Bloeduitstorting, wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Bloeduitstorting, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:09

Sindskort staat mijn jaarling hengst in een koppel van 4 jaarlingen. Hij is zelf een Arabisch Volbloed en die anderen zijn 3 KWPN'ers. Het inscharen is vrij makkelijk gegaan, natuurlijk was er wel even een rangorde bepaling, maar dit ging naar verwachting vrij goed. Ze hebben ook een mooie grote wei, dus dat scheeld. Toch na een aantal weken erbij gestaan te hebben, viel mij een bult op, wat mijn jaarling op zijn been had zitten. Ik maakte mij al zorgen en heb het laten nakijken door de veearts. Hij zij dat het een bloeduitstorting was en dat het door koelen wel weg zou gaan. Maar het duurt al wel een paar weken zo onderhand. Ik was even benieuwd wat jullie hiervan zeggen en aanraden, ik heb ook een paar foto's voor de duidelijkheid:

Hier staat er een kringetje om de bult heen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bult is hard en zit vast, hij is niet extreem warm of koud. Heeft iemand hier ervaring mee en hoelang duurt het voordat zo'n bult/bloeduitstorting wegtrekt? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

Gr. Melina

Juco

Re: Bloeduitstorting, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:14

Ik ken een paard en daar heeft het zo'n 4 wkn bij geduurd toen het weg ging. Toen het eenmaal begon weg te trekken ging het snel.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:16

Ik ben geen paard maar heb dat zelf ook op mijn been al sinds mijn val 18 febr. Het is nog niet minder. Maar af en toe koelen helpt wel.
Maar zo'n bult kan heel lang duren maar moet rustig genezen.
mijn been ziet er nog steeds niet uit. Maar het komt wel ooit weer goed hoor. gewoon geduld.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:25

massage of ultrageluidtherapie door een dierenfysio??
beterschap met 'm. is 'ie er kreupel aan?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:55

Insmeren met traumeel zalf. werkt heel goed

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:31

Een stalgenoot op mijn vorige stal heeft een keer bij haar paard een bloeduitstorting gehad maar dan een stuk naar boven, op zijn bil. Die bleef ook een paar weken zitten, en later werd het een gat.

Mijn merrie heeft een bloeduitstorting aan haar been gehad. ik heb geregeld gekoelt en extra gesmeerd met kruiden coolingsgel. Met 1,5 week was hij helemaal weg.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 11:38

Bedankt iedereen voor de nuttige informatie.

De bult is totaal niet gevoelig en hij loopt er niet kreupel op, gelukkig maar

Ik zal vandaag eens langs de welkoop rijden, of er zalf (traumeel/coolingsgel) voor is, hij loopt natuurlijk in een koppel met hengsten, dus het is moeilijk om hem een beetje rustige beweging te geven en vaak af te spuiten, maar ik doe mijn best

Gr. Melina

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:39

Als de bloeduitstorting is vervloeid zou een DA um leeg kunnen zuigen.
Zoiets kan best lang duren.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:30

Mijn merrie had er ook een, maar dan aan de onderkant van de zijkant van haar buik. Heeft er 2a 3 maanden gezeten (weet het niet meer heel erg precies) maar die was ook wel 3x zo groot als die Kayo heeft...

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:12

Mijn merrie heeft er ook 1 gehad, echt een MEGA bloeduitstorting, is ook een topic over, zal zo de link voor je opzoeken...
Ik heb er helemaal niets aan gedaan, en het is nu weg

*edit*
viewtopic.php?f=3&t=582675&hilit=

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 21:46

He, bedankt voor de link! Heb het topic even doorgelezen. Zit nog met een paar vraagjes. De bult van mijn jaarling is dus al hard, is dit een goed of slecht teken? Hoelang duurde het bij jou (Zilly) toen de bult wegtrok? Ben jij nog met jou paard naar de kliniek geweest, om hem uit te zuigen? Ik denk dat dat bij Kayo niet eens kan, omdat de bult heel hard is... In het topic stond ook dat je er Arnica op kunt smeren of moet je dit door het voer mengen? Hij krijgt namelijk op het moment geen brokken...

Griebels, heb jij ook nog wat aan de bult gedaan? Gekoelt of er iets opgesmeerd? Of is hij vanzelf weggetrokken?

Nouja ik heb hem vandaag weer afgespoten en ik blijf dat wel dagelijks doen. Hij rent natuurlijk wel veel in het land en die hengsten gaan nou niet bepaald zachtzinnig met elkaar om Maarja dit voorkom je natuurlijk niet.

In elk geval erg bedankt voor de gegeven tips!

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:20

Arnica zijn druppels, die moet je door het voer heen mengen.

Mijn merrie heeft er precies een maand over gedaan, toen was de bult weg, de DA had het over een maandenplan voordat de bult weg zou gaan, maar gelukkig is dat niet het geval geweest. Echt hard is die van mijn merrie niet geweest, eigenlijk

EDIT:
Mijn merrie is niet naar een kliniek geweest, gewoon op het land gebleven dag en nacht, dat werkt dus ook bevorderlijk voor de genezing...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:13

Melina schreef:
Griebels, heb jij ook nog wat aan de bult gedaan? Gekoelt of er iets opgesmeerd? Of is hij vanzelf weggetrokken?

Groene klei en koelen...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:14

Oh en ik heb zelfs nog foto's een keer hier op bokt gezet, maar ik weet niet of de foto's het nog doen... Is al lang geleden namelijk.

Patsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:25

Mijn merrie had door een val een mega bloeduitstorting op de binnenkant van haar achterbeen, zo dik dat ze niet meer normaal kon lopen. volgens de DA moest het binnen 4 weken weg zijn. Na 4 weken was er nog niets veranderd, en de bult was ook knetterhard. Omdat ze door de plek waar hij zat er echt last van had, zijn we naar de kliniek gereden. Daar een echo gemaakt van de bult, bleek er als een soort sponsstructuur uit te zien, met de spons zelf van gestold bloed en in de 'gaatjes' zat vocht. De DA heeft met een injectienaald al het vocht eruit gezogen, (en dat was echt bijna kleurloos), daarn ging de bult binnen een paar weken helemaal weg. Omdat het bij jou niet op een storende plaats zit zou ik maar even wachten. Ik had trouwens in het begin iets om te smeren van mijn DA gekregen, gemaakt van 'varken'. (geen idee wat van het varken)

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:50

Er werd mij ook verteld dat het een optie was om de bult open te maken, maar ik heb dat niet gedaan.
Ik bedoel, als het via de normale manier ook weg kan gaan, waarom dan naar de kliniek gaan
Maar als het echt niet anders kan, dan moet je wel...

Patsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:54

Open maken is inderdaad de laatste optie, er kunnen allerlei nare infecties optreden. Maar omdat de mijne er al zo lang last van had en er helemaal raar door liep, met mogelijke overbelasting van pezen en gewrichten was het inderdaad de enige optie

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:51

Zilly schreef:
Arnica zijn druppels, die moet je door het voer heen mengen.

Je kan in plaats van druppels er ook Arniflorzalf er op smeren.