wat zijn jullie ervaringen met scintigrafie?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goudbloem

wat zijn jullie ervaringen met scintigrafie?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:48

wat vinden jullie van scintigrafie?
en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:24

haha ik weet niet eens wat het is (kun je het ook even uitleggen?)

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:18

Zie Dierenkliniek De Lingehoeve: http://www.delingehoeve.nl

Citaat:

Scintigrafie

Dierenkliniek De Lingehoeve is de eerste en enige kliniek in Nederland waar nucleaire diagnostiek (ook wel scintigrafie genoemd) bij het paard wordt toegepast. Deze techniek biedt zeer veel mogelijkheden en voordelen voor het stellen van een orthopedische diagnose bij het paard. De gamma camera (waarmee het paard gescand wordt) kan zeer minimale botveranderingen waarnemen die de oorzaak van een kreupelheid en/of de abnormale gangen kunnen zijn. Deze veranderingen kunnen frequent niet met andere middelen gevonden worden. Zo kan een gamma camera een botverandering van 2% waarnemen, terwijl een röntgenopname slechts botveranderingen van groter dan 40% weergeeft!

Kijk bij Lingehoeve en dan paarden, en dan scintigrafie.

Nee, ik heb er geen ervaring mee, of mensen die hun paard zo hebben laten onderzoeken.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:51

ik heb dat bij mijn paard laten doen. Gaf wel enigszins aan waar hij last had, maar toch zijn we er niet uitgekomen wát het precies is/was. ZOu als ik jou was eerder voor een thermografie gaan, is veeel goedkoper en heeft veel overeenkomstige uitkomsten!!

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:27

Een thermografie is idd veel goedkoper en geeft goede uitslagen. Een scintografie vindt ik het uiterste redmiddel als je er echt niet achter kunt komen wat het is. Het is echt heel duur en je paard is 3 dagen (geloof ik ) radioactief en mag dan niet mee naar huis. Een theromoscan is zo gebeurd en je kan je paard meteen weer mee naar huis nemen.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:31

je bent je paard bij een scintigrafie een week kwijt !!

Sees

Re: wat zijn jullie ervaringen met scintigrafie?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:36

Mijn paard heeft een week op de Lingehoeve gestaan voor een scinti vanwege onaantoonbare kreupelheid. Hij is inderdaad een paar dagen radioactief (je mag hem dan dus ook niet opzoeken) en ik was hem meer dan een week kwijt , om nog maar niet te spreken van de kosten. Bij mij is er niet iets duidelijks uit gekomen. Ik hoorde pas achteraf van de mogelijkheid van een Thermografie (heb ik later dus ook laten doen). Als ik eerder van die mogelijkheid had geweten had ik dat eerst laten doen. Een thermo is een stuk goedkoper én gemakkelijker en je kan het plaatselijk doen (dus niet het hele lijf) en je kan binnen een dag op en neer zijn. Helaas kwam er uit de thermo in het geval van mijn paard ook niet iets eenduidigs en moest er een osteopaat aan te pas komen. Dit heeft uiteindelijk wel geholpen. Waarom vraag je het? Ben je aan het overwegen een scinti te laten doen of gewoon uit interesse?

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:47

Mijn Chrijtzen heeft een scintigrafie gehad, maar dan bij de Bosdreef in Moerbeke in Belgie.

Wij wisten ook niet wat hij had, maar door de scintigrafie zijn we erachter gekomen.

Persoonlijk spreek ik alleen maar van goeds over deze onderzoeksmethode.

Mijn paard is toen 2,5 dag weggeweest.

goudbloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:17

ik heb mijn paard op maandag gebracht bij de lingehoeve en heb hem vrijdag weer opgehaaldinderdaad n dure ingreep,maar als je kreupelheidsonderzoeken laat doen en van vanalles fotos laat maken ben je ook veel geld kwijt..scintie checkt alle afwijkingen al vanaf 2 %!! dus denk dat de methode nog niet zo slecht is.....Deze methode wordt ook veel gedaan bij toppaarden die verkocht worden..als keuringsmethode..maar zeker niet laten doen voor n kleinigheidje!!van dat geld wat ik kwijt was had ik er n leuke jaarling bij kunnen kopen....

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:17

Bij ons heeft dat ik meen 1000 euro gekost, daar koop ik geen jaarling voor

goudbloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 21:40

die van ons heeft nog tildren erbij gekregen,,kosten nabij 2000 euro!schrok er wel van.maargoed..daar heb ik n leuke jaarling voor!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:42

Ik heb het eens bij een paard laten doen, het heeft me weinig opgeleverd maar ik was wel blij met de bevestiging die ik kreeg. Had iig zelf het gevoel dat we alles geprobeerd hadden.

Destijds kreeg ik te horen dat met een scint alleen de actieve processen kunnen worden opgespoord, en dus geen "door het lichaam afgeronde" blessures

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:43

Oja en ik kreeg het volledig van de verzekering vergoed

zobras

Re: wat zijn jullie ervaringen met scintigrafie?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:09

Heb ook een keer verdiept in scintigrafie en achteraf blij dat ik het niet had gedaan. Wordt namelijk niet door mijn verzekering vergoed. Ken veel paarden waarbij scintigrafie niets is uitgekomen, terwijl ze toch niet goed waren.
Thermografie is inderdaad goedkoper en sneller. Alleen spoort thermografie blessures op die warmte ontwikkelen. Zodra een punt is gesignaleerd zal nog steeds foto's of een scan moeten uitwijzen wat het probleem is. Dat zie je niet met thermografie, je weet alleen waar je verder moet zoeken. Dus in dat opzicht is thermografie beperkter dan scintigrafie, maar misschien goedkoper.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor ordinaire boeren verstand en een goede dierenarts. Daar bereikte we uiteindelijk net zoveel mee als deze nieuwe dure methodes.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:47

Scintigrafie staat ook niet op zichzelf. In combinatie met gedegen klinisch onderzoek en eventueel nog aangevuld met bijvoorbeeld röntgenfoto's kan uiteindelijk tot een diagnose gekomen worden. En zoals hierboven al aangegeven, scintigrafie spoort alleen actieve processen op, omdat daar de radio-actieve deeltjes in hoger aantal 'worden ingebouwd'. In een afgesloten proces gebeurt dat niet, dus blijven die min of meer onzichtbaar.
Verder is het wel een nuttige techniek voor rug/bekkenproblemen, omdat je daar met röntgenfoto's niet zo ver komt bij een flink groot paard.
Thermografie geeft ook geen alles omvattende diagnose. Een aandoening moet wel een hotspot op de huid geven, anders vind je bij thermografie ook niks. Bovendien geeft het alleen aanwijzing voor dat er een probleem zit, niet waar het precies zit en wat voor probleem. Ook daar is dus gedegen klinisch onderzoek noodzakelijk.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:31

Ik heb er toen ook een tildren behandeling bij laten doen en alles is vergoed door de verzekering.

Aangezien het klinische onderzoek niets uitwees, zijn wij toen overgegaan op een scintigrafie.