Vocht in been door wond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Vocht in been door wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:28

Een aantal dagen geleden heeft Lester een trap gehad net boven zijn hak (rechterbeen). Oppervlakkkige wond, alleen wat huid afgeschraapt. Niets ernstigs zou je denken. Dus maar goed ontsmet om ontsteking te voorkomen. Kom ik gisteren avond op stal aan, heeft ie een been wat leek op een olifantenpoot zo dik. Echt van boven de hak tot en met de kogel 2x zo dik. Het eerste dat in me opkwam was, bloedvergiftiging, dus meteen de veearts gebeld. Hij had wat verhoging, en er zat dus een behoorlijk hoeveelheid vocht in zijn been. De da heeft zijn hele been in een bandage gezet om verdere zwelling te voorkomen, 2 injecties (een tegen ontsteking en ander voor vocht af te drijven), vochtafdrijvende poeders door zijn eten en een of ander vochtonttrekkend goedje voor over de bandage. Ik schrok echt wel, had nog nooit zo'n been gezien. Vandaag weer een injectie en morgen weer. En die poeders voor vocht af te drijven ook nog 10 dagen geven. Gelukkig had ie vandaag geen verhoging meer en hij eet, drinkt en mest verder goed.
Volgens de da wordt dit door de lymfklieren veroorzaakt. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Vind het toch wel eng hoor.

esthergorzem

Re: Vocht in been door wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:36

Mijn paard heeft dat wel eens gehad van mok. De lymfeklieren verwerken de afvalstoffen, maar in geval van een infectie worden deze overbelast. Daarom wordt het dan zo dik, dat zij mijn DA tenminste. Ik was er ook erg van geschrokken!

De eerste keer dat hij het had had hij ook echt bloedvergiftiging, hij wilde er toen ook helemaal niet meer op lopen. De tweede keer dat hij het had waren het echt puur zijn lymfeklieren en liep hij gewoon vrolijk verder... daar heb ik toen niets aan laten doen en toen de mok minder werd, werd het been ook weer dunner.

Sterkte met je paard!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:39

Hij loopt er nog wel op, alleen niet echt gemakkelijk vanwege dat zijn been zo dik is. Hoe zie je het verschil tussen bloedvergiftiging of dat het alleen opgezet is door de lymfklieren?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:43

Hoi,

Ik heb het ook gehad, klein wondje aan het been, niets ernstigs op diep, schoon gemaakt, maar twee dagen later een heel erg dik been.

Meestal komt het toch doordat er een ontsteking ontstaat. Hierdoor gaat het plaatselijk dik worden doordat er onwijs veel bloedcellen naar de plaats van de ontsteking gaan om de bacterien uit de weg te ruimen. Hierdoor komt er veel vocht in het been, en doordat het been toch al de laagste plek van het paardenlichaam is kan dit moeilijker worden afgevoerd. Het is daarom ook altijd goed om veel te stappen om de circulatie op gang te brengen, omdat dit dan het vocht kan afvoeren. Dit gebeurt inderdaad via de lymfen.

Ik zou niet meteen bang zijn voor bloedvergiftiging, maar wel in de gaten houden.

succes!

orsini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:45

oja, bloedvergifitiging kan je niet lokaal zien, dat is een systemisch iets wat door het hele lichaam zit (de bacterien slaan over op de bloedbaan) als je dit echt wilt uitsluiten moet je bloed laten prikken dan weet je het zeker. Meestal zijn ze ook echt heel erg ziek als ze dat hebben. Hoge koorts en echt sloom volgens mij zijn de slijmvliezen (in mond bv, tandvlees) dan ook anders van kleur, maar dat zou je na moeten vragen.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:55

En is dat nog wel goedgekomen met dat dikke been?
Gelukkig heeft Lester geen koorts of verhoging en eten en drinken doet ie ook nog goed. Ik ben zo bang dat ie zo'n dik been blijft houden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:00

denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn, zeker niet als hij nu ontstekingremmers heeft gehad.

Het kan wel lang duren en je moet er goed op letten. Bij die van mij ging het opeens weg na toediening van die ontstekingsremmers, maar na een paar dagen werd het weer dik. Heeft zeker drie weken geduurd voordat de zwelling helemaal weg was.

Een tip, als hij niet kreupel is en er weinig last van heeft, ga hem dan niet stilzetten, dan wordt het alleen maar dikker. Lekker erop stappen en een beetje draven kan dan echt geen kwaad en is alleen maar goed.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:07

Hij is niet echt kreupel maar loopt wel wat moeilijker doordat het zo dik is en omdat er van onder tot boven een bandage omzit. De veearts had hem het liefst deze twee dagen op stal en morgen mag de bandage eraf en dan idd stappen en afspuiten. Maar met die bandage kan en wil ie ook haast niet lopen hoor. Dat vindt ie echt doodeng. Gisteren hupste die op 3 benen terug de stal in, want die bandage was zo eng
Denk dus dat het wachten tot morgen is dat de bandage eraf is en dan stappen en afspuiten.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:20

Komt vaak weer helemaal goed hoor. Je schrikt je alleen een hoedje met zo'n megadik been! Goed dat je gelijk de dierenarts erbij gehaald hebt en hij ontstekingsremmer en vochtafdrijver gekregen heeft. Je zou het evt. morgen nog na het afspuiten in de leem kunnen zetten. (na 12 uur erafhalen). Dat wil ook wel helpen. Heb de dikste benen gezien maar dat is allemaal weer goed gekomen hoor. Als het niet snel minder word zou ik even overleggen met je dierenarts.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:22

Esther, ik heb dit nog niet met een paard beleefd alleen heb ik het zelf een keer gehad, het was binnen een week weer helemaal goed.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:14

het paard van mijn stalgenoot is gevoelig voor Einshuss, dus die moet altijd goed opletten met wondjes. Super sneu echt in now time dik been. GElukkig kunnen we afkloppen dat al weer ff geleden is.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:32

Mijn paard had eens een wondje onder zijn borst. Een snee van ong. 3 cm. Men vond hem rillend in de wei en heeft hem met deken in de stal gezet. Ik later da gebeld, maar nooit dat sneetje gezien. Een voorbeen werd per dag dikker, de da stond voor een raadsel, gaf allerlei ontstekkingsremmers, pijnstillers en paard op rust. Paard wilde ook niet meer lopen, niet meer eten en werd steeds lustelozer. Da dacht zelfs aan hersenbloeding. Gelukkig ontdekte ik na 5 dagen dat wondje onder zijn borst. Het was inmiddels dicht, maar het was nog dik en uit een klein gaatje kwam een beetje pus. Ik weer da gebeld en deze kwam direct. Nu de "goede"ontstekingsremmers gegeven waarschijnlijk en binnen 3 dagen weer de oude.

Sta je wel effe van te kijken inderdaad, kan raar lopen.

een andere keer had hij een enorme bloeduitstorting opgelopen op zijn bil. De volgende dag had hij een dikke hak. Ik vond het vreemd, hij liep niet kreupel. Daags daarna was ook zijn onderbeen dik. Toen ik het eens goed bekeek bleek het vocht uit de bloeduitstorting langzaam naar beneden te zakken. Da hierover gebeld en deze beaamde dat dit waarschijnlijk het geval was. Gelukkig was hij er niet kreupel aan, maar het was een raar gezicht zo'n dik been van onder tot boven. Het heeft zeker wel 3 weken geduurd eer het weer normaal was.
Maar hier kwam dus geen wond aan te pas.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:15

Het is gelukkiger al weer een stuk minder dik. Nu nog vanaf de hak naar beneden iets verdikt. Bandage is er af en gister laatste injectie gehad. Hij staat nu nog op ontstekingsremmers. Maar hij voelde zich al weer een stuk beter, gisteren met hem gestapt en a/d hand gegraast, hij kreeg alweer praatjes. Daarna been nog een tijdje met koud water afgespoten. Gaat helemaal goedkomen.