bot splinter in achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_elske_

bot splinter in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:54

vandaag kreeg een vriend te horen dat zijn paard een botsplinter heeft in zijn achterbeen, het paard loopt nu 2 dagen kreupel. Het schijnt dat die botsplinter al veel langer in het been heeft gezeten, maar dat het paard er pas last van krijgt als hij spierpijn heeft. Mijn vriend maakt zich nu hele erge zorgen, want de arts wil nog geen uitspraak doen over hoe erg het is. Weten jullie misschien of zo'n bot splinter schadelijk kan zijn? en wat je er het beste aan kunt doen? (afspuiten en wandelen doen we al...). Ik hoop dat jullie weten of het ernstig is...

gillian

Re: bot splinter in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:36

Normaal gesproken wordt zo'n botsplinter er operatief uitgehaald dmv een kijkoperatie.
Na een revalidatieperiode loopt het paard normaal gesproken wel weer goed.

Ook wordt er in sommige gevallen gekozen voor rust zodat de splinter wordt ingekapseld.
Dat kan ook wel een poosje duren.

Lijkt me dus verstandig om achter je dierenarts aan te gaan, hoe langer het paard er mee doorloopt, hoe meer kans op blijvende schade!!
Anders voor een second opinion naar een andere goede kliniek gaan.

Lizzii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:05

blijkbaar gaat het hier over OCD, een aandoening die vrij veel voorkomt. OCD ontwikkeld zich tussen de 3 en 18 maanden. de botsplinter op zich is niet schadelijk maar wat er wel kan gebeuren is dat deze splinter door migratie schade kan aanrichten in de pezen en spieren. Als je er op tijd bij bent om de splinter te verwijderen is er helemaal niets aan de hand. Op tijd wil dus zeggen voor je met het paard begint te trainen of zwaarder werk laat verrichten. ALs de splinter er als jaren zit kan hij eventueel al veel schade hebben aangericht en dit is soms onomkeerbaar. Hoe oud is het paardje? Heeft hij voorheen al last gehad van manken e.d.?

_elske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:11

Het paard is nu 14, maar heeft er nog niet eerder last van gehad, Het paard is ook pas bij mijn vriend gekomen toen hij 6 was, dus het kan zelfs zijn dat die splinter er hiervoor al in heeft gezeten. Hij heeft best veel gedaan. niet echt zwaar getraind maar wel gesprongen, en flinke buitenritten gemaakt enzo... maar we weten dus niet hoelang het er al in zit.

gillian

Re: bot splinter in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:34

Mijn paard, een 18 jarige Fries, is begin dit jaar geopereerd aan een botsplinter en cyste in het hoefgewricht.
Heeft ook nooit een pas kreupel gelopen.
Ik ben nu weer zo'n 3 maanden met hem bezig en tot nu toe loopt ie gewoon zoals vanouds, helemaal rad!!
Hoeft dus niet altijd het einde te betekenen hoor

_elske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 06:21

sjee, dat is wel wat ik wou horen:P ik hoop maar dat het bij dit paard ook goed komt...