtans van een bekende kliniek. En als je het niet ondertekent opereren ze niet.
Dus ik weet het niet zo goed.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:32

Ik denk dus ook dat het niet rechtsgeldig is zo een formulier. En een DA wel aansprakelijk is voor zijn fouten

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:16

Ik hoorde gisteravond opeens dat ze niet precies weten wat er gebeurd is. Ik weet momenteel ook nog niet of er autopsie gedaan wordt/is. Het was bij ****. Op zich staat hij erg goed aangeschreven. Een vriendin van me die zelf dierenarts is zei me inderdaad dat het ook kan gebeuren doordat er een zenuw bekneld raakt met het op de rug liggen. DAt zou je dus inderdaad moeten onderzoeken. DE boer heeft overigens niks getekend toen hij daar ging om te opereren. Ik hoorde gisteravond tevens van een andere vriendin die bij die kliniek vaak geweest is met haar paard, dat zij daar idd iets heeft moeten tekenen. Toen zij vroeg waarom en wat ze moest tekenen, verklaarden een hulpje daar dat ze anders de verzekering te vaak moesten aanspreken... Ik ga er dus wel vanuit dat hij verzekerd is en ik wil de boer er wel mee gaan helpen om te vragen of ze het bij de verzekering opgeven of zo.

Tis idd erg zonde want het was een prachtbeest. Maar ik vind het verder ook gewoon erg zielig, het arme paardje kon niet meer opstaan na de operatie, hoe ellendig en angstig zal hij zich gevoeld hebben...
Laatst bijgewerkt door Heike op 03-06-06 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:27

** was vroeger verbonden aan "de Morette" (correct me if i'm wrong ), en die dierenkliniek is dan weer verbonden aan de dierenkliniek waar ik het over heb. En waar ik dat papier moest ondertekenen ( Zo nu weten we allemaal over welke kliniek ik het hier heb )
Daarom denk ik dus wel dat de kans groot is dat ze in de kliniek waar *** nu werkt een soortgelijk document gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Heike op 03-06-06 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:30

Bij een klophengst kan het natuurlijk niet anders dan onder algehele verdoving opereren omdat er een bal niet is ingedaald dus nog in de buikholte zit, dit is zowiezo altijd een hoger risico, maar over het algemeen wordt er niet voor niks de voorkeur gegeven aan staand castreren.... jammer van dit paard trouwens, sterkte.

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:36

Ja hij zou eigenlijk staand gecastreerd zijn maar dat ging dus niet, bleek. ** heeft nu overigens zijn eigen kliniek, hij werkt voor zichzelf. En ja het kan iedereen overkomen, de dierenarts doet het niet met opzet. Maar het is wel zwaar kl.te zoiets.
Laatst bijgewerkt door Heike op 03-06-06 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:53

Luckystory schreef:

** was vroeger verbonden aan "de Morette"
(correct me if i'm wrong ), en die dierenkliniek is dan weer verbonden aan de dierenkliniek waar ik het over heb. En waar ik dat papier moest ondertekenen ( Zo nu weten we allemaal over welke kliniek ik het hier heb )
Daarom denk ik dus wel dat de kans groot is dat ze in de kliniek waar *** nu werkt een soortgelijk document gebruiken.

Echt niet hoor hier in ternat heeft **nooit gewerkt .
Da kan zijn verzekering aanspreken maar binnen hoeveel tijd en of je je centen gaat zien is een ander paar mouwen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:57

@libke: Dus dan was ik toch verkeerd . Ik schreef het op, en toen begon ik te twijfelen. (vandaar ook de correct me if i'm wrong )
Hij heeft alleszins bij een bekende kliniek gewerkt. Weet jij misschien de welke?

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:03

Tja, als dierenarts kan je wel eens een fout maken ja, je bent immers ook mens.............maar om nu te oordelen dat de dierenarts een fout heeft gemaakt kan niet via een computer.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:08

Suus schreef:
Ik hoorde gisteravond opeens dat ze niet precies weten wat er gebeurd is. Ik weet momenteel ook nog niet of er autopsie gedaan wordt/is. Het was bij **. Op zich staat hij erg goed aangeschreven. Een vriendin van me die zelf dierenarts is zei me inderdaad dat het ook kan gebeuren doordat er een zenuw bekneld raakt met het op de rug liggen. DAt zou je dus inderdaad moeten onderzoeken. DE boer heeft overigens niks getekend toen hij daar ging om te opereren. Ik hoorde gisteravond tevens van een andere vriendin die bij die kliniek vaak geweest is met haar paard, dat zij daar idd iets heeft moeten tekenen. Toen zij vroeg waarom en wat ze moest tekenen, verklaarden een hulpje daar dat ze anders de verzekering te vaak moesten aanspreken... Ik ga er dus wel vanuit dat hij verzekerd is en ik wil de boer er wel mee gaan helpen om te vragen of ze het bij de verzekering opgeven of zo.

Tis idd erg zonde want het was een prachtbeest. Maar ik vind het verder ook gewoon erg zielig, het arme paardje kon niet meer opstaan na de operatie, hoe ellendig en angstig zal hij zich gevoeld hebben...

Tja en wat dacht je hoe een dierenarts zich voelt als hem/haar dit overkomt ???!
Laatst bijgewerkt door Heike op 03-06-06 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:10

Uiteraard ook heel ellendig ja, dat begrijp ik wel ja. Ik leef altijd erg mee met het dier zelf...

lodo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:11

Suus schreef:
Ja hij zou eigenlijk staand gecastreerd zijn maar dat ging dus niet, bleek. **heeft nu overigens zijn eigen kliniek, hij werkt voor zichzelf. En ja het kan iedereen overkomen, de dierenarts doet het niet met opzet. Maar het is wel zwaar kl.te zoiets.

Sorry, ik zie dat je zelf al bovenstaande conclusie daarna trok.
Laatst bijgewerkt door Heike op 03-06-06 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:14

Jeetje, das heel wat .
En van die Friezen, dat heb ik ook weer geleerd dan..

Suus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:18

Toen het veulen pas geboren was, dus rond deze tijd vorig jaar, toen heeft de merrie per ongeluk op zijn hoefje gestaan waardoor er een verticale scheur in zat. De dierenarts zei toen het zal een tijd duren voordat die helemaal dichtgegroeid is. Het is een economische dierenarts en het zijn natuurlijk boeren (eigenaren) verder dus hij stelde voor om het dier anders aan de verzekering mee te geven. Hij moest namelijk dagelijks een verband erom etc en dat ging flink in de papieren lopen. MAar nee, dat wilden ze absoluut niet. Zo'n prachtbeestje en lief dier. De boeren hebben echt gevoel. De hoef pas super genezen dus mooi dichtgegroeid. Gebeurt er vervolgens zoiets. Hoeveel pech kun je hebben?