Mijn pony moet 50 kilo afvallen hebben jullie nog tips.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Mijn pony moet 50 kilo afvallen hebben jullie nog tips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:52

Hallo
Mijn shetland pony moet 50 kilo afvallen.
Ze staat nu op een kaal stuk land en krijgt per dag 1 summerfit koek, 's morgens een halve en 's avonds een halve voor de nodige vitamines en mineralen.
Ik ben weer begonnen met haar te longeren en volgende week gaat ze weer onder het zadel, ook wordt ze weer in het tuig gezet, ben bezig met haar te beleren. (een karretje heb ik nog niet voor haar, ben er naar opzoek)
Afbeelding

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:54

Gewoon lekker veel bewegen, dat moet al een stuk helpen!!

_Nicky

Re: Mijn pony moet 50 kilo afvallen hebben jullie nog tips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:55

Inderdaad veel bewegen.

iilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:59

Ja lekker veel bewegen. Wandelingentjes maken, enz.

Liesurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:00

lekker bewegen enz.
misschien iets van kunstjes doen? zoals VD

Hilde_q

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:12

Ja, en anders kun je gaan werken met dubbele longe. Dan werkt ze meer met haar spieren en zal hij dus vet gaan verbranden.
En ja, Voor de rest zo veel mogelijk bewegen en min mogelijk verwennen. Dat is moeilijk, maja.

succes

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:13

Wie heeft gezegd dat er exact 50 af moet? Want dat lijkt mij wat veel voor zo'n pony'tje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:48

Tis jouw zaak, maar ik vind der der goed uitzien.
En ze staat al op een kaal land en die koeken zijn juist ideaal voor sobere rassen. Wellicht heeft een Shet trouwens genoeg aan een halve koek per dag? Kun je navraag naar doen.
Verder gewoon lekker dagelijks opbouwend trainen aan de longe.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:04

Wat kreeg ze hier voor te eten? Let nl op dat je het voer niet te drastisch in 1x verminderd. Shetten zijn nl nogal gevoelig voor hyperlipemie. Beter is het voer geleidelijk aan af te bouwen en ondertussen inderdaad te zorgen voor steeds meer beweging.
Op zic denk ik dus dat je wel op de goede weg bent met wat je hierboven beschrijft.

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 22:21

LovingTweety Dit heeft de DA tegen mij gezegd.

Ik heb haar vorig jaar mei laten dekken en in augustus laten scannen ze werd toen drachtig gescand. Sinds januari kreeg ze 3x per dag eten omdat ze dus aardig dik begon te worden, en ik nog steeds dacht dat ze drachtig was maar helaas werd er geen veulen geboren ze heeft het dus kennelijk na augustus verworpen zonder dat ik het wist.
Tot maart hebben er kinderen op haar gereden (2 x per week 3 kwartier) en daarnaast werd ze nog 3 x per week gelongeerd, toen vond ze het niet prettig meer en is ze stil gezet. ( ben nog wel 3 x in de week met haar gaan wandelen ruim 50 minuten per keer.)
Nu ben ik aan het proberen om haar opnieuw drachtig te krijgen maar ze moet ook afvallen.

Marije_jiplover Tot januari kreeg ze 2 x daags 250 gr. bix te eten en stond 2 uur per dag in de gras wei. Na januari 3x per dag bix 250 gr. en 3 tot 4 uur in de gras wei. In april ben ik weer teruggegaan naar 2x daags bix en sinds mei kreeg ze 2 x daags een handje muesli, en nu de laatste week dus 's morgens en 's avonds alleen maar een halve summerfit koek.

zo zag ze er vorig jaar uit
Afbeelding

Nu is ze zo.
Afbeelding

Kaatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:48

nou, dat is ondertussen een aardige tante geworden ja. de beste oplossing is om veel te bewegen. daar zal ze wel van opknappen, maar let ook op dat ze niet teveel ineens afvalt, dat is zoals gezegd hierboven niet goed!
succes met deze dame en haar dieet

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:55

Als de shet van mijn buurvrouw weer eens dik word (die word gigantisch snel dik) dan gaat ze halve dagen op het land. 's nachts op het land en overdag in de buitenbak, met een pluk arm hooi, zodat ze nog iets heeft om op te kauwen. Verder natuurlijk beweging, dat werkt nog het best.

Denk trouwens dat ze aan 1 halve summerfit koek per dag meer als genoeg heeft. Een hele lijkt me wat veel voor zo'n klein beestje.

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:42

er zijn ook graasmaskers te koop... hier vallen ze goed vanaf want sommige paarden worden echt veel te snel dik.. en 1 halve koek is indd genoeg

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:51

Wij hebben al verschillende shets op stal gehad die te zwaar waren. In eerste instantie gingen ze niet eens op de wei, maar gewoon op stal of in de paddock. 4x per dag echt een heel klein plukje hooi, ongeveer 200 gram en nat, want dan zitten er minder fructaten in, en 'smorgen's ongeveer 200 gram sportmengeling van pavo (daar zit geen melasse in ) en 's-avond's ongeveer 200 gram Equiral stud zodat ze toch alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. Afhankelijk van de africhting/leeftijd veel bewegen, vooral fietsen, longeren, rijden en mennen.
We hebben hier 1 merrie gehad (van Sarahlou) dat dier had al een geweldige conditie en daar konden we gerust 's-middag's 2 uur mee mennen en 's-avond's nog een uur een meisje er op laten rijden. Die zag er in 6 weken echt super uit.
Op t moment dat ze dan wat afgevallen zijn mogen ze ook weer wat grazen. of 2 uurtjes op de (kale) wei, of aan de ketting (ook op t redelijk kale gras)