Hoe wondjes schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe wondjes schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:45

Mijn 2 jarige hengst staat sinds een paar dagen met een 13 harige hengst. Ging echt super goed. Alleen stonden ze gister en vandaag op een klein stukje. En de hengst zat achter die van mij aan. Maar die van mij kon niet goed wegkomen.
Nu heeft hij een wondje net onder zijn oog. Wat flink bloed. Zat ook veel aangekekt bloed aan. Zag er niet lekker uit. Dus ik wilde het schoonmaken. Maar mag er echt niet aan komen. Hij gaat slaan met zijn hoofd en voorbenen.
Ik ben bang dat als ik het niet schoonmaak het gaan ontsteken. Weten jullie een manier hoe ik het schoon kan maken.
Want zo laten lijkt me niet verstandig.

Ook heeft hij een schaafwondje op zijn kogel. Nu is zijn kogel ook wat opgezet. Hij lijkt er verder geen last van te hebben loopt te rennen en te spelen. Loopt ook niet kreupel en het is ook niet warm.
Zal ik er voor de zekerheid maar een dierenarts na laten kijken?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:37

Het feit dat het flink gebloed heeft, werkt in zijn voordeel. Zo is het nl al redelijk schoongespoeld van zichzelf. Kleine wondjes die niet bloeden gaan veel vaker ontsteken dan wondjes die flink gebloed hebben. Als je het niet vertrouwd zou ik er wel een dierenarts bijhalen. Verder kun je de kogel koud afspuiten, dan bij voorkeur niet op het wondje, maar juist erom heen. Het hoofd zou je schoon kunnen maken met (schone) doeken die je nat gemaakt hebt met schoon (evt. gekookt en afgekoeld) water.
Niks erop smeren, dat sluit de wonden af.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:48

Zijn beentje heb ik inderdaad afgespoten. Maar dan boven aan de pees de straal erop dat het naar beneden glijd over de kogel en het wondje. Het is echt een oppervlakkig schaafwondje. Gek dat hij een wat dikkere kogel ervan krijgt. Ik vertrouw het niet helemaal. Liever 1x te veel de dierenarts bellen dan een keer te weinig.

Dat wondje boven zijn oog ziet er best vies uit door dat opgedroogde bloed. En zijn oogharen zitten er nog. Komen door de wond heen. Beetje meoilijk uit te leggen.
Ik hou het inieder geval in de gaten. En hopen dat die andere hengst nu wat rustiger aan doet met die van mij.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:09

je zou zn been ook in een emmer met lauw water en soda kunnen doen. een van mn paarden heeft ook iedere keer wondjes aan zijn benen en dan werkt dit heel goed, ook als het ontstoken is.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:08

lauw water schoonmaken en betadine er op doen.
Of wassen met betadineshampoo.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:18

Vast gekoekte modder en haren, vallen er ook vaak vanaf met de korst. Ik weet het ziet er niet fris uit, maar als je het schoon kan maken doe dit dan en anders in de gaten houden op etter en dik worden van de wond.