Help, mijn paard drinkt niet tijdens verstoppingskoliek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanti2000

Help, mijn paard drinkt niet tijdens verstoppingskoliek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:08

Een paar keer per jaar heeft mijn paard verstoppingskoliek, vrijwel altijd als het weer ineens omslaat.
Op die momenten wil hij absoluut niet drinken, maar dit moet natuurlijk wel, omdat anders die verstopping niet oplost... Als hij na enkele dagen wel weer drinkt gaat het vrij snel veel beter met hem, en komt alles weer goed op gang.
Heeft iemand tips om een paard aan het drinken te krijgen?

Zout door het voer doen hebben we al wel geprobeerd.

Mercedesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:10

Lekkere limonadesiroop erdoor, helpt meestal wel.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:11

Ik zou dit eerder met de dierenarts overleggen.

Ons paard heeft ook verstoppingskoliek gehad. Die dronk wel, maar hij liep als het ware over, omdat het water niet weg kon uit de darmen.
Ik zou eerder de DA iets van Parafine-olie toe laten dienen, wanneer je paard weer koliek heeft. Dat lost beter op (glijdt beter) dan water.

avanti2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 15:25

Vonnie84 schreef:
Ik zou dit eerder met de dierenarts overleggen.

Ons paard heeft ook verstoppingskoliek gehad. Die dronk wel, maar hij liep als het ware over, omdat het water niet weg kon uit de darmen.
Ik zou eerder de DA iets van Parafine-olie toe laten dienen, wanneer je paard weer koliek heeft. Dat lost beter op (glijdt beter) dan water.

Ja, we laten de dierenarts ook altijd wel komen, hoor, die geft dan idd paraffine, maar het lijkt toch sneller beter te gaan als hij ook weer drinkt!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:00

Ik begrijp je punt. Toch denk ik dat je paard goed aan kan voelen wat het beste voor hem is en denk ik niet dat je hem kan dwingen (op wat voor manier dan ook) om te drinken.

tienus63

Re: Help, mijn paard drinkt niet tijdens verstoppingskoliek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:04

Om ze dorst te laten krijgen helpt het geven van een kruidenlikeur, beerenburg e.d goed.

Ongeveer 30 tot 50cc, met een plastic spuit toedienen in de mond. max. 3x daags.

Verder helpt colosan erg goed, dit is een probiotica die de darmen weer stimuleert en ze krijgen er dorst van.

Het duurt minimaal 24 uur, maximaal 48 uur voordat de parafine zijn werk begint te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:53

brok mengen met water?

mijn pony heeft eens een zonnesteek gehad, vanwege te weinig drinken, toen ga ik hem biks met veel water( gewoon handje biks, niet teveel)
hij vond dit erg lekker

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:11

Dat zou ik dus absoluut niet doen. Een paard dat verstopt zit en dan brok met water geven. Lijkt me niet echt een verstandig advies. Een zonnesteek is iets hel anders dan een verstopping. Dan mogen ze niks eten. Vaak als ze niet drinken dan weten ze zelf vaak wel dat het niet goed voor ze is.

Edit: Ik hadt ook een paard die door weersveranderingen verstoppingen kreeg. Ik gaf dan die dagen vaak zemelen en goed zonebloemolie over het voer. Verder lichtverteeerbaare voeding.

Ik gaf vaak een homeopatisch middel dat ik van mijn DA hadt Cheledonium. Hielp goed ook tijdens een koliek

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:18

ik zeg ook handje brok he?

dat zijn dus ongeveer 10 brokjes, en dan oplossen in een paar liter water, werkte bij de mijne wel goed,
en ik denk dat 10 opgeloste brokjes toch geen kwaad kunnen?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:39

die van mij heeft ook met weersveranderingen snel koliek. Ik geef haar dan vaak hele dunne slobber, meer water dan slobber (ook op advies van de veearts !!) met heel veel lijnzaadolie. Zo krijgt ze toch vocht binnen.

maar zou het idd even met je veearts overleggen...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:46

ellepel schreef:
ik zeg ook handje brok he?

dat zijn dus ongeveer 10 brokjes, en dan oplossen in een paar liter water, werkte bij de mijne wel goed,
en ik denk dat 10 opgeloste brokjes toch geen kwaad kunnen?

maar wel bij een verstoppingskoliek...

Ik denk inderdaad dat je er niet veel aan kunt doen, en anders nog even met de da bespreken.

avanti2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 08:19

Okee, heel erg bedankt allemaal, hopelijk heb ik het niet nodig, maar je weet maar nooit!