Vast in de rug, beetje kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Vast in de rug, beetje kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:05

Deze vraag stel ik namens een vriendin. Vandaag zoudenwe les hebben. Bij het instappen zei ze me al dat haar paard gespannen in de rug voelde. Bij het aandraven op een volte, vond ik het linkerachterbeen duidleijk een mindere ruime pas nemen plus dat mijn vriendin zei dat de rug van haar paard nog meer gespannen was. Ze is afgestapt en we zijn naar huis gelopen. We hebben het paard nog op beiden handen dravned gelongeerd om te kijken of we iets konden zien, zag er allemaal normaal uit. Toen ik met mijn vingers op de achterhand drukte, net bij het achtergedeelte van het zadel, had ik het idee dat het paard een beetje wegtrok. Ik heb het gemasseerd, leek het paard fijn te vinden. Kan het zijn dat een paard daar vast zit, misshcien door een verkeerde beweging. is het Ok als we het paard eerst een weekje weirust geven en dan bekijken hoe het is? Als het natuurlijk erger wordt halen we er meteen een dierenarts bij, maar volgens mij is er weinig te zien. Achterbenen van het paard zijn normaal en niet warm. Heeft iemand hier ervaring mee? wat kan je het beste doen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:36

Ik zou er een fysio/kraker naar laten kijken. Kan best zijn dat er iets scheef zit en recht gezet moet worden. Alleen rust is dan niet voldoende.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:04

ja zo te horen zit er inderdaad iets vast in de rug.. je kan hem opzich weirust geven, maar daar word de rug niet beter van..
ik zou hem in ieder geval niet trainen en er een fysio/kraker er na laten kijken.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:10

het SI gewricht zal wel vast zitten, dat moet weer losgemaakt worden je kan er een fysio/kraker bij halen maar ik heb hele goede ervaring met een osteopaat.

en kijk voor de zekerheid ook het zadel goed na ook al zit de pijn niet onder het zadel het kan van invloed zijn

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:30

van rust worden zere spieren nog stijver.
sluit wel even uit of je paard niet TOCH kreupel is: zo'n 90% vd rugproblemen komen stiekem uit de benen (kreupelheden).
voor een goede dierenfysio kun je zoeken op www.nvfd.nl naar iemand in jouw buurt.
beterschap met 'm!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:39

dierfysio schreef:
sluit wel even uit of je paard niet TOCH kreupel is: zo'n 90% vd rugproblemen komen stiekem uit de benen (kreupelheden).
voor een goede dierenfysio kun je zoeken op www.nvfd.nl naar iemand in jouw buurt.
beterschap met 'm!

Dit percentage klopt bij mensen wel, maar niet bij paarden. Bij paarden komt zo'n 75 % van de kreupelheden uit de rug vandaan.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:30

oh, ik had van Solange dat bovenstaande geleerd! daar was zij zelf opgekomen naar aanleiding van studies op de kliniek in Bodegraven.
en ik zie het vaak in de praktijk ook zo: rugprobleem als secundair probleem bij kreupelheid.
is jouw ervaring anders dan?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:46

Ja. Plus dat dat uit diverse onderzoeken is gebleken. Ga maar na, de bezenuwing en doorbloeding van de benen (en ook organen trouwens) moet vanuit de rug geregeld worden. Zit daar een blokkade, gaat die regeling mis met een evt. kreupelheid tot gevolg.
Zo zijn ook de meeste halsproblemen secundair aan problemen in de rug of organen.

palham

Re: Vast in de rug, beetje kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 12:56

Heb een goede duitse Osteopaat gebeld. Morgen kan mijn vriendin hem bellen voor het maken van een afspraak. Hij heeft een hele goede naam in Duitsland en een afspraak kan wat langer duren, maar dan hebben we wel meteen een hele goede!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:27

ik heb ook een hele goede, is gewoon een nederlander als je zijn nummer wilt hebben stuur ik het wel via PB

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:09

dierfysio schreef:
beterschap met 'm!

heleenxx schreef:
Dit percentage klopt bij mensen wel, maar niet bij paarden. Bij paarden komt zo'n 75 % van de kreupelheden uit de rug vandaan.

Dames,dames geen ruzie maken... Dit is het onderzoek waar het om gaat:

Quote:
Field study of the prevalence of lameness in horses with back problems.

Landman MA, de Blaauw JA, van Weeren PR, Hofland LJ.
Bodegraven Equine Clinic, Zuidzijde 63, NL-2411 RT Bodegraven, The Netherlands.

A population of 805 horses (70 per cent dressage, 20 per cent show jumpers and 10 per cent trotters) with orthopaedic problems was examined for signs of lameness and back problems, irrespective of their original complaints. In the horses with a back problem the prevalence of lameness was 74 per cent, and back problems were diagnosed in 32 per cent of the lame horses. These percentages were significantly higher than those recorded in a control population of 399 horses, of which 20 per cent were lame and 12 per cent had back problems. In the group of horses with orthopaedic problems there was a strong association between lameness and back problems and, in particular, there was a high prevalence of lameness among the horses with back problems.
PMID: 15357376 [PubMed - indexed for MEDLINE]

bovenstaande is de samenvatting op pubmed. Vertaald:
74% van de paarden met een rugprobleem was ook kreupel
32% van de kreupele paarden had een rugprobleem

overigens is mijn bescheiden mening dat een weekje weiland natuurlijk geen kwaad kan, het paard beweegt dan doorgaans juist meer dan in een box. Helaas is het wel zo, dat de problemen vaak terugkomen, zodra je het paard weer aan het werk zet.
Ik zou dus eerst een fysio laten komen, anders is je paard nog langer uit de training en ben je straks langer bezig met opbouwen/revalideren. Hoe sneller je erbij bent, hoe beter.

De fysiotherapeut kan terplekke advies geven wat je het beste kunt doen met het paard. Dat lijkt me beter dan zo van achter de computer vandaan....

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:38

hee dewi, volgens mij hadden we geen ruzie hoor!
maar dank je voor dat onderzoek, dat was inderdaad wat ik bedoelde (al zat ik er qua percentage wat naast).