dierfysio schreef:van rust worden zere spieren nog stijver.
sluit wel even uit of je paard niet TOCH kreupel is: zo'n 90% vd rugproblemen komen stiekem uit de benen (kreupelheden).
voor een goede dierenfysio kun je zoeken op
www.nvfd.nl naar iemand in jouw buurt.
beterschap met 'm!
heleenxx schreef:Dit percentage klopt bij mensen wel, maar niet bij paarden. Bij paarden komt zo'n 75 % van de kreupelheden uit de rug vandaan.
Dames,dames geen ruzie maken... Dit is het onderzoek waar het om gaat:
Quote:
Field study of the prevalence of lameness in horses with back problems.
Landman MA, de Blaauw JA, van Weeren PR, Hofland LJ.
Bodegraven Equine Clinic, Zuidzijde 63, NL-2411 RT Bodegraven, The Netherlands.
A population of 805 horses (70 per cent dressage, 20 per cent show jumpers and 10 per cent trotters) with orthopaedic problems was examined for signs of lameness and back problems, irrespective of their original complaints. In the horses with a back problem the prevalence of lameness was 74 per cent, and back problems were diagnosed in 32 per cent of the lame horses. These percentages were significantly higher than those recorded in a control population of 399 horses, of which 20 per cent were lame and 12 per cent had back problems. In the group of horses with orthopaedic problems there was a strong association between lameness and back problems and, in particular, there was a high prevalence of lameness among the horses with back problems.
PMID: 15357376 [PubMed - indexed for MEDLINE]
bovenstaande is de samenvatting op pubmed. Vertaald:
74% van de paarden met een rugprobleem was ook kreupel
32% van de kreupele paarden had een rugprobleem
overigens is mijn bescheiden mening dat een weekje weiland natuurlijk geen kwaad kan, het paard beweegt dan doorgaans juist meer dan in een box. Helaas is het wel zo, dat de problemen vaak terugkomen, zodra je het paard weer aan het werk zet.
Ik zou dus eerst een fysio laten komen, anders is je paard nog langer uit de training en ben je straks langer bezig met opbouwen/revalideren. Hoe sneller je erbij bent, hoe beter.
De fysiotherapeut kan terplekke advies geven wat je het beste kunt doen met het paard. Dat lijkt me beter dan zo van achter de computer vandaan....