Schouder verrekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarelZZ

Schouder verrekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 11:48

Vorige week voor het eerst meegedaan aan een springwedstrijd. De eerste 3 hindernissen gingen op zich wel lekker (had wat krachtiger gemogen). Bij de 4e hindernis weigerde hij, wat hij overigens nog nooit gedaan had. Ik dus opnieuw op de sprong aangereden. Hij wilde weer stoppen, ik gaf extra been, met als gevolg dat hij echt een megasprong maakte.

2 dagen later begon hij een beetje moeilijk te lopen. We hebben daarna een week rustig aan een beetje gestapt en gedraafd, maar het ging steeds slechter. Gisteren naar de dierenarts geweest en nu blijkt dat hij zijn schouder (alle banden, spieren en pezen) verrekt heeft, met als gevolg 4 weken lang 10 min. per dag wandelen...

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met zo'n blessure en hoe lang het nog gaat duren voordat we weer een beetje normaal aan de slag kunnen met rijden. Ik vrees zelf dat het weleens maanden kan gaan duren...

nikkessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:56

Hallo,

Mijn paard heeft twee jaar geleden ook een schouder blessure gehad. Hij heeft toen twee maanden rust gehad. Hij werd door ons aan de hand gestapt en kreeg weidegang. Ook is hij een aantal malen behandeld door een Fysiotherapeut. Dit heeft goed geholpen. Succes met je paard.

ellepel

Re: Schouder verrekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:46

wow....

nou, nu ben je echt wel een tijdje zoet dus

mijn pony heeft hetzelfde gehad, ook alle spieren, banden en pezen verrekt/ gekneusd , bij hem na uitglijden in de wei....
de dierenarts noemde het "boegkreupel"

ik moest 3 weken absolute rust, wel weidegang dat mocht wel.

dagelijks de boeg/schouder masseren met een gel.
je kunt cole's liniment gebruiken,maar ikzelf gebruikte toen SRL- gelei.
afspoelen mocht niet van mijn arts, was totaal overbodig zei hij.

na 3 week mocht ik gaan stappen op het harde, slechts rechtuit en tien minuten.
na nog eens een week of 2/3 weer onder het zadel, alleen rechtuit en maximaal tien minuten.

na nog weer 2 weken mocht ik heel langzaam gaan uitbouwen.
belangrijk is rechtuit stappen, geen zware ondergrond, en niet kort laten wenden..

t is een heel vervelende blessure die heel lang kan duren, neem echt je tijd ervoor, ga rechtuit met je dier, en probeer kort wenden te vermijdne.

bij d emijne is t nu 5 jaar geleden, maar als ik hem nu niet regelmatig in beweging houd,dan krijgt hij toch weer last van die blessure en gaat onregelmatig lopen.
duurde in totaal met de mijne een maand of vier voor hij weer zuiver liep

KarelZZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 08:15

Nou, aan jullie reacties te zien zijn we wel een paar maanden zoet. Ik heb nu 2 dagen 10 min. gestapt met hem, maar hij heeft het niet echt naar z'n zin. Hij wil zelfs z'n stal niet meer in na het wandelen. Ik vind het echt heel zielig voor hem om hem zo te zien, maarja het moet nu eenmaal met rust genezen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:20

moet die van jou op stal blijven dan?

mijn arts zei toen dus: gewoon naar buiten in de wei.
beweging is namelijk wel heel goed, doseren ze dat zelf dan word alles namelijk veel minder stram.

gekke sprongen maken enzo kan natuurlijk niet,daarom van de krachtvoer af, iets meer hooi geven en toch zoveel mogelijk eruit voor de beweging....

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:44

Ga mee met ellepel, zou hem wel op de wei gooien, omdat beweging met mate toch belangrijk is om alles soepel te houden, en op stal draaien ze vaak korte rondjes, wat erg belastend is.

Hier ook een paard gehad met zelfde soort blesure, veel op het land/paddock (hele dagen) fysiotherapie en het dier werd natuurlijk bekapt, na 2 maanden liep hij zuiver, na 4 maanden praktisch terug op oude nivo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:59

ellepel schreef:
wow....

nou, nu ben je echt wel een tijdje zoet dus

mijn pony heeft hetzelfde gehad, ook alle spieren, banden en pezen verrekt/ gekneusd , bij hem na uitglijden in de wei....
de dierenarts noemde het "boegkreupel"

ik moest 3 weken absolute rust, wel weidegang dat mocht wel.

dagelijks de boeg/schouder masseren met een gel.
je kunt cole's liniment gebruiken,maar ikzelf gebruikte toen SRL- gelei.
afspoelen mocht niet van mijn arts, was totaal overbodig zei hij.

na 3 week mocht ik gaan stappen op het harde, slechts rechtuit en tien minuten.
na nog eens een week of 2/3 weer onder het zadel, alleen rechtuit en maximaal tien minuten.

na nog weer 2 weken mocht ik heel langzaam gaan uitbouwen.
belangrijk is rechtuit stappen, geen zware ondergrond, en niet kort laten wenden..

t is een heel vervelende blessure die heel lang kan duren, neem echt je tijd ervoor, ga rechtuit met je dier, en probeer kort wenden te vermijdne.

bij d emijne is t nu 5 jaar geleden, maar als ik hem nu niet regelmatig in beweging houd,dan krijgt hij toch weer last van die blessure en gaat onregelmatig lopen.
duurde in totaal met de mijne een maand of vier voor hij weer zuiver liep

Mijn verzorgpaard revalideert precies hetzelfde. Die heeft alleen een heel ingewikkeld verhaal wat allemaal is ontstaan door haar scheve bekken. Waarbij de linkerschouder ook een grote rol speelt. Zij mag waarschijnlijk gewoon de rest van haar leven alleen nog maar rechtuit, geen dressuur met allemaal figueren en alles meer.
Momenteel is het dagelijks veel stapwerk rechtuit ook, om de dag onder de man gedurende 10 minuutjes. En daarna Spier Liniment erop, Rugspray etc.
Ze komt wanneer het kan wel gewoon lekker op de wei, waar ze zelf ook lekker beweegt, beweging is belangrijk