rare plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:25

mn paard heeft sinds een paar dagen raren plekken op haar rug.
eerst begon het met 1 cirkelvormige plek van zo'n 5 cm, een dikkere plek (geen bult, maar egaal dikker), maar niet pijnlijk. dus in de eerste instantie dachten we dat ze gestoken was door een beest.
maar het ging niet over en nu sinds zo'n 2 dagen voelt die dikkere plek heel 'korrelig' aan en komen er om heen over de rest van haar rug aan die ene kant kleine dikkere bobbeltjes op. en die haren zitte los van die plek.
opzich zag het er niet zo ernstig uit, en dacht dat het wel weer over zou gaan. maar nu sinds vandaag zijn de haren echt van die grotere plek afgevallen, in kleine totjes met schilferige huid er aan. nu heeft mn paard dus egh een wond op haar rug.

gister had iemand gekeken toen het haar er nog op zat en die dacht aan schimmel. omdat het ook zo meerdere plekjes had en btje schilferig was. en zou dus met schimmel schampoo wasen, maar nu ze een wond heeft ga ik haar natuurlijk niet met schampoo wassen, dat lijkt me niet ten goede van de wond.

nu heeft vanavond iemand er naar gekeke, helaas was ik er zelf niet bij, maar me ouders (die weinig met paarde hebben) en die gene zei dat ik gewoon haar rug kapot heb gereden doordat het shabrakje mogelijk dubbel zat. maar dit lijkt me heel erg sterk! natuurlijk weten die mensen neit wat er vooraf is gebeurt.

weet iemand wat dit is? hoe het komt? en vooral wat ik er aan kan doen?

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:13

niemand die weet wat het kan zijn?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:14

Klinkt mij als schimmel! Ringworm om precies te zijn. Heb je een foto? Je kunt die wond in ieder geval ontsmetten met Betadine-oplossing. Imaverol kun je gebruiken voor de schimmel. Raadpleeg ook even een DA!

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:15

Als het meerdere plekken zijn waar nu bobbeltjes ontstaan dan zou ik eerder aan een schimmel denken. Maar als het zich beperkt tot 1 plek dan kan ze natuurlijk kapot gereden zijn, maar de beschrijving geeft meer het idee van een reactie op een steek/beet van een insect. Zijn de korreltjes gelig van kleur? Dan is dat ws lymfevocht.

Kun je idd geen foto maken van de plek(ken)?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:16

Ontsmet al je tuig ook singel en sjabrak en borstels anders kom je niet van de schimmel af! Vergeet vooral je stal niet! Ringworm is ook besmettelijk voor mensen dus goed je handen wassen!

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:16

ik ben het met Narco eens, vooral omdat het eerste bultje is uitgegroeid tot een plek........ maar dan wel meer in de richting van Schimmel

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:18

dat wondje heb ik idd al met betadine ontsmet.
en idd zoals ik zei, dacht iemand anders ook aan schimmel. en da'k dan schimmelshampoo moest kopen.
maar is het wel verstandig om mn paard daar mee te wassen als ze die wond heeft? want wondjes en schampoo gaat toch niet zo goed samen?

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:19

ik heb trouwens wel een paar foto's gemaakt paar dagen terug, die zal ik ff zo snel mogelijk er op zetten. en vanavond nog ff een foto maken hoe het er nu uit ziet.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:19

Het is wel handig zeker te weten of het schimmel is, of niet iets anders.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:21

Imaverol is niet echt een shampoo maar iets wat je moet verdunnen met water. Je kunt het in een plantenspuit doen en op de plekken spuiten. Ik zou toch even een DA raadplegen voor advies!

Tempus_Fugit

Re: rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(let vooral niet op mn foto kunsten )

zo was het dus een paar dagen geleden en sinds gister is al het haar af van die grote plek en dat is dus echt een wondje geworde

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:34

Bij schimmel kan het op zich ook wel een wond worden omdat de huid helemaal loslaat. Maar nogmaals, vraag nog even advies aan een DA!

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:37

Maar is het echt een wond of eerder een kale plek??
Bloed het?

Het kan natuurlijk erg jeuken. Mijn paard heeft het ook gehad en beet en schuurde zichzelf kapot. Je kan de shampoo proberen, maar even de dierenarts langs laten komen lijkt me beter.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:40

jah dat was ook zo. de (schilfer)huid +haar liet helemaal los.
en dat wat betreft dierenarts.. me ouders vinde het nooit zo nodig om de dierenarts er zomaar bij te halen (ze hebbe een hele boerderij vol beesten en kunne nie voor elk klein dingetje gelijk de dierenarts er bij halen).

het is uhm jah kaal, en niet echt dat het bloed. maar er zit wel btje soort van wondvocht op, dus t is niet echt alleen kaal.
en ze schuurt helemaal niet, heeft er volgens mij totaal geen last van. als ik er aan zit ook, dan laat ze niks merken enzo.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:42

Dan moet je toch echt gaan wassen met speciale shampoo. Probeer eerst een klein plekje, kijk hoe ze erop reageert.

Als je het dan even aankijkt, of het minder word. Die haren groeien vrij snel als het over is, dus over een week zouden er dan al dons haartjes op moeten zitten.
En als eht niet minder word is het misschien wel een reden voor je ouders om de dierenarts te bellen.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:44

jah oke thnx! zulk advies heb ik wat aan! ik ga gelijk vanmiddag ff van dat spul hale bij de ruiterzaak en als het binnen een week niet over is, dan is het idd tijd voor de dierenarts.

ik bedoel mn ouders zijn egh niet te beroert om de DA te bellen, maar willen het altij eerst zelf proberen op te lossen, en dan pas DA bellen als het niet over gaat.

thnx allemaal voor jullie hulp.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:47

Lijkt wel een beetje op een schimmel, ik zou het even wassen met imavarol.
(als dat lijkt te helpen, moet je ook even je borstels en het dekje(s) waar je mee gereden hebt hiermee wassen.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 07:50

ja en t is ook besmettelijk voor andere paarden toch?
ik heb namelijk 2 paarden. maar die andere heeft nergens last van.
ik gebruik nu sinds we t vermoede hebbe dat het schimmel is niet meer dezelfde borstels en halster enzo. maar dat heb ik daarvoor natuurlijk wel gedaan.
zou ik hem ook moete wasse met da spul voor de zekerheid, ookal heeft hij het (nog) niet?

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:01

Ik zou die andere paardjes goed in de gaten houden! Bij het eerste plekje wat je ontdekt meteen wassen. Met een plantenspuit gaat het ook prima hoor. Als je paard helemaal onderzit is wassen natuurlijk beter! Succes ermee!

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:02

neej ze heeft het alleen op haar rug aan 1 kant. dan doe'k het met een plantenspuit als dat ook goed is. want ze heeft een hekel aan wassen

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:31

Voor zekerheid kun je natuurlijk het beste door de DA laten beoordelen.
Al je borstels die je gebruikt moet je wassen. Het liefst zelf iedere keer na gebruik, want als er 'sporen van de schimmel' in je borstel zit, jij was je paard met imavarol en vervolgens poets je de dag ernaa weer met die 'besmette' borstel... dan heeft het wassen weinig nut.
Ja het kan over gaan op het andere paard. Houd ze even gescheiden en gebruik niet elkaars spullen.

(Overigens kan de andere al wel besmet zijn, maar geen uiterlijke kenmerken hebben doordat bv de weerstand hoger is oid).

kidding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:39

HEBBEN JULLIE EEN BOERDERIJ? KIJK DAN EVEN BIJ DE KOEIEN OF DIE HET OOK HEBBEN!!!KAN HEEL GOED DAT ZE HET DAAR VAN HEEFT GEKREGEN!!

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:34

ik heb al een paar borstels apart gelegt voor dat paard met schimmel en eigen halster enzo.
het kan idd zijn dat dat andere paard een betere weerstand heeft, want dat is echt een taaie.

@brekebeentje, de koeien staan in het land en de paarden komen daar niet bij en ik ook niet. dus daar kan het niet van komen. maar waarschijnlijk omdat ik ook nog op een manege rij, dat het daar vandaan komt.