Paard met extreme spierpijn of wat???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Paard met extreme spierpijn of wat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 08:34

Hoi,

Mijn paard heeft haarzelf 2 weken geleden in haar ader aan de binnenkant van haar been getrapt.

Daar heeft ze peneceline voor gehad en daar reageerde ze enorm allergisch op. Toen moest ze dus een week op stalrust en daarna weeer rustig in training. Er kon flinke spierpijn ontstaan door stijfigheid.

Nu heb ik haar vorige week weer in training genomen en dat ging goed, heel rustig.

Maar na drie dagen liep ze stijf op haar achterbeen, waar ze zichzelf in getrapt had. 2 dagen rust en de kenners laten kijken, iedereen kwam op spierpijn terecht.

Heel rustig doorrijden, en veel rechtdoor.

Ik ben rustig naar buiten gegaan en heb rustig gestapt.

Doe ik hier goed aan.( iedereen zegt van wel) en zijn er mensen die nog meer oplossingen hebben??

Ik hoor graag van jullie.

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:37

idd eerst ff op rust zetten, maar wel in beweging houden. bijv alleen stappen. mocht ze na een week of wat nog zo stijf zijn als nu kun je de DA nog eens laten kijken.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:22

Owhke bedankt, ze heeft op rust gestaan (ook nadat ik weer was gaan rijden na de eerste rust periode. Maar werd in de wei nu wel wat vrolijker en ging meer draven. Nu loopt ze heel stijf maar niet echt kreupel, ze gaat namelijk wel gewoon op haar been staan, maar maakt een kortere pas. Vandaag maar eens kijken hoe ze loopt.

Bedankt voor de reactie, dat stelt me weer een beetje gerust. Ben er namelijk helemaal niet gerust onder

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:40

Mijn paard heeft regelmatig een jacht gelopen en was de dagen erna ook altijd zeer stijf. Ik heb hem op de wei gezet vanaf 8 uur en rond 17 uur weer binnen gehaald. Het waren puur zijn stijve spieren. Ik zou toch even wat voorzichtiger doen ivm die wond. Regelmatig en rustig bewegen is natuurlijk goed, maar als je twijfelt bel dan de va even op.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 10:58

De va heeft gezegd zodra de wond dicht is. Die is dicht, daar maak ik me niet zorgen om. Maar ik ben eerder bang dat het iets anders is dan spierpijn.

Ze loopt niet echt kreupel en zet gewoon gewicht op haar been, loopt alleen heel kortaf. Herkennen jullie dit ook als spierpijn?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:27

Als je bang bent voor spierbevangenheid zou ik even bloed af laten nemen, dat kunnen ze namelijk zo aantonen. Als je het niet vertrouwd, niet doorrijden! Spierbevangenheid kan in hele lichte mate optreden, maar als je doorrijdt wel blijvende gevolgen hebben.

__PSM__

Re: Paard met extreme spierpijn of wat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 13:03

Voor spierbevangenheid ben ik niet bang. Lijkt dit erop dan?

Nee, de va heeft gezegd dat als ze stokkreupel bleef dat we dan foto's moesten laten maken voor botsplinters. HIer ben ik bang voor, maar volgens iedereen kan dit niet, want dan had ze niet meer op haar been kunnen staan van de pijn.

Overigens stapt mijn paard zeer goed over de benen op het moment
Draf is beetje stijvig
Galop springt ze ook wel redelijk over de benen heen.

In de wei draaft ze ook gewoon beetje stijvig, maar niet meer kreupel.

Ze gaat als het ware staan op haar been, maar kan haar ene been niet net zo ver naar voren doen als haar andere been.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:17

Ik heb een geval in mijn omgeving meegemaakt dat een vage kreupelheid/stijfheid wel degelijk lichte spierbevangenheid bleek te zijn. Helemaal na een periode van rust zou ik dit niet helemaal uitsluiten.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 13:18

Ze heeft geeb lange periode van rust gehad hoor, nog geen 2 weken

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:29

Kan ze niet wat last hebben van haar rug? Dan kunnen ze vaak ook eenzijdig de rug slechter inbuigen, waardoor het been minder ver naar voren geplaatst wordt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:22

Tarah5 schreef:
Ze heeft geeb lange periode van rust gehad hoor, nog geen 2 weken

Paard wat ligt bevangen was had helemaal geen rust gehad. Een bloedonderzoek zijn echt de kosten niet, en dan weet je het zeker.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:01

Even een update:

Ik wil wel een bloedonderzoek, maar mijn vader wil dat niet. Want de dierenarts blijft maar komen, vanwege de wond en de allergische reactie al heel wat dierenarts kosten gehad!! Wel heb ik met iemand die er wat van afweet de symptomen bestudeert en die heeft ze absoluut niet.

@Cassidy, ik wil het ook wel! Maar jah, ik kan daar niet alleen over beslissen.

Gisteren heb ik haar heel licht gereden. Ze was heel goed aan het been en liep super fijn, heel licht in de hand, gebruikte absoluut haar rug heel goed!! Heb een paar kleine stukjes gedraaft, onder begeleiding uiteraard. Ze was het eerste rondje onregelmatig maar daarna eigenlijk niet meer. Dus dan toch echt spierpijn?

Ik heb ook gegaloppeerd en ook dit werd braaf gedaaan. Toen merkte ik pas hoe stijf haar achterkant is. Ze gallopeerde naar mijn idee met haar kont stijf omhoog.

Maar daarna liep ze nog soepeler.

Ben heel benieuwd hoe het vandaag is. Ik hou jullie op de hoogte

diola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:24

goeiemorgen .... Er wel eens aan gedacht dat doordat zij haar enen been heel erg heeft ontlast dat ze mischien wel eens last zoou kunnen hebben van haar SI gewricht? Dit zijn dingen waar vaak niet naar gekeken wordt omdat er alleen naar het probleem "been" wond wordt gekeken en niet naar de rest van haar lichaam wat geforceerd zou kunnen zijn door dit probleem.

Heel veel succes met haar was van mijn kant maar een sugestie

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:41

SI gewricht? Wat is dat?

IK heb uiteraard haar hele been gekoeld, en alles is ook gecontroleerd!! Door mij op eventuele warmte enzow.

Maar alleen bij de wond is het dik en erg warm. Maar als het zo blijft, dan ga ik zeker ook naar de va om alles op de foto's laten zetten.

Waar kan ik dat Si gewricht aan controleren?

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 17:16

Net weer gereden, en weet je wat, ze liep al weer soepeler, ze liep nu heel ff onregelmaatig en dan weer hele stukken regelmatig.

Ben zo blij, dat het weer ergens naar begint te lijken

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:25

Ze liep ook niet meer op eieren in galop overigens, dat deed ze maandag nog wel heel erg