Nee toch!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Nee toch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:43

Lijkt er aan de peesblessures een eind te komen,zakt hij niet meer door of vertoont hij geen symptomen van HKO....loopt hij weer kreupel!!
Met Parelli ging het zeer goed en we hadden dan al voorzichtig plannen.

Zondag moesten we hem een duwtje geven maar na 5min stapte hij net zoals ervoor!Zelfs een beetje gedraafd(Ernaast)

Maandag kwam hij stokkreupel uit stal!!Hij is dan nog bekapt(NB)maar hij heeft er voor de zekerheid vrijwel niets afgehaald buiten scheve hielen rechtgezet en mustangroll.

De DA is dan maandag gekomen en hij heeft pijnstillers en ontstekingsremmers gekregen.Hij stond gewoon maar als hij stapte stapte hij met zijn voorbenen gestrekt.Elke stap deed pijn.Hij heeft gelukkig niet de typische stand van hoefbevangen paarden.Maar hij heeft wel rode plekken op zijn zolen.

Gisteren liep hij veel beter maar nog duidelijk kreupel,de DA heeft weer ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven.Hij denkt eigenlijk meer aan te dunne zolen.Hij reageert té goed op de pijnstillers wat NIET kenmerkend is voor een hoefbevangen paard.

We hebben afgesproken dat hij vandaag niet langskwam en we morgen gaan zien hoe hij reageert zonder medicatie.Waarschijnlijk gaan we ook foto's maken van de hoeven maar verder is de DA vrij zeker dat het te dunne zolen zijn.Het ligt niet aan de pezen volgens hem(gelukkig!!Ik had op hem gezeten en toen heeft hij even door de modder moeten stappen en de dag of een paar dagen erna heeft hij even in de binnenpiste gelopen met zware zand(10min)maar leek er geen last van te hebben).Hij reageert als je op zijn zolen drukt

Vandaag liep hij weer als vanouders,wel voorzichtiger en trager en had hij wel meer plekken op de zolen(vond ik).

Mijn vraag is eigenlijk:wie heeft er ervaring met te dunne zolen??En zoja,wat hebben jullie eraan gedaan?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:31

Sterkte ermee!

Te dunne zolen heb ik helaas ervaring mee. Ik heb de hoefsmid er uit gegooid.

Hou je ons op de hoogte?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 23:59

Antheman schreef:
Sterkte ermee!

Te dunne zolen heb ik helaas ervaring mee. Ik heb de hoefsmid er uit gegooid.

Hou je ons op de hoogte?

Morgen laat ik weten wat er gebeurd.Waarschijnlijk gaan we naar de kliniek om een extra scan van de pezen te maken.

Hoe is het bij jou dan opgelost geraakt??Ik dacht aan hoefschoenen maar ik las dat het pas na een 3-4weken kon geleverd worden!En in tussentijd dan?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:21

niet erop gaan in ieder geval en ook niet in mul zand zetten/laten lopen. ik denk hier toch meer aan hoefbevangen en niet aan dunne zolen. ik zou eerst foto's laten maken, dan kun je altijd nog aan een peesscan denken. ben benieuwd wat de foto's laten zien. sterkte!

Anoniem

Re: Nee toch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:30

Jovarna had dunne zolen. De DA 'adviseerde' ook ijzers, maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Ik heb voor hoefschoenen gekozen. Het duurt inderdaad een paar weken voordat je de schoenen hebt, dus in tussentijd kun je gaan wandelen op ondergrond waar je paard wèl kan lopen en verder gewoon in de wei laten. Je kunt het rijden e.d. weer oppakken zodra de schoenen er zijn.

Is er geen sprake van een hoefzweer? Klinkt namelijk wel zo, daar kunnen ze van de één op andere dag stokkreupel van worden (weet ik uit ervaring).

Rode plekken in de zool kunnen wijzen op kneuzingen.

Ik ben blij dat ik destijds voor hoefschoenen heb gekozen, want inmiddels zien Jovarna's hoeven er fantastisch uit!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:48

jackie schreef:
niet erop gaan in ieder geval en ook niet in mul zand zetten/laten lopen. ik denk hier toch meer aan hoefbevangen en niet aan dunne zolen. ik zou eerst foto's laten maken, dan kun je altijd nog aan een peesscan denken. ben benieuwd wat de foto's laten zien. sterkte!

Ik ga er zeker niet op
De DA sluit de te dunne zolen uit,dus het is OF hoefbevangen OF de pezen.

Woensdag worden er foto's gemaakt,morgen mag hij buiten maar aan dat laatste twijfel ik dus gaat morgen de eigenaar nog eens voor de zekerheid bellen naar de NB

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:52

Jovarna schreef:
Jovarna had dunne zolen. De DA 'adviseerde' ook ijzers, maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Ik heb voor hoefschoenen gekozen. Het duurt inderdaad een paar weken voordat je de schoenen hebt, dus in tussentijd kun je gaan wandelen op ondergrond waar je paard wèl kan lopen en verder gewoon in de wei laten. Je kunt het rijden e.d. weer oppakken zodra de schoenen er zijn.

Is er geen sprake van een hoefzweer? Klinkt namelijk wel zo, daar kunnen ze van de één op andere dag stokkreupel van worden (weet ik uit ervaring).

Rode plekken in de zool kunnen wijzen op kneuzingen.

Ik ben blij dat ik destijds voor hoefschoenen heb gekozen, want inmiddels zien Jovarna's hoeven er fantastisch uit!

Hoi,

Ik weet niet wat er aan de hand is,kan altijd een hoefzweer zijn maar kunnen ook andere dingen zijn.

Ik denk er dus ook aan om hoefschoenen te gebruiken,helaas duurt het echt lang.Welke gebruikte jij dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:31

Of het wel of geen hoefzweer is (of zijn), kun je gemakkelijk en snel achter komen d.m.v. een visiteertsng. Je DA of bekapper/smid heeft zo'n tang.

Ik heb de schoenen van Smit. Normaal gesproken duurt het 3 weken voordat je de schoenen hebt, soms duurt het wat langer (ik heb er 4 weken op moeten wachten).
Nu heb ik 'es gehoord dat Gerrit Smit bij bepaalde spoedgevallen wel een uitzondering wil maken en de schoenen zèlf maakt (ipv laat maken), zodat je ze sneller hebt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 13:04

Jovarna schreef:
Of het wel of geen hoefzweer is (of zijn), kun je gemakkelijk en snel achter komen d.m.v. een visiteertsng. Je DA of bekapper/smid heeft zo'n tang.

Ik heb de schoenen van Smit. Normaal gesproken duurt het 3 weken voordat je de schoenen hebt, soms duurt het wat langer (ik heb er 4 weken op moeten wachten).
Nu heb ik 'es gehoord dat Gerrit Smit bij bepaalde spoedgevallen wel een uitzondering wil maken en de schoenen zèlf maakt (ipv laat maken), zodat je ze sneller hebt.

Hij reageert op de tang,vooral als je op de zool drukt.
Nabij de steunsels reageert hij niet,ga je verder naar achteren toe,reageert hij.Dit is trouwens wel op de 2voorhoeven.Normaal is het toch maar bij 1 voet als hij een hoefzweer heeft?

Maar het is ook zo dat hij nog maar sinds een maand zonder ijzers staat(heeft zeker 5jaar of zelfs 10jaar met gestaan)misschien heeft hij op steentjes gestapt??

De NB is nog gebeld,woensdag komen dus foto's en hij mag buiten mits hij op zachte grond loopt

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 20:20

's Ochtends loopt hij erg kreupel maar 's avonds veel beter,precies normaal maar wel erg voorzichtig.

Ik zit maar te gissen wat het kan zijn.Aan zijn witte lijn zijn er duidelijk rood/paarse vlekken.Voorhoeven zijn wel warm maar niet extreem,hij loopt niet op de hielen of neemt die hoefbevangenheidsstand niet aan.En hij heeft geen verhoging

Ik snap het niet

Bij een hoefzweer moet hij trouwens toch op 1been kreupel lopen?

Nu heeft hij geen pijnstiller meer gekregen vanaf donderdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:09

Hij kan natuurlijk in beide hoeven een hoefzweer hebben. Of meerdere zweertjes.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:28

Ik heb voor mijn pony toen easyboots gekocht (hoefschoenen) Die kun je zo kopen. Even de hoeven opmeten en je weet welke maat je moet hebben. Het klinkt mij echt als hoefbevangen of hoefzweren in de oren. Bij Ponto kwamen er aan allebei de voorhoeven een enorme zweer uit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:51

Cookies schreef:
Ik heb voor mijn pony toen easyboots gekocht (hoefschoenen) Die kun je zo kopen. Even de hoeven opmeten en je weet welke maat je moet hebben. Het klinkt mij echt als hoefbevangen of hoefzweren in de oren. Bij Ponto kwamen er aan allebei de voorhoeven een enorme zweer uit.

En hoe zag je dat?Wat bedoel je met hoefzweren in de oren?
Wan buiten wat paars en rood aan de zolen en witte lijnen is er niets aan die hoeven te zien.Ik zie niets wat kan duiden op een hoefzweer

Heb je misschien een site van die schoenen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:54

Het KLINKT mij als hoefbevangenheid of hoefzweren, IN DE OREN. Ik was de komma vergeten, mischien dat je de zin nu beter begrijpt?

Bij Ponto was er ook niets te zien. Alleen dezelfde kenmerken die jij beschijfd. De DA riep gelijk dat hij hoefbevangen was. Na een poos pijnstillers gehad te hebben en medicatie voor de ziekte van cushing was de pijn weg. Ik heb wel met hem op harde ondergrond gelopen om de doorbloeding in de hoef te stimuleren. Daar had hij zijn schoenen bij aan. Na een paar weken was de pijn weg. 3 Maanden later kwamen er ineens 2 zweren uit. Dit waren oude zweren die geen pijn meer veroorzaakten. Er hebben dus 2 ontstekingen in de hoefwand gezeten en die hebben de pijn veroorzaakt. Na maanden zijn ze er dus uitgegroeit. Ik schrok me kapot toen hij ineens gaten in de zool begon te krijgen. De hoefsmid heeft de boel opengelegd en schoongemaakt. Ze heeft de hele hoef gevoeld met zo´n tang en de hoeven waren totaal niet gevoelig, dus dit waren echt oude zweren die eruit kwamen.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:53

Ik verplaats hem even naar Medisch

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:55

Klinkt mij in de oren als dunnen zolen, ijzer eronder en het probleem is weg.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:56

Klinkt als hoefbevangenheid en dat kan goed komen door de dunne zolen zodat de hoef teveel belast wordt. Ze hoeven niet altijd de typische stand aan te nemen. Die van mij heeft het al 3 jaar chronisch en heeft nog nooit de typische stand aan genomen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:16

Ik zou er ook weer ijzers onder laten slaan!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:36

1 ding kan ik zeggen:er gaan als het kan GEEN ijzers onder!

Vandaag zag ik een steentje die erg vast zat op de witte lijn,heb het eruit gekregen en hij liep veel beter.Morgen komen ze foto's maken

Mare

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:54

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 23:02

Mare schreef:
Als ik dit zo lees moet ik gelijk aan dit paardje denken;
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

Dat paard?Dat is onder handen genomen door een klucht van een mens
Hiermee kan je het echt niet vergelijken hoor
Bij dit paard komt er een professionele aan te pas,hier was Esther maar aan het snijden in de wilde weg.

Bovendien was het begonnen VOOR de bekapping.Veel verschil met de TB is er niet : er wordt niet aan de straal gesneden,zool wordt met rust gelaten en enkel de hielen worden bijgewerkt(slijt ze scheef af maar dat is met de TB ook zo )

Dus sorry,hier kan je het niet mee vergelijken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:11

Jammer dat je het verhaal van Esther niet vanaf het begin meegekregen hebt.
Ze was allesbehalve "aan het in het wilde weg aan het snijden".

Als je niet van de hoed en de rand weet is het beter om er een persoon als Esther NIET op te veroordelen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:23

henny_w schreef:
Jammer dat je het verhaal van Esther niet vanaf het begin meegekregen hebt.
Ze was allesbehalve "aan het in het wilde weg aan het snijden".

Als je niet van de hoed en de rand weet is het beter om er een persoon als Esther NIET op te veroordelen.

Pardon? Ik kende het verhaal al voor we ons paard lieten NB!!
Hoe kan jij nu beslissen wat ik erover weet?

Volgens mij moet JIJ maar eens het verhaal gaan lezen,en NIET alleen haar kant.Lees maar op www.hoefnatuurlijk.nl dé waarheid. Daar lees je dat ze haar gewaarschuwd hebben er een professionele in te schakelen maar Esther heeft het afgewimpelt en lekker verder gesneden

Bovendien hebben wij een smid én een NB tegelijk.Deze persoon heeft de opleiding van smid gedaan maar heeft dan de NB ingeslagen.

Dus je hoeft me niet te zeggen wat ik wél en niet moet doen

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:22

Armaris schreef:
Dat paard?Dat is onder handen genomen door een klucht van een mens
Hiermee kan je het echt niet vergelijken hoor
Bij dit paard komt er een professionele aan te pas,hier was Esther maar aan het snijden in de wilde weg.

Pardon !!! zei je.
Ik vind jouw opmerking als ".... door een klucht van een mens" en
"hier was Esther maar aan het snijden in het wilde weg"
knap veroordelend en denigrerend overkomen.
Toevallig heb ik het hele gebeuren gevolgd vanaf het moment dat ze met NB begon na haar 1 dagscursus.
Ik weet ook hoe vaak ze om hulp gevraagd heeft via de bewuste site en als ze al reacties kreeg was dat knap knullig.
Ik heb geen zin om trammelant met de bewuste mensen te krijgen van de site die je benoemd. Ik heb hun verhaal ook gelezen.
Maar het klopt niet met de werkelijkheid.

Ik schrijf jou niet voor wat je doen of laten moet. Moet je helemaal zelf weten.
Maar om zomaar iemand af te kraken die alleen maar het allerbeste voor haar paard wilde en overenthousiast was over NB, dat schiet bij mij fout.
Ze heeft zich met haar verhaal heel kwetsbaar opgesteld. Dat is een bep. keuze. Lang iedereen durft dat niet. Zelf bekap ik al jaren op de NB methode. Bevalt me prima maar ik weet ook van zat mensen die er van terug zijn gekomen omdat hun paarden er knap beroerd door gingen lopen. Die er na een 1 dagscursus toch niet in slaagden om het goed onder de knie te hebben.Die durven hun mond niet open te doen uit angst voor de enorme kritiek die ze over zich heen krijgen. Maar goed nou wordt ik erg OFF topic.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:32

Ik denk ook meteen dat het paard kreupel is geworden door het natuurlijk bekappen.
Daar krijgen de pezen een behoorlijke opdonder van en dat kan zelfs ook hoefbevangenheid geven.
Ga toch a.u.b. goed luisteren wat je DA zegt en als hij ijzers adviseerd, doe het dan ook.
Natuurlijk bekappen is echt niet gezond. Natuurlijk zullen er best paarden rondlopen die geen problemen geven als ze natuurlijk bekapt zijn.
Ieder moet doen wat hij of zij denkt dat goed voor het paard is maar ga a.u.b. niet tegen het advies in van de dierenarts.
Hij heeft niet voor niets er zoveel jaren voor geleerd.
Heel veel succes met je paardje.