Hoefbevangen, wat vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Hoefbevangen, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:35

Hoi
M'n shet liep vandaag wat stijf en sinds hij op een nieuw weiland stond was hij ondanks mijn pogingen hem op z'n normale gewicht te houden toch aangekomen. Ik heb m'n vader er even naar laten kijken en die dacht ( nou ja wist zowat zeker ) dat hij licht hoefbevangen was.
Nu staat m'n kleine uks dus op stal en krijgt hij iedere dag een beetje hooi.

Maar nu komen de vragen:
Wat geven jullie jullie hoefbevangen pony's/paarden te eten ?
Laten jullie ze nog wat doen of poetsen jullie alleen maar ?
Hoe houden jullie het gewicht van jullie pony's op peil ?( in dit geval een pony die niet gereden word )

Alvast bedankt voor het antwoorden
Groetjes Marijke

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:36

ik zou eerst maar eens een DA laten kijken.
hoefbevangheid kan meer ellende opleveren dan je denkt.. het is geen griepje..

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:37

M'n vader is nogal koppig, hij gelooft in zijn kennis en ik kan daar niet tegenop ( en m'n moeder vind het ook alleen maar geld kosten )

Emeandor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:38

Ik zou er een veearts bij halen, een hoefbevangen paard heeft volgens mij altijd medicijnen nodig. Verder moet hij op nat zand staan zodat zijn hoeven gekoeld worden. En gewoon lekker veel oud hooi te eten geven.
Wij moesten eerst wel stappen met het paard, maar dat lukte uiteindelijk niet meer..
Sterkte!

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:38

Pony's die bevangen zijn moet je eigenlijk alleen maar oud hooi geven.
Omdat het lopen op vooral de harde ondergrond pijn zal doen moet je dus zeker niet op de straat met hem lopen. Een beetje beweging is goed, als hij nog mee wil en kan. Maar dan wel op een zachte ondergrond.
Gewicht op peil houden doe je toch wel als je alleen oud hooi geeft. Er zitten niet veel voedingsstoffen in het is vooral vulling van de maag. Pavo zomerkoeken kan je wel geven voor wat extra vitaminen etc.

Emeandor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:39

Als je merkt dat het slechter gaat, wél direct een veearts erbij eisen hoor. Ik ben mijn verzorgpaard uiteindelijk kwijtgeraakt door deze ziekte...

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:40

maar pas op met andere supplementen.. deze kunnen te rijk zijn aan vezels en eiwitten... denk dus aan je dosering, ook van de pavo koek!

amigootje

Re: Hoefbevangen, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:53

Ik zou even een DA Bellen...

IK weet nu helaas dondersgoed dat je echt moet oppassen met hoefbevangen...

Ik heb een paard gekocht april dit jaar, dat ernsig hoefbevangen is geweest al 2 jarige.. ( ze is nu 15 ) en dat is nog steeds zichtbaar...

Dus pas asjeblieft op !!

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:56

Daantje1981 schreef:
Pony's die bevangen zijn moet je eigenlijk alleen maar oud hooi geven.
Omdat het lopen op vooral de harde ondergrond pijn zal doen moet je dus zeker niet op de straat met hem lopen. Een beetje beweging is goed, als hij nog mee wil en kan. Maar dan wel op een zachte ondergrond.
Gewicht op peil houden doe je toch wel als je alleen oud hooi geeft. Er zitten niet veel voedingsstoffen in het is vooral vulling van de maag. Pavo zomerkoeken kan je wel geven voor wat extra vitaminen etc.

Toch lijkt het alsof hij dan makkelijker loopt

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:54

als eerste het eten van de shet aan passen zodat het niet te veel krijgt en een goede hoefsmid kan ook correcties uitvoeren zodat de hoef beter kan herstellen. (tenzij het al te ver is, dan wordt het wel moeilijker)

Een van onze shetjes was het ook en nu dartelt ze weer door het land, maar je moet ze wel rust geven om te kunnen herstellen en het kan eerst erger worden voordat het hersteld.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:57

Update: Hij drinkt ondertussen ook slecht

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:14

Zo snel mogelijk een dierenarst en een smid laten kijken. heb zelf een chronisch bevangen paard en weet waar ik het helaas over heb

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:57

Mijn merrie is ook getekend voor t leven, terwijl we er op tijd bijwaren...
Staat op speciaal beslag, en heeft van de strepen op dr hoeven, en is iets kort.
Doe alsjeblieft wat de d.a. zegt, ga niet eigenwijs doen, want als het je pony echt treft, ben je hem kwijt!!

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:51

Update: hij heeft vanacht gedronken

@horselover21: Ik zou heel graag de da erbij halen, maar helaas wilt m'n vader dat dus niet ( hij gelooft in z'n eigen methodes ) en ik kan zelf niet de rekening betalen ( ben wel hard op zoek naar een bijbaantje, voor o.a zulke dingen op te lossen )

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:52

hem alleen hooi geven en water, ook echt oppassen met wortels, appels en brood enz!! even helemaal niks meer. verder zou ik het even afwachten. medicijnen zijn niet altijd nodig, maar als het langer duurt of erger wordt zou ik er wel een DA bijhalen.

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:59

heeej!
1 van onze shetjes is heel licht hoef bevangen..
ze heeft er zelf nog niet echt last van..
wat we met haar doen is :
zo nu en dan longeren en
ik neem haar af en toe met aan de hand als ik op me pony ga rijden zodat ze ook nog een stukje lekker kan galoperen!
en dan staat ze buiten op een klein stukje land waar geen gras meet groeid en dan geven we haar zoon 3plakken hooi per dag
en voor de rest niets

veel suc 6

ohja en bij ons had de hoefsmidt het ontdekt..
dus mij lijkt het niet echt noodzakelijk om de dierenarts er naar te laten kijken behalfe als je ziet dat de pony er last van heeft!!

Flore

Re: Hoefbevangen, wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:09

Mijn pony is ook pas lichtbevangen geweest. Ook al was het maar heel licht en waren we er dus op tijd bij ze kreeg toch antibiotica en een week lang pijnstillers. Ze heeft 14 dagen op alleen maar zand gestaan en kreeg 3x per dag een plukje hooi. Ze is toen flink afgevallen en inmiddels staat ze weer gewoon in het gras. We zorgen wel nu dat het gras niet te lang wordt en door regelmatig bewegen houden we haar gewicht op peil.

Inge86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:17

Een hoefbevangen paard/pony moet altijd behandelt worden door een veearts. Hij moet het paard een ontstekingsremmer en een pijnstillend middel toedienen. Verder mag het paard absoluut geen krachtvoer! Zet het paard tijdelijk (zolang als nodig) op een dieet van oudhooi (graszaadhooi) en water. Verder is het raadzaam om zwavel bij te voeren. Kruiden zoals paardenbloem,knoflook of brandnetel kunnen helpen om te ondersteunen. Voeding en beweging moeten goed op elkaar afgestemd zijn, maar laat je paard als hij pijn heeft gewoon met rust om kanteling van het hoefbeen te voorkomen. Verder kan je om de pijn te verlichten je paard meerdere malen afspuiten of in een modderbad zetten. Speciaal kan ook nog helpen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:20

Honger nooit een bevangen paard uit. Dat wordt vaak gezegt. oud hooi en water. dat is voor de eerste dagen ook prima. Maar dan zal het paard bepaalde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen moeten hebben. Daar het een stofwisselingsprobleem is heeft de stofwisseling ook stoffen nodig om op gang te blijven. Daarom zijn er eeen aantal speciaal voeders op de markt gekomen voor paarden die snel hoefbevangen zijn of het op het moment zijn

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:51

Xox zoals wat voor voer?

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:08

Update: Hij loopt alweer redelijk goed

@Xox, wat voor merk voer ? Heb er nog nooit van gehoort, maar het klinkt wel interessant

bietjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:18

mijn pony was ook bevangen ( zwaar )
de dierenarts had geen hoop meer
maar Dag pijnstillers volgende dag
kwam die weer en hij stond er van te kijken
dat ze zo was opgeknapt, ik week overspannen was bang om mijn jaren langen vz pony kwijt te raken zelfs niet kunnen slapen.
ze is al dik 20, ze leeft nog en ze is super gezond ik longeer der en zet der om de nacht in het anderen weitje

gaat hij/zij slechter lopen roep de dierenarts of hoefsmid

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:22

mijn paard is nu bijna 7 , was nog nooit bevangen geweest, werd accuut van de ene op de andere dag zwaar bevangen, kon niet meer lopen. ik heb gelijk een dierenarts gebeld, die is komen kijken, die heeft haar pijnstillers en antibiotica gegeven, ook had zij bloedvergiftiging en darmontsteking, omdat ze waarschijnlijk giftige plantjes heeft gegeten. voor die bloedvergiftiging heeft ze bloedverdunners gehad en ik heb op stal ook nog een antibiotica gehad voor de komende week.
Ze staat alleen op hooi en water.

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:30

en ik moet zeggen, nadat de dierenarts geweest was ze antibiotica en pijnstillers gehad heeft, liep ze toch weer een beetje mee.
mijn paard krijgt de hele winter door kuilgras waar veel eiwitten inzitten, liep al dik 6 weken buiten, werd van de 1 op de andere dag zwaar bevangen uit de wei gehaald( aan 4 benen bevangen), dus conclusie aan veel eiwitten moest ze wel gewend zijn van het kuilgras s'winters, ze staat niet echt in een volle wei, dus kan t ook niet aan t gras liggen, bloedvergiftiging kijg je niet door bevangenheid dus moest ze wel iets verkeerds gegeten hebben, indien en dotterbloemen en boterbloemen in de wei staan, met relatief weinig gras, zal ze daar wel van gegeten hebben vandaar dus ook dr darmontsteking.
Maar ja hopen dat ze er weer helemaal boven op komt, ze staat nu nog op ijzers, maar als ze binnen een week niet beter liep, moest ik die eraf laten halen, en hopen dat ze weer helemnaal opknapt

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:36

Citaat:
bloedvergiftiging kijg je niet door bevangenheid

Maar andersom kan wel

TS, je kan misschien wel een DA opbellen en advies vragen. Dat kost (normaal gesproken) niets.
De paarden die ik ken met hoefbevangenheid staan op de Ascal.