Mond na rijden open

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Mond na rijden open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:54

Ik heb het probleem dat mijn paard na het rijden heel vaak een klein wondje in de mondhoek heeft. Zelfs als ik mijn handen heel rustig houd dus daar ligt het echt niet aan! Ook zit het hoofdstel niet te strak. Ik heb haar zowel met lage als hoge neusriem als combi gereden, maar dat helpt allemaal niet. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:56

Past je bit wel goed?

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:57

heb je het bit al goed nagekeken, zit er geen braampje aan.
Blijft ie bij de ringen van het bit met zijn velletje klemmen...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:37

Net wat Deschels zegt; vaak is het bit dan niet helemaal glad waardoor je dat krijgt (vlak bij de ringen). Of de maat is niet goed. Een vriendin van mij had dit ook bij haar paard en met een nieuw bit is het verholpen (dat paard doet 1,5 jaar met een bit).

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:59

Er is volgens mij niks mis met het bit.. Heb ik ook al andere mensen naar laten kijken. Ze heeft het bit wel al best lang. Hoevaak moet dat vervangen worden omdat hierboven die 1,5 jaar wordt genoemd? Misschien dat dat helpt!

Liaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:35

Bitringen! Van die rubberen. Volgens mij verhelpt dat je probleem

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:25

Ook al geprobeerd Maar hielp helemaal niks.. Had juist het rare idee dat ze het daar erger van kreeg..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:10

Heb je geen foto waarbij ze het bit in heeft?

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:10

paard heeft waarschijnlijk hele gevoellige mondhoeken. Je kunt het beste voor het rijden de monhoeken schoonmaken met water en dan insmeren met vaseline (ook in de hoekjes) . Na het rijden weer schoonmaken en dun laagje aanbrengen..

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:12

Lina schreef:
paard heeft waarschijnlijk hele gevoellige mondhoeken. Je kunt het beste voor het rijden de monhoeken schoonmaken met water en dan insmeren met vaseline (ook in de hoekjes) . Na het rijden weer schoonmaken en dun laagje aanbrengen..

Op zich wel goed, maar zo houd je wél de mondhoeken zacht.
Wat heb je voor bit?
Sommige paarden hebben er bij een watertrens wel last van, bij een bustrens/D-trens niet.

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:51

Ja we doen er inderdaad ook al vaker vaseline op, en dat lijkt soms ook wel te helpen. Vind het gewoon zo raar dat ze zo'n gevoelige mond heeft. Ze heeft geen watertrens, maar wat wel weet ik niet precies uit mijn hoofd. Ik zal het eens uitzoeken Heb geen foto waarop je haar bit goed kunt zien helaas.. Wel bedankt voor jullie tips! Zal ze allemaal eens met haar nalopen

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:15

dondeyne schreef:
Ook al geprobeerd Maar hielp helemaal niks.. Had juist het rare idee dat ze het daar erger van kreeg..

Is niet zo vreemd. Wanneer je paard niet schuimt of als de bitringen gewoonweg niet vochtig genoeg worden schuurt het rubber de mondhoeken stuk. (Een rubberen bitje bijvoorbeeld kan dit ook doen.)
Wel vervelend. Misschien kun je eens een hackamore proberen?

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:34

Mijn schimmel had het ook, het bit was te smal denk ik.
Ik heb een iets dikker bit genomen en nu heeft ze er geen last van.

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:26

dondeyne schreef:
Ja we doen er inderdaad ook al vaker vaseline op, en dat lijkt soms ook wel te helpen. Vind het gewoon zo raar dat ze zo'n gevoelige mond heeft. Ze heeft geen watertrens, maar wat wel weet ik niet precies uit mijn hoofd. Ik zal het eens uitzoeken Heb geen foto waarop je haar bit goed kunt zien helaas.. Wel bedankt voor jullie tips! Zal ze allemaal eens met haar nalopen

Tis helemaal niet raar. Sommige mensen hebben ook gevoeligge lippen. Die smeren er dan ook lippenbalsem op. mensen hebben dan last van droge lippen en als die niet behandeld worden kunnen er ook korstjes op komen. Dus bij sommige paarden is dit net zo.

En aloe vera creme helpt ook super of Levertraanzalf..!! Deze zijn beter dan gewone vaseline omdat ze de huid nog soepeler maken.

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 17:45

Ik heb vandaag na het rijden nog eens goed gekeken, maar het bit zit prima. Ik heb een aantal jaren geleden ook een nieuw bit gekocht nadat er helemaal gekeken was enzo. Maar goed, ze zal inderdaad wel gewoon gevoelige lipjes hebben Misschien een goede labello voor haar kopen

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:25

haha