Een gescheurde pees... Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Een gescheurde pees... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:49

In december vorig jaar hebben mijn vriend en ik een paard gekocht.
Heel dom van ons, maar we hebben haar nooit laten keuren.
Toen we haar kregen wat ze er slecht aan toe, zowel geestelijk als lichamelijk.
De eerste paar maanden heb ik haar stil laten staan, om op te knappen.
Langzaam aan ben ik begonnen met rijden, het ging allemaal hartstikke goed en ze liep super braaf.
Toen ben ik begonnen met lessen en mijn instructrice vond al wel dat ze wat raar liep.
Als ik net begon met rijden was ze wat stijf en kort in het achterbeen, naarmate ze warmer werd ging het beter.
Ook kreeg ze op een gegeven moment last van haar rug.
Toen toch maar een afspraak gemaakt met een DA in Duitsland en na haar te hebben onderzocht, kwam hij erachter dat ze linksvoor een gescheurde pees heeft.
Volgens de DA heeft ze ooit een ongeluk gehad en heeft ze dit al langer als een half jaar!!
Dus ze had het al voordat wij haar kochten, maar wij wisten hier niks vanaf.

Maar nou is mijn vraag, wie heeft er hier ervaring met een gescheurde pees?
Wat heb je er allemaal aan gedaan? Stappen op de verharde weg, of juist helemaal niks?
En hoe lang kan zo iets duren voordat het helemaal genezen is?

Sorry voor het lange verhaal, maar zo hebben jullie er denk ik een iets beter beeld ervan.

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:53

heeft de dierenarts je niet verteld wat je moet doen?

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:57

Nou ik ben dus naar een kliniek in Duitsland geweest en ik spreek absoluut geen Duits. Gelukkig was mijn instructrice bij me en die heeft alles zo goed mogelijk voor mij vertaalt. Binnenkort moet ik nog een keer weer terug komen om te kijken of het gewricht ook beschadigd is.
Ze moet wel rust hebben, maar ze magt wel gewoon naar buiten.
Dus geen volledige boxrust.
Maar nou heb ik ook wel eens gehoord dat stappen op de verharde weg juist goed is voor de pezen, maar ik weet niet of dit ook voor een gescheurde pees geld.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:29

in NL is het gebruikelijk dat een d.a. een scan maakt vd pees. dan weet je hoe erg het is, en waar het zit.
dan krijg je ook te horen of, en hoe lang, je mag stappen. beginnen met 5 min. per dag is normaal.
na een week of 6 volgt dan een nieuwe scan. dan kun je vergelijken of het opknapt.
fysiotherapie kan helpen het herstel te bespoedigen. in NL vind je die op www.nvfd.nl
succes, beterschap, en vraag het anders hier in NL nog eens na. dat is niet dom, juist slim: beter 2x vragen en zeker weten, dan dat je zo onbedoeld iets fout doet!

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:06

Helaas heb ik er ervaring mee, en bij mijn paard is het niet meer goed gekomen. Voor het verhaal zie mijn profiel.